Uthållighetstest för kondensator. Hur pajar man en...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Uthållighetstest för kondensator. Hur pajar man en...

Inlägg av Icecap »

Nu var det väl en fråga om att faktisk mäta vad som händer med annat än en dB-mätare...

Med rippelströmpulser kan man göra en dynamisk Ri-mätning men skulle jag göra detta hade jag vald en konstantströmsgenerator så att strömmen i pulserna är konstant. Grundspänningen som det hela kör på bör såklart kunde varieras.

Kondensatorn bör ha temperaturloggning också så att man vet hur mycket effekt den utsätts för.

Då kan man styra och variera:
* Spänning.
* Rippelström.
* Temperatur.

Man kan mäta:
* Läckström.
* Temperatur.
* Inre motstånd (Ri). Kan mätas vid olika strömmar som exempel.

Allt loggas och sedan kan man se resultaten av dessa loggar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ett kort inpass bara, tänk på att medelstora och större elektrolyter kan detonera ganska våldsamt, fullt i klass med en krutladdning, om man shocköverlastar dem extremt mycket så ha inga kroppsdelar nära... (trust me... :mrgreen: )

Annars tror jag det mesta genomgåtts, ålder (hos elektrolyter) är nog som sagt det svåraste att simulera, men antar det har mindre betydelse i ett sådant sammanhang. Antar även att köldtoleranser mm befinner sig inom relativt normala värden.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Större UPS:er och annat med stora kondensatorer måste vara intressant ur säkerhetssynpunkt.. :vissla:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, egentligen om man betänker risker vid brand och liknande...
Men, jag vet inte, de riktigt stora borde väl ha någon form av gassprängbleck eller liknande tycker man, eller? :humm:

Men, som sagt inträffar det ju mest vid väldigt extrem schocköverkladdning.
Annars brukar, iaf de mindre bara pysa och ryka.
Men det kan ju vara värt att ha de i åtanke om man labbar med extrema parametrar.
Vi sprängde en som var i storlek som tjockleken av ett moraskaft en gång, och om den varit inomhus vid testet hade den nog skickat splitter och elektrolytlösning över hela rummet, det var iaf inte mycket kvar av den då vi halade in den efteråt. Men den utsattes vid tillfället för laddning som översteg maxparrametrarna med långt över hundra procent.
Golgor

Inlägg av Golgor »

Icecap skrev:Nu var det väl en fråga om att faktisk mäta vad som händer med annat än en dB-mätare...

Med rippelströmpulser kan man göra en dynamisk Ri-mätning men skulle jag göra detta hade jag vald en konstantströmsgenerator så att strömmen i pulserna är konstant. Grundspänningen som det hela kör på bör såklart kunde varieras.

Kondensatorn bör ha temperaturloggning också så att man vet hur mycket effekt den utsätts för.

Då kan man styra och variera:
* Spänning.
* Rippelström.
* Temperatur.

Man kan mäta:
* Läckström.
* Temperatur.
* Inre motstånd (Ri). Kan mätas vid olika strömmar som exempel.

Allt loggas och sedan kan man se resultaten av dessa loggar.
Tack för tipsen Icecap! Det är ungefär det jag kommit fram till också efter att ha läst igenom lite rapporter om detta ämnet. Jag hade tänkt se till att mäta kapacitansen, Ri och läckströmmen. Märkte att det kan vara väldigt svårt att mäta läckströmmen då den är väldigt liten, men jag hoppas ju att mina åldrade komponenter ska vara lättare att göra mätningar på.
Som jag tolkat det är det höga strömmar och värme som leder till att elektrolyten torkar ut och kapacitansen minskar och i huvudsak för höga spänningar som gör att oxidlager bryts ner och bland annat läckströmmen ökar. Exakt vad som påverkar Ri vet jag inte, förutom någon slags kombination av alla tidigare nämnda saker.

Tack för all hjälp allihopa!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är inte så svårt faktisk:
* Läckströmmen mäts vid att hålla spänningen konstant och mäta strömmen som går åt för det. Där kan en high-side current sensor vara bra att ha. Såklart bör man mäta läckströmmen vid olika % av märkesspänningen, t.ex. 30%, 50%, 70%, 90% och 100%.
* Ri kan mätas om man vet spänningen först, sedan ger/drar man ett kort strömstöt med en fast ström varefter man mäter igen. Skillnaden ihop med strömstötens ström och tid ger svaret.

Med den rätta hårdvara kan man bygga ett automatiserat mätsystem som egentligen bara behöver att skicka data till loggning, mätcykeln kan den klara själv.
Skriv svar