Combimill Sinumerik 3 retrofit Mach 3 Kanalog Kflop

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Re: Combimill Sinumerik 3 retrofit Mach 3 Kanalog Kflop

Inlägg av DW »

Vilken ljus o fin verkstad maba :tumupp:
Hade jag haft råd så skulle jag ha gjort lika dant. Två saker man mår bra av, hobby + ljus!
Jag har sett motsattsen, känner en som har haft verkstad i över 30 år i ett skyddsrum... i Sverige allså :humm:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Det låter som hos mig. :)
Jag kan inte läsa av ett skjutmått utan ficklampa.
maba

Inlägg av maba »

Ok, det låter sunt.
Jag har 24V in på mina ingångar så jag hade tänkt att köra brytarna direkt in i styrkortet men reäler i mellan kanske är en bra ide som du säger.
Vart hittar man industrireläer med sockel för din-skena med 24V DC och diod för en vettig slant?
de jag hittar kostar 100:- och uppåt, men det kanske bara är jag som är snål? :)

H.O skrev:Spontant känns 0.2mm² lite klent - kanske inte ur ett rent elektriskt perspektiv utan ur ett mekaniskt.
Tänk på att inte dra trådar "runt" maskinen och sedan direkt till en logik-ingång eller liknande. 5V och 3.3V hör hemma internt på kretskort. Använd 24VDC runt maskinen, gränslägen skall vara normalt slutna så att även kabelbrott etc upptäcks och se till att det går lite ström genom brytarna. Det håller det kontakterna i brytarna rena och så minskar det störkänsligheten.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

:humm: Du har ju allt som behövs 'original' som du kan återanvända såvida du inte har rivit ut allt och kastat bort kablage/reläer mm. Så inte lär du behöva köpa nåt i första taget.
maba

Inlägg av maba »

Allt är orört så när på kabeln mellan datorn och skärmen som jag lyckades klämma nu vid flytten.

Är det säkert att köra ändlägesbrytarna direkt in på kanalog-kortets analoga ingångar på JP15 med +24V?

Samma på JP8 på kanalog, kan den dra mina reläer som redan sitter där till spindelhastig, kylvätska och 100v späningen.
Relät heter C3-A-30 från Releco
Vad jag kan se drar spolen 54mAh och det sitter en extern diod mellan A1 A2 på reläsockeln så det borde väl vara helt ok då JP8 ska klara 24V 1Ah?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Vad gäller brytarna så måste du ta dig en titt i schemat, dessa är NO och således bör du ordna med NC function via lämplig anpassning. Med detta sagt så använder jag original kablaget från brytarna som går upp till pulten och där gör jag omvandlingen via ett eget kort med miniatyr reläer och ner till 'data' skåpet på en av flerledarna.
maba

Inlägg av maba »

Nu när min står parkerad så har jag slutning över alla ändlägen och homebrytare, blir inte det NC?

Min tanke är att koppla om alla ändlägen till ändläget för - i serie, alla ändlägen i + i serie, och alla homebrytare lika så.
På så vis får jag en +24V spänning ut från brytarna så länge kabeln är hel och brytarna inte är påverkade.

vad jag förstår ska man helst lägga dessa över ett relä så att man får en liten ström genom brytarna för att dra spolen i reläet samt slipper ha galvanisk kontakt mellan styrkortet och brytarna ute i maskinen.
H.O

Inlägg av H.O »

Ingångarna på JP15 är ju specade att drivas med upp till 24V så det ska vara lugnt. De är också optoisolerade så du har isolation. Ur störskyddsynpunkt är de kanske lite lättdrivna men det kan du alltid ordna senare OM det skulle visa sig bli problem.

Utgångarna på JP8 klarar ledigt att driva ditt relä, notera dock kravet på extern skyddsdiod (vilket ju ditt relä redan har). Notera också att dom är av "öppen kollektor typ", dvs de sitter "nedanför" lasten. Utgångarna på JP13 klarar inte att driva några större laster.

Åter till gränslägena: Om du har DC-motorer så bör du överväga att inte enbart driva ingångar på din styrning med signaler från gränslägesbrytarna utan hårdvarumässigt bryta upp så att matningsspänningen till servona faller.
maba

Inlägg av maba »

Jag har ett relä som heter K9 som bryter 100V, detta tänkte jag styra via en utgång på JP8, var det så du menade?
Man skulle även kunna lägga det i serie med två reläer som bryter spänningen till K9 om man kör i ett ändläge.
Men då sitter jag där och kommer inte där i från.
H.O

Inlägg av H.O »

> Jag har ett relä som heter K9 som bryter 100V, detta tänkte jag styra via en utgång på JP8, var det så du menade?
Det var inte så jag menade men det är bättre än "inget". Så länge mjukvaran fungerar korrekt så kommer den bryta spänningen till servona om något gränsläge påverkas.

Jag menade att du i princip drar matningen till K9's spole genom alla gränslägesbrytarna. Då faller K9 garanterat när något gränsläge påverkas utan inblandning av mjukvara. Du behöver då någon form av override så att du kan "dra" K9 igen och backa bort från brytaren - om du inte gör det manuellt.

Jag har alla mina gränslägen i serie. De driver spolen på ett relä vars kontakt sitter i nödstop-slingan tillsammans med såklart nödstop, fel-signaler från servon, felsignaler från spindeldrive, termobrytare i motorerna osv. Allt måste vara OK för att huvudkontaktorn skall dra, en hjälpkontakt på huvudkontaktorn signalerar styrningen på dess nödstopsingång "av ren artighet" så den vet att något är galet men jag förlitar mig inte på att mjukvaran skall stoppa grejjerna åt mig om något går galet.

Varje felsignal driver också varsin ingång separat så att jag kan se VAD som inte är OK. En override switch till reläet för gränslägen gör att jag kan aktivera systemet även om maskinen "står på" ett gränsläge.

Jag säger inte att du SKA göra på ett specifikt sätt men tänk igenom möjliga fel, vad som kan hända och vilka konsekvenser det kan få. Det här är ju ingen liten skrivbordsmaskin - tänk på operatörens (din antar jag) säkerhet i första hand!
maba

Inlägg av maba »

kollade lite mer på schemat och kom på att matningen till brytarna i varje axel är gemensam så det går inte att lägga brytarna i serie.
Det får bli en lösning med reläer, och då kan jag lika gärna ta 2-poliga och köra en slinga som bryter spänningen till K9.

Kan jag använda en annan utgång på JP8 för override och styra den med mjukvara eller bör den funktionen vara över en mekanisk brytare?
H.O

Inlägg av H.O »

Vi är tillbaks på vad du tycker är säkert att låta mjukvaran sköta.... OM mjukvaran av en eller annan anledning (och det finns flera) sätter den där utgången, ja då är ju dina gränslägesbrytare inte längre "in circuit" och därmed verkningslösa. En fet varningslampa driven av samma utgång skulle kanske hjälpa. Min Limit Override är momentan, jag måste hålla ner den, aktivera systemet och jogga bort från brytaren med Limit Override intryckt. (Eller, så är det ritat och kommer att fungera men bygget står och har stått still ett tag...)

I alla fall, hur ofta har du tänkt köra in i gränslägesbrytarna? Det är ju inget som sker under normala förhållanden så att det är lite "knöligt" att ta sig därifrån tycker jag personligen är ett pris värt att betala. Du kan ju sätta upp mjukvarugränslägen i Mach3 en bit innan hårdvarugränslägena.
maba

Inlägg av maba »

Nu har jag börjat lite smått...
bild.JPG
Kablaget till encodrarna börjar bli klart.
Varje gränslägesbrytare har fått varsitt 2-pol relä

Nödstopp och Enable kretserna står på tur.

Sen såg jag att jag måste koppla om alla reläer för spindelhastighet och vattenkylningspumpen mm då Sinumerik styrde dessa med + spänning och Kanalogen har FET switch som drar emot jord.

Sen en fråga till er.
Till Kanalogens FET utgångar står det:
Caution! Inductive loads MUST have a reverse diode connected in parallel with the load to avoid a high voltage spark when the switch opens. Failure to allow a re-circulating current path on any inductive coil such as a relay, solenoid, or motor is likely to cause permanent damage.

Jag har några Releco reläer, C10A10BX ADC 24V som går på både likström och växelström och har led diod samt likriktar brygga, anses dessa säkra att använda till mina FET utgångar?
På sida 10 i detta dokument fanns det bra beskrivningar men jag känner mig änså osäker http://stevenengineering.com/Tech_Suppo ... RELCAT.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
maba

Inlägg av maba »

Jag hittade andra reläer som jag kommer köra i stället.

Däremot har jag en annan fundering gällande enable funktionen.
Tanken sen är att jag ska köra mach 3 om konverteringen visar sig att fungera :D

Nödstoppen kommer att bryta reläet som styr 100V späningen till servona, spindelmotorn samt kylpumpen.
Den kommer även ha en signal in på kanalogen så styrsystemet vet att nödstoppen är i.

Det finns en enable all funktion på kanalog-kortet och vad jag förstått så aktiveras den utgången automatiskt så fort Kflop+kanalog bootat klart.
Min tankte är att använda en till utgång så att mach 3 kontrollerar enable och lägga dessa två utgångar i serie, låter det som en bra ide?
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Varför? Jag kör med All Enable utgången, har för mig att jag diskuterat detta med Tom på Yahoo. Du har ju tillgång till mina schemor/tabeller på Yahoo så ta dig en titt där.
Skriv svar