Varför inte raspberry pi direkt?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
1802

Re: Varför inte raspberry pi direkt?

Inlägg av 1802 »

Meduza: Tack för utmärkta fakta. Kanske läge för ett mejl till konstruktörerna....
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kanske läge för ett mejl till konstruktörerna....
Av vad?
Om vad?
1802

Inlägg av 1802 »

Det ni tycker den saknar. Kommer säkert en ändrad version framöver.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Dom kommer knappast sätta 100 st i/o portar på den med skydd samd analog/digital portar. Då snackar vi helt annat pris för den. Då är det mer ett komplett dev-kort.

Sedan är ju frågan om det är vi som tycker det saknas saker på den? Jag tycker den har mer än vad som behövs för det den är. Behöver jag fler ios och bara styra värmen hemma tar jag en PIC istället. Eller ska jag läsa av en analog givare och styra en lampa. Ja då tar jag en PIC med. Ska jag däremot streama film så kör en lite vassare mediaburk. Allt beror ju på användaren och vad den personen vill ha.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Ja eller som en del kreativa människor har gjort, sätt en Arduino på din Raspberry Pi för att lösa problemet ^_^

https://github.com/hallard/arduipi/wiki ... ino-shield

R-Pi är inte designad för att styra motorer, ha massa knappar kopplade till sig osv, det är en billig kompakt och strömsnål pc i första hand.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

En Arduino är ju inte bara en sak. Visst finns det arduinos som kostar som en Raspberry, men det går att bygga en Arduino för ca 50kr om man vill. Så jag tycker det är en personbil vs en lastbil, de är rätt lika men har olika användningsområden.
Projektet Arduinopi är rätt intressant. Man använder en Pi istället för arduinos Ethernet shield, Pi är billigare. Billigt sätt att nätverka en Arduino.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Man använder en +35$ kort för att ge ethernet?
wisnets W5200 kostar $5 i ental, på med ett magjack för $5 och ett PCB för $5 (högt räknat) och man är bara uppe i $15...

Står man ut det lite sämre W5100 så säljs det färdiga kort för $25 på sparkfun. Men då måste man ju tänka då de inte har rätt "shield pinout"
olof_n

Inlägg av olof_n »

En ATMEGA328 går på ca 3$ med fri frakt på ebay. Attiny85 för 1$ om man köper 10st.
Vill man ha mer IO portar/minne köper man en dyr ATMEGA1284p för 6-7$.
Ett enkelt "Arduino kort" kostar inte mycket om man redan har lite motstånd och kondensatorer.

Jag köpte en Raspberry men sålde den, dålig design på dom första korten. Såg att dom fixat många av felen på REV2, blev dock irriterad på svaren (eller snarare förnekandet) konstruktören gav när folk rapporterade felen.
Bara det att ge ut en produkt riktad till skolor m.m. och gå ut med att man kan ansluta standard USB-enheter när produkten max kunde leverera typ 100mA per USB-enhet.
Det visste man väl innan man började sälja produkten? Var ju faktiskt en lögn att hävda det.
Blev rejält problem med tangentbord/möss, WIFI-enheter var bara att glömma. Man kunde heller inte blanda snabba och långsamma USB enhet.
Nu låter jag kanske lite bitter men jag såg verkligen fram mot produkten tills jag fick hem den. Dessutom tycker jag att den fått oförtjänt bra kredd. 35$ är ju också en halvsanning, eftersom produkten inte fungerade med vilket minneskort eller nätadapter som helst fick jag köpa med det. Med skatt hamnade jag på ca 500:- (typ 70$ :) ) har jag för mig.

Den stora anledningen till att jag sålde den var att jag inte kunde ansluta den till min Arduino utan att den störde ut mina radiomoduler. Fick en hel del hjälp här på forumet men det blev aldrig bra.
Var så illa att om jag ställde Raspberryn i närheten (utan anslutning till mikroprocessorn) av radiomodulerna slutade radiomottagaren att fungera.

Jag funderar på någon billig A10 variant. Hackberry ser ok ut, snabbare CPU och mer minne.
https://www.miniand.com/products/Hackbe ... er%20Board
IO pinnar behöver jag inte eftersom det är enkelt att koppla en microprocessor till en dator.

/Olof
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

1802 skrev:Det ni tycker den saknar. Kommer säkert en ändrad version framöver.
Kommer det att gå att skriva kod till den som kör direkt på metallen så att den kan starta lika snabbt som en mikrodator också? Skall du styra en maskin eller ett fordon då vill du använda den direkt när du slår på den, inte vänta en minut på att ett OS skall boota.

Pi och Arduino löser två ganska olika problem, jag har aldrig förstått varför en del användare av ett visst "läger" ständigt skall hävda att just deras lösning är helt överlägset bäst på för alla tillämpningar, det ger bara ett okunnigt intryck tycker jag.

Pi är jättebra om du vill göra något med konsument/multimedia/stor skärm eller använda högnivåspråk som kräver ett underliggande OS men inte lika lysande för maskinnära grejer, tighta timingkrav eller bateridirvna enheter.
1802

Inlägg av 1802 »

swesysmgr: På din första fråga. Är det tekniskt omöjligt att lösa?

Och sen är trådtitlen en fråga, inte ett påstående. Startad för att locka fram kunskap. Min favorit är en skrot PC 0Kr. Men ofta är den för stor för apl, och käkar ström om den skall jobba mycket.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

swesysmgr: På din första fråga. Är det tekniskt omöjligt att lösa?
Förmodligen omöjligt, då halva processorn är skyddad, och ej tillgänglig för programmering, man får länka in färdigkompilerade drivrutiner till den.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

1802 skrev:Anslutningar? Pajjen.
Jasså du.

Vilket sätt brukar du interfacea dina applikationer mot GPIO? linux-gpio, bcm-gpio eller rentav PyRpi? Hur brukar göra för hantera interrupts?

Allt handlar om rätt verktyg för rätt jobb. PLC är rätt verktyg för en industriprocess, Ardunio är rätt jobb för ett nybörjar hobby-mikroprocessor projekt.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Förstår inte varför Arduino enbart skulle vara till för "nybörjar hobby"? Det är en helt vanlig Atmelprocessor i en helt vanlig uppkoppling som försetts med en särskild bootloader. Det finns massa tillgänglig kod som gör att det går snabbt att få ett fungerande program, det är en klar fördel i alla sammanhang. Men vill man lägga en massa dyrbar tid på att uppfinna hjulet ytterligare en gång så visst...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

I ett professionellt sammahang har Arduinio lite problem med
kvallitetssäkringsprocessen. D.v.s hur man bl.a säkrar att koden
alltid fungerar och hur man säkerställer support. Det är sådan
som man betalar extra för i dessa sammanhang.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

I professionella sammanhang använder man ofta JPL/MISRA och då funkar det det dåligt med färdiga bibliotek.
Skriv svar