China vs beg fräsmaskiner...
Re: China vs beg fräsmaskiner...
Tack för alla engagerade och kunniga svar. De är oerhört värdefulla för en nybörjare som mig.
Jag har hittils kommit fram till följande slutsats med hjälp av svaren jag fått från er.
1. Jag helt enkelt utesluta stålbearbetning från min krav/önskelista.
2. Mer än c:a 160 mm Y bearbetning blir svår att uppnå om inte maskinen skall bli tyngre och otympligare än vad jag kan hantera c:a 200 kg.
Det lutar då åt den maskin som Verktygsstallet kallar DSMD 25D (ZX45's lillebror). En klon såvitt jag förstår på Tyska Optimun BF20 L eller Amerikanska G0704. Istället får jag med min budget också plats för en liten svarv.
EMCO Compact 8 har jag läst mycket positivt om. Och den lär också vara relativt enkel att cnc konvertera. Men vad jag förstår finns det numer inte någon Svenskt återförsäljare? Verktygsstallet's svarv CJ0623 har lite mer dubbhöjd och levereras dessutom med MK3 kona. Om spindelkonan i svarven är av typ och storlek gemensam med fräsen's (DSMD 25D) borde väl detta vara en fördel eller hur? Tänker att då kan jag använda gemensamma verktyg till både svarven och fräsen. Eller är jag yte och cyklar där?
Jag har hittils kommit fram till följande slutsats med hjälp av svaren jag fått från er.
1. Jag helt enkelt utesluta stålbearbetning från min krav/önskelista.
2. Mer än c:a 160 mm Y bearbetning blir svår att uppnå om inte maskinen skall bli tyngre och otympligare än vad jag kan hantera c:a 200 kg.
Det lutar då åt den maskin som Verktygsstallet kallar DSMD 25D (ZX45's lillebror). En klon såvitt jag förstår på Tyska Optimun BF20 L eller Amerikanska G0704. Istället får jag med min budget också plats för en liten svarv.
EMCO Compact 8 har jag läst mycket positivt om. Och den lär också vara relativt enkel att cnc konvertera. Men vad jag förstår finns det numer inte någon Svenskt återförsäljare? Verktygsstallet's svarv CJ0623 har lite mer dubbhöjd och levereras dessutom med MK3 kona. Om spindelkonan i svarven är av typ och storlek gemensam med fräsen's (DSMD 25D) borde väl detta vara en fördel eller hur? Tänker att då kan jag använda gemensamma verktyg till både svarven och fräsen. Eller är jag yte och cyklar där?
Både tyska Optimum och amerikanska Grizzly är Kina-maskiner. I min värld onödigt att betala mer för ett märke. Det ryktas dock att Optimum gör i ordning maskinen lite, men finishen jag sett på Optimum ger inte bättre intryck än de som säljs under annat namn. Fördelen är ju iofs garanti och retur med ett bolag med försäljning i Sverige.
BF20 är vettigare kvalitet om man tittar på segmentet Kines tillverkat.
Nej den fräser inte stål.. Men den tar aluminium utan problem.
Vill du ta så behöver du gå upp en storlek typ BF30 eller ännu hellre BF46.
Men behöker du inte vario t.ex så har du jue Optimum MB4, den har mekanisk växellåda i klassisk "gammal" stil. Och ja den hade inga som helst problem med stål. Kompis gick på den modellen ist för en BF30 (dom e samma size). Klart robustare alternativ från Optimum..
Nej den fräser inte stål.. Men den tar aluminium utan problem.
Vill du ta så behöver du gå upp en storlek typ BF30 eller ännu hellre BF46.
Men behöker du inte vario t.ex så har du jue Optimum MB4, den har mekanisk växellåda i klassisk "gammal" stil. Och ja den hade inga som helst problem med stål. Kompis gick på den modellen ist för en BF30 (dom e samma size). Klart robustare alternativ från Optimum..
hmm, intressant påstående. Vad grundar du det på? har du provat fräsa i stål?Nej den fräser inte stål.. Men den tar aluminium utan problem.
Jag pratade med den svenske återförsäljaren häromdagen och på direkt fråga om den fräser stål så svarar han utan tvekan...jajamensan, inga problem.
Då undrar man ju om det var typiskt säljsnack från hans sida i hopp om att få sälja en maskin till en garanterat missnöjd kund om den inte klarar stål

-
Beror på vad du menar med fräsa i stål, 0.1mm fräsning i stål är ju detsamma som 3mm djup i hardox, stål som stål?
Arla, jag baserar det på att jag försökt, om och om igen... med både carbide stål, inserts och diverse olika HSS stål.
Nej den är inte gjord för att fräsa i stål.. Det går att ta lite lätta tag på ytan, det e inga problem. typ 0.05mm i taget.
Men om du ska göra en slot t.ex, som varit de ja oftast behövt göra, så gå rätt igenom stål klossen e bara o glömma.. Borra ett hål i förväg får man då göra
och sedan så tar det väl cirka timmen att göra en 3cm lång slot... nu skall det sägas det va rätt gummigt stål, men o fräsa ngt hårdare än blötjärn i den där
maskin skulle jag aldrig få för mig o göra då den vibrerar som om den har parksinsons.. och knäcker därmed som regel pinnfräsar på löpande band med på grund
av vibrationer..
Nej den är inte gjord för att fräsa i stål.. Det går att ta lite lätta tag på ytan, det e inga problem. typ 0.05mm i taget.
Men om du ska göra en slot t.ex, som varit de ja oftast behövt göra, så gå rätt igenom stål klossen e bara o glömma.. Borra ett hål i förväg får man då göra
och sedan så tar det väl cirka timmen att göra en 3cm lång slot... nu skall det sägas det va rätt gummigt stål, men o fräsa ngt hårdare än blötjärn i den där
maskin skulle jag aldrig få för mig o göra då den vibrerar som om den har parksinsons.. och knäcker därmed som regel pinnfräsar på löpande band med på grund
av vibrationer..
Hmmm, jag körde idag 3mm ingrepp, 9mm djup med 8mm fräs i min Jula-fräs, materialet var någon form av stål. Visst ytan blir inte den bästa, men det går. Så att det inte skulle gå hoppas jag är en överdrift, för få maskiner kan vara klenare än en Jula-fräs.
Vet inte men fräsa med en yta som inte blir slät efteråt skulle jag vilja påstå är vibrationsproblem.. problem som om de blir tillräckligt allvarliga knäcker fräsar. 

Javisst, men det är skillnad på "går inte" och "man får tänka sig för". I mitt fall är ytan sekundär, beställaren kunde tänka sig att köra ner det med vinkelslipen istället om jag inte kunde fräsa det 

Jag tycker det låter märkligt.NeoTech skrev:Nej den är inte gjord för att fräsa i stål.. Det går att ta lite lätta tag på ytan, det e inga problem. typ 0.05mm i taget.
Det ska till en oerhört vek maskin, om det inte ska gå att fräsa i stål med en 10mm HSS pinnfräs.
Jag gissar att det är några andra parametrar som inte är rätt.
Kan inte handveva i rätt fart antagligen? Fasen vet jag.. vibrerar gör den oavsett.
Prova att använda en HSS-fräs med rund spånbrytare.
Dessa skär väldigt lätt, men ger lite randig yta.
Vill man släta till den, får man ta en annan fräs på slutet.
Dessa skär väldigt lätt, men ger lite randig yta.
Vill man släta till den, får man ta en annan fräs på slutet.
En liten Youtube snutt som visar bearbetning av gjutjärn med en "Chinamill" typ BF20