EUR/MWh är det som visas. Varierar från ca 32 till 57 över ett dygn, så det borde gå att spara lite pengar.FormerMazda skrev:Vad är prisskillnaden mellan dag och natt? Ser en skala, men ingen aning om vad den motsvarar. %? Öre?
Men gissningsvis så är väl elen billigare på natten generellt sett. Både min diskmaskin och tvättmaskin/torktumlare har startfördröjning. Så det går ju att styra dessa till nattdrift redan.
Värmepumpen skulle man förlora mer på att köra mot ack då avkylningen skulle äta mer än vinsten att köra nattetid. Speciellt luft/vatten som har bättre COP dagtid iom. högre temp i luften.
Visst är det en idé att styra saker, men om utrustningens pris och drift går över insparade kronor i el så är det ju ingen större vits.
Styrning baserat på elpriset
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Styrning baserat på elpriset
Jag tänkte något mer avancerat än en timer, mycket mer avancerat. Det skall vara realtidsuppdatering av priset som avgör t.ex. om bergvärmen får startas eller om den skall ladda accumulatortanken med extra värme, alla veckor har inte så jämt pris som visas i grafen ovan, en vecka i januari ser ut som nedan och där är några toppar man vill undvika.
Om några år skall 10000-tals elbilar laddas, när skall man ladda den? Alla sätter timern på 24.00 och priset sticker i höjden direkt efter midnatt.
Själv har jag fjärrvärme så personligen finns inte mycket att vinna, men tycker det vore ett väldigt intressant projekt om tid och kunskap fanns.
Om några år skall 10000-tals elbilar laddas, när skall man ladda den? Alla sätter timern på 24.00 och priset sticker i höjden direkt efter midnatt.
Själv har jag fjärrvärme så personligen finns inte mycket att vinna, men tycker det vore ett väldigt intressant projekt om tid och kunskap fanns.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Idén är intressant och jag kommer helt klart att följa utvecklingen av ett sånt projekt. Går det att få tillgång till timpriset i realtid utan kostnad? Brukar ju var så att det kräver någon form av abonnemang för att kunna läsa i realtid (historik eller med fördröjning brukar däremot gå bättre).
Du kan få informationen dagen innan utan kostnad. HÄR har du morgondagens priser, det finns tillgängliga från lunch tid. Så man har alltid 12-36h förvarning. På längre horisont får man gå på prognoser. Så det är inte något som ska reagera på realtids variationer. Har man en last som man kan starta när som helst så är det bara att köra när det blir som billigast. Men om man inte har elvärme är det inte mycket som går att flytta.
EDIT: j.po: Vad menar du egentligen? Du länkade ju till morgondagens priser redan i första inlägget, då inser du väl att priset inte kan sticka i höjden kl00:00
EDIT: j.po: Vad menar du egentligen? Du länkade ju till morgondagens priser redan i första inlägget, då inser du väl att priset inte kan sticka i höjden kl00:00
Kollade inte så noga på datumet. Vilket fusk, det är redan uppgjort vad vi skall betala innan vi vet faktisk tillgång/efterfrågan, om Ringhals behöver nödstoppas eller annat... Men då blir det ju lättare att veta när man skall köpa, alltid nåt.
Vad jag menar med att priset stiger 00.00 är att om alla skall ladda sina elbilar på natten kommer elpriserna att jämna ut sig under dygnet i framtiden. Med framtiden menar jag när elbilarna slagit igenom på bred front, om dom någonsin gör det är ju en annan fråga.
Det intressanta med timdebitering är ju att man faktiskt kan påverka hur mycket man betalar, det går ju inte idag när det är rörligt pris baseras på 30 dagars perioder. Att slå av värmen i 30 dagar är ju inget (bra) alternativ.
Jag kommer troligen att byta till timdebitering när det blir möjligt, ( elbolagen har inte lyckats införa det ännu) av den enkla anledning att min förbrukning är högre på helgerna när priset generellt är lägre.
Vad jag menar med att priset stiger 00.00 är att om alla skall ladda sina elbilar på natten kommer elpriserna att jämna ut sig under dygnet i framtiden. Med framtiden menar jag när elbilarna slagit igenom på bred front, om dom någonsin gör det är ju en annan fråga.
Det intressanta med timdebitering är ju att man faktiskt kan påverka hur mycket man betalar, det går ju inte idag när det är rörligt pris baseras på 30 dagars perioder. Att slå av värmen i 30 dagar är ju inget (bra) alternativ.
Jag kommer troligen att byta till timdebitering när det blir möjligt, ( elbolagen har inte lyckats införa det ännu) av den enkla anledning att min förbrukning är högre på helgerna när priset generellt är lägre.
Man kanske skulle logga för att se vad som är bäst att ha. Vardagar ligger min konsumtion inte alls optimalt.
Tror du verkligen att laddning av 10.000 elbilar påverkar förbrukningen i någon större grad?j.po skrev:Om några år skall 10000-tals elbilar laddas, när skall man ladda den? Alla sätter timern på 24.00 och priset sticker i höjden direkt efter midnatt.
Mycket intressant detta. Ny Teknik hade oxo en artikel. Mitt bergvärmesystem har alldeles för lite vatten i sig, så jag skulle behöva en ackumulatortank i alla fall. Dessutom har jag redan tvåtariffssystem med olika nätavgift beroende på om det är vinter och natt/dag.
Sen får man räkna ut hur stor ack-tank jag behöver för att kunna spara undan värme motsvarande några timmars värmepumpsdrift. Perfekt att ladda upp på natten och så fort taxan slår om börjar man ta ut... Blir lite avkylningsförluster så.
Sen får man räkna ut hur stor ack-tank jag behöver för att kunna spara undan värme motsvarande några timmars värmepumpsdrift. Perfekt att ladda upp på natten och så fort taxan slår om börjar man ta ut... Blir lite avkylningsförluster så.
Det beror även mycket på hustyp. Är det ett trögt hus kan det räcka som värmelager.
Idén är OK som sådan, rätt utförd ser den till att hjälpa hålla el-förbrukningen mer konstant till glädje för el-bolagen som då kan hålla priset upp dygnet runt.
Svårigheten är väl att ha ett system som kan fungera i vardagen, skulle jag ha en tvättmaskin som skulle tvätta på billigaste tidpunkt ville jag kunde ladda den och ha två startknappar: "Starta nu" och "kör när det är billigt". Har man då lagt in en högsta pris innan start kan det mycket väl bli till "Tvättning ej utförd då lägsta priset inte blev nådd".
Men en laddning av ack-tank kan nog ge en besparing, det kan dock kräva en hel del styrningsändring och kontroll. Och att räkna hem installationskostnaden blir nog ganska besvärligt, iaf. inom en livstid.
Svårigheten är väl att ha ett system som kan fungera i vardagen, skulle jag ha en tvättmaskin som skulle tvätta på billigaste tidpunkt ville jag kunde ladda den och ha två startknappar: "Starta nu" och "kör när det är billigt". Har man då lagt in en högsta pris innan start kan det mycket väl bli till "Tvättning ej utförd då lägsta priset inte blev nådd".
Men en laddning av ack-tank kan nog ge en besparing, det kan dock kräva en hel del styrningsändring och kontroll. Och att räkna hem installationskostnaden blir nog ganska besvärligt, iaf. inom en livstid.
Senast redigerad av Icecap 12 oktober 2012, 17:30:09, redigerad totalt 1 gång.
Om man tar investeringskostnaden för den där ABB styrningen för 5000 SEK och prissituationen för den 10 september så tar det:
(5000/8.59) / ((56.65 - 31.79)/1000) = 23 414 kWh insparad elenergi för att räkna hem den. Eller 64 kWh/dygn. Får en känsla av att det endast lönar sig vid elvärme i stort sett.
Disk, tvätt mm tar väl cirka 2 kWh per omgång?
Att ha fastpris kanske lönar sig ändå?
Att lagra värme kan vara förrädiskt då:
utstrålad energi = konstant * absolut_temperatur^4
Med andra ord så ger en fördubblad temperatur en 16 ggr högre energiförlust. Det gäller att isolering, ventiler mm är korrekt utförda dvs vätskan står stilla. Samt att antal anslutna rör och dimensioner är minimala.
(tillkommer konduktiv värmeförlust)
Kanske man kan behålla mer värmeenergi om man låter tanken återfyllas med luft istället för kall vätska?
(5000/8.59) / ((56.65 - 31.79)/1000) = 23 414 kWh insparad elenergi för att räkna hem den. Eller 64 kWh/dygn. Får en känsla av att det endast lönar sig vid elvärme i stort sett.
Disk, tvätt mm tar väl cirka 2 kWh per omgång?
Att ha fastpris kanske lönar sig ändå?
Att lagra värme kan vara förrädiskt då:
utstrålad energi = konstant * absolut_temperatur^4
Med andra ord så ger en fördubblad temperatur en 16 ggr högre energiförlust. Det gäller att isolering, ventiler mm är korrekt utförda dvs vätskan står stilla. Samt att antal anslutna rör och dimensioner är minimala.
(tillkommer konduktiv värmeförlust)
Kanske man kan behålla mer värmeenergi om man låter tanken återfyllas med luft istället för kall vätska?
Det är ju beräknat på att apparaten ska betala sig på ett år.23 414 kWh insparad elenergi för att räkna hem den. Eller 64 kWh/dygn. Får en känsla av att det endast lönar sig vid elvärme i stort sett.
Slår man ut det på 20 år blir kalkylen annorlunda.
Billigast är naturligtvis att sköta det hela helt manuellt.
- FormerMazda
Finns timdebitering om 20år? Om man inte vet detta, vill man då investera i nåt med så lång payoff?
Risken är ju att man bara fördyrar om inte investeringen hinner betala igen sig innan antingen underlaget för besparingen försvinner, eller utrustningen når en livslängd. 20år är rätt lång tid i dessa sammanhang.
Hur kommer avtalen utformas? Att man väljer att antingen tim-debiteras eller att köra som nu med fast pris?
Risken är ju att man bara fördyrar om inte investeringen hinner betala igen sig innan antingen underlaget för besparingen försvinner, eller utrustningen når en livslängd. 20år är rätt lång tid i dessa sammanhang.
Hur kommer avtalen utformas? Att man väljer att antingen tim-debiteras eller att köra som nu med fast pris?
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag tycker att man ska fundera på om det inte finns mer att tjäna än bara pengar...
- FormerMazda
I just detta fall med timdebitering så är det väl enbart pengar man sparar.
Energibesparing, det är en annan sak. Men det gillas! Fast det är också OT..
Energibesparing, det är en annan sak. Men det gillas! Fast det är också OT..