MPLAB X + PICkit 3 + PIC16F1827 = problem! Varför?
Re: MPLAB X + PICkit 3 + PIC16F1827 = problem! Varför?
Hade samma problem för ett par veckor sedan när jag fick hem min PICkit3. Det enda sättet jag lyckades lösa det på var att installera det "gamla vanliga" MPLAB som när jag kopplade in min nya PICkit3 kände av programmeraren och försökte uppdatera dess firmware. Detta fick jag upprepa tre-fyra gånger innan "det tog". Sedan dess har den funkat fint i MPLABX.
Troligen ska väl MPLABX klara av det här själv egentligen men... icke.
Troligen ska väl MPLABX klara av det här själv egentligen men... icke.
Icecap, sneaky
I postern för PK3 med MPLAB X står det också When you install MPLAB X IDE on a Windows® computer, you must follow the instructions on the Start Page, “MPLAB IDE v8 Users - Important,” to correctly install the USB drivers.
Jag använder inte själv MPLABX så exkakt vad det innebär vet jag inte men tydligen är det "något speciellt" man måste göra när man installerar MPLAB X.
I postern för PK3 med MPLAB X står det också When you install MPLAB X IDE on a Windows® computer, you must follow the instructions on the Start Page, “MPLAB IDE v8 Users - Important,” to correctly install the USB drivers.
Jag använder inte själv MPLABX så exkakt vad det innebär vet jag inte men tydligen är det "något speciellt" man måste göra när man installerar MPLAB X.
Nu har jag fått igång den självstående PICkit 3 programmeringsprogram, det hittar PICkit 3'an, laddade ner bootloadern och jag har numera programmerat kretskortet. Men att göra det från MPLAB X kan jag tydligen bara glömma! Nåväl, jag får slåss med detta senare, nu är det programmering som gäller.
Jag tolkade det som att jag inte behövde bry mig om det då jag aldrig haft 8an installerad på den här burken. Hursomhelt så funkar det nu efter att jag installerat den i en virtual machine, uppdaterat firmware och sedan startat upp MPLABX igen.H.O skrev:Icecap, sneaky
I postern för PK3 med MPLAB X står det också When you install MPLAB X IDE on a Windows® computer, you must follow the instructions on the Start Page, “MPLAB IDE v8 Users - Important,” to correctly install the USB drivers..
En annan störande bug är att det inte går att köra 30 dagars-versionen av XC32 (pro) eftersom valideringen fallerar. De "jobbar på det". Problemet är ju bara att när de är klara så har ju mina 30 dagar tagit slut... Men men, det har inte med saken att göra.
H.O: den poster har jag på papper här och där står det att man ska installera MPLAB. Det står inget om MPLAB ska vara 8 eller X.
Sedan ska man välja om den ska vara debugger eller programmerare - fast det kan man inte på det sätt de beskriver, det går bara på MPLAB 8...
Men men, nu kan jag iaf. programmera skiten men jag kanske ska testa att elda på MPLAB 8 och ställa den som debugger och sedan elda på MPLAB X och hoppas att den har fått ner rätt firmware... Nej fan, jag ska bara ha skiten att fungera och just nu har jag en lampa som kan blinka. Det får räcka just nu, jag vill ha skiten klar.
Sedan ska man välja om den ska vara debugger eller programmerare - fast det kan man inte på det sätt de beskriver, det går bara på MPLAB 8...
Men men, nu kan jag iaf. programmera skiten men jag kanske ska testa att elda på MPLAB 8 och ställa den som debugger och sedan elda på MPLAB X och hoppas att den har fått ner rätt firmware... Nej fan, jag ska bara ha skiten att fungera och just nu har jag en lampa som kan blinka. Det får räcka just nu, jag vill ha skiten klar.
- SeniorLemuren
Angående driver för Pickit3.
Drivers are switched on a per serial number basis which means that a different driver may be associated with every tool connected to the system. For example, if you have two ICD3s, you must switch the driver for each of them if you wish to use them both in MPLAB X. In other words, you must switch the driver for all tools in the family to use all of them in MPLAB X. This was done so that you could have one ICD3 with the old driver connected to MPLAB 8 and one ICD3 with the new driver connected to MPLAB X and have the two IDEs running simultaneously. The same holds true for the other tools except for the PICKit 2 and 3 which use the standard Human Interface driver found on all systems.
Drivers are switched on a per serial number basis which means that a different driver may be associated with every tool connected to the system. For example, if you have two ICD3s, you must switch the driver for each of them if you wish to use them both in MPLAB X. In other words, you must switch the driver for all tools in the family to use all of them in MPLAB X. This was done so that you could have one ICD3 with the old driver connected to MPLAB 8 and one ICD3 with the new driver connected to MPLAB X and have the two IDEs running simultaneously. The same holds true for the other tools except for the PICKit 2 and 3 which use the standard Human Interface driver found on all systems.
Precis! Jag har redan kollat i Enheteshanteraren och där finns PICkit 3'an som en HID-enhet, helt som den ska. Inget problem med den heller och när jag har den igång med det frittstående program är det inget problem heller, den programmerarar så glatt. Men jag skulle kanske gärna kunde debugga också...
Jag var tvungen att rycka i och ur min PICKIT3 åtminstone tre gånger innan allt fungerade med X, den skulle köra någon form av uppdatering i flera steg som inte gick vidare automatiskt.
När det gäller drivrutiner och låsta kataloger, högerklicka på installationsfilen och kör "Run as admin" och pröva igen. Fungerar det nu?
När det gäller drivrutiner och låsta kataloger, högerklicka på installationsfilen och kör "Run as admin" och pröva igen. Fungerar det nu?
swesysmgr: har ryckt och inkopplat många gångar, ingen hjälp där inte. Har ibockat att MPLAB X ska köras som Administratör så det sker automagisk.
ICE, kanske dags att överge hobbygrejjerna och använda ICD/ICE 

Som sagt, jag hade först liknande problem som dig i MPLABX, men efter
uppdat av MPLABX från 1.00 till 1.41 så "släppte" det. Inkl uppdatering
av firmware enligt tidigare postad log från output-fönstret.
uppdat av MPLABX från 1.00 till 1.41 så "släppte" det. Inkl uppdatering
av firmware enligt tidigare postad log från output-fönstret.
- SeniorLemuren
Eller MicroCPROTomasL skrev:ICE, kanske dags att överge hobbygrejjerna och använda ICD/ICE

Du kanske redan gjort det men för att vara övertydlig, det är installationsprogrammet jag tycker skall köras som admin med högerklick "run as admin" på installations-exen för att alla drivrutiner skall installeras korrekt.Icecap skrev:swesysmgr: har ryckt och inkopplat många gångar, ingen hjälp där inte. Har ibockat att MPLAB X ska köras som Administratör så det sker automagisk.
Sjävla utvecklingsmiljön (Netbeans) borde inte vara några problem att köra som vanlig användare.
Nja, det har väl knappast med valet av programmerare att göra, eller?SeniorLemuren skrev:Eller MicroCPROTomasL skrev:ICE, kanske dags att överge hobbygrejjerna och använda ICD/ICE
Hade jag kört stora projekt med PIC då kanske men stora projekt kör jag vanligen med Renesas, till PIC duger PICkit utmärkt.
Swesysmgr: ah - jag hajar. Ska testa det imorgon faktisk. Låter inte helt dumt.
EDIT: Testade att installera som Admin. Ingen skillnad.
Swesysmgr: ah - jag hajar. Ska testa det imorgon faktisk. Låter inte helt dumt.
EDIT: Testade att installera som Admin. Ingen skillnad.