trasiga el-element

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: trasiga el-element

Inlägg av Icecap »

Om det 59k motstånd har eldats upp en gång tidigare kan en större effekttålighet knappast förvärra situationen...
Norpan

Inlägg av Norpan »

Jag tror inte det har varit på varken 23gOhm eller 56kOhm.
Enligt databladet på kretsen ska det vara 47kOhm eller mindre, beroende på tändpulslängd och ström, som i sin tur beror på triacen.
Har det varit på 23kOhm blir det ~2,3W förlusteffekt över det om hela perioden används.
Som det ser ut på bilderna är det dessutom seriekopplat med ett 1k motstånd som tar lite av förlusteffekten.
Kollar man lite scheman på internätet ligger resistansen mellan 23k och 39k vid 220-230V matning, 2W från 33k och nedåt.
Jag hade satt dit ett 3W på 23k eller möjligtvis 27k, alternativt kollat i fler element tills jag hittat ett motstånd som går att mäta eller läsa på.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Nu har jag öppnat ett element till. detta är samma effekt som det första jag öppnade. Och som tur var, så hade detta motståndet inte förlorat all färg. så här kommer en bild.
Jag får det till röd, orange, vit, guld. så 23000Mohm. vilket låter helt fel. men varför har alla dessa motstånd som har brunnit liknande värden i färgkoderna? Någonting stämmer inte alls tycker jag. någon som har lust att förklara?
Bild
ds77

Inlägg av ds77 »

Röd Orange Gul får jag det till, men det är rätt sent så viss reservation...
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

satt och läste lite i databladet. Det är alltså Resistorn Supply som är trasig. och enligt databladet ska man titta på figur 10 för att bestämma maxvärdet. då är värdet bara på 220-230v matning. och detta element är på 400v. så jag vet inte riktigt vad jag ska sätta dit.

i de 2 senaste har den hela resistansen varit 10k istället för 1k som den första var på.
Norpan

Inlägg av Norpan »

400V ja, jag har ju förutsatt 230. :oops:

Då stämmer det ju mycket bättre med 59k.
Räknar man lite på det som står i databladet så hamnar man mellan 40-80k som Rsup.
Och definitivt minst 3W.
Castor

Inlägg av Castor »

Är du säker på att det är ett 400V element, inte ett 230 som någon kört på 400?

Kan ju i så fall förklara att motstånden brunnit.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

jag är helt säker på att det är 400v element. det är alla i hela huset. och det står även basic 400v på alla kort jag plockat isär. och det syns på mitt första element.

då återstår bara att skaffa ett 39kohms motstånd och ett 20kohms. och testa på ett element.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Dags att väcka lite liv i denna gamla tråd igen. Jag fick nyss fel på ett element som jag behöver. Så jag plockade ner det för att löda dit mina 59KOhm motstånd.

MEN. ... När jag plockade isär den så var det bara glapp i motståndet. Samma motstånd som på de andra. Dock var detta helt. Jag får mätningen till 23.78KOhm. Men färgkoden är samma som innan. Röd orange vit guld.

Jag ska testa att löda tillbaka det och testa. Om det fungerar så blir det nog att inhandla lite mer motstånd.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Det fungerar inte som det ska. Det glimmar till ibland i lampan som ska indikera att elementet värmer. Men den lyser aldrig. Dock blev elementet varmare men det började lukta bränt så jag stängde av. Vidare sökning gör jag imon.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Nu är jag nöjd. Hoppas det håller länge. Fick sätta dit 31KOhm istället för 59KOhm innan det hoppade igång. Men det sitter nu 2st 4W parallellt nu istället för ett 2W som det var innan. Hoppas elementet inte brinner upp Bara. Tyvärr så hade en ic-krets brunnit på det gamla kortet så jag fick ta ett annat. Tur att man har några reserv.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar