Trådlös USB handkontroll till Mach3?
Re: Trådlös USB handkontroll till Mach3?
Nåja...helt oprövat är det inte inom industrin: http://www.heidenhain.se/sv_SE/dokument ... file-0185/
- FormerMazda
Men radiostyrning finns ju för många, och farliga, maskiner av olika slag i industrin.
En tvillingtravers är nog den roligaste jag lekt med. Men kranbilar, cementbilar, traverser och säkert många fler finns ju med radiostyrning. Så rätt byggda och testade så måste ju direktiven godkänna det.
Så det lär ju inte vara nåt problem egentligen att ha en radiostyrd MPG. Men då kanske den som sagt inte kostar 1500kr.
Spånar:
Om MPGn har nödstopp så kan man ju i kommunikationen ha nödstopp också. Alltså om en watchdog löser ut så skickas nödstopp till maskin.
En tvillingtravers är nog den roligaste jag lekt med. Men kranbilar, cementbilar, traverser och säkert många fler finns ju med radiostyrning. Så rätt byggda och testade så måste ju direktiven godkänna det.
Så det lär ju inte vara nåt problem egentligen att ha en radiostyrd MPG. Men då kanske den som sagt inte kostar 1500kr.
Spånar:
Om MPGn har nödstopp så kan man ju i kommunikationen ha nödstopp också. Alltså om en watchdog löser ut så skickas nödstopp till maskin.
Skulle inte tro att det är några problem.
Men det kanske finns något i den std som gör att get inte går men det har jag svårt att tro.
en snabb surfning visar att det finns http://www.welotec.com/en/radio-remote- ... ency-stop/
Och den är på pappret ok enligt
- Machinery 2006-42 with SIL3 safety level
according to EN 61508-1-7 (2001)
EN ISO 13849-1 (2008) for the performance
level e (Category 4)
EC type certifi cate issued by TÜV NORD
Men det kanske finns något i den std som gör att get inte går men det har jag svårt att tro.
en snabb surfning visar att det finns http://www.welotec.com/en/radio-remote- ... ency-stop/
Och den är på pappret ok enligt
- Machinery 2006-42 with SIL3 safety level
according to EN 61508-1-7 (2001)
EN ISO 13849-1 (2008) for the performance
level e (Category 4)
EC type certifi cate issued by TÜV NORD
Just så, Om inte mottagaren får kontakt med fjärren innom en viss tid så slår den på bromsen.FormerMazda skrev:Men radiostyrning finns ju för många, och farliga, maskiner av olika slag i industrin.
Spånar:
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Vad ska du göra OM du måste få till ett nödstopp innan 'innom en viss tid' dvs att handkontrollen är icke kontaktbar och väntar på att watchdog funktionen ska träda i kraft?innom en viss tid
- FormerMazda

Inom en viss tid kan ju sammanhanget röra sig om 100-dels sekunder. Och 100-dels sekunder är inga övermäktiga hastigheter för modern elektronik så att säga.
I och med att produkten (nödstopp över radio) finns så fungerar den, svårt att motargumentera.
Jag får dejavu-känsla, inte länge sedan vi diskuterade exakt detta med exakt samma argument. Även då framgick det att det GÅR, att det FINNS och att det är GODKÄNT - finns mängder med levarantörer av godkända lösningar.
Men är det så i produkten som diskuteras HÄR? Precis som alla andra som hittills uttalat sig vet jag inte med säkerhet och jag har inte provat produkten. Dokumentationen är "något" bristfällig (vilket i sig talar till dess nackdel) så personligen TROR jag inte att det finns några som helst säkerhetsfunktioner inbyggt. Förhoppningsvis kan JB eller någon som faktiskt HAR provat en bekräfta eller dementera.
Sen kanske man ska ha åtanke vad det är för maskin man har tänkt "fjärrstyra". Är det en liten skrivbords-maskin kanske värdet att köra en trådlös pendant (MPG är själva jog-hjulet (manual pulse generator) och inte hela lådan) rättfärdigar risken man tar. Är det en maskin som vid felaktig eller tappad kommunikation med pendanten kan skada sig själv, dyra arbetstycken och/eller i värsta fall operatören så kanske man skall tänka en extra gång.
Personligen skulle jag gärna ha något trådlöst men då skall det vara något som jag vet fungerar och talar om HUR det fungerar. Mottagaren skall ha en fysisk relä-utgång som jag kan integrera i min nödstopsslinga som därmed bryter upp slingan så fort felaktig funktion detekteras. Trycker jag nödstop på pendanten bryter reläet upp slingan, får mottagaren inga datapaket på ~50ms bryter den upp slingan, får den felaktig checksum x antal gånger i rad bryter den upp slingan osv. Det skulle jag kunna tänka mig ÄVEN om den inte är provad och typgodkänd enligt alla regler och bestämmelser.
Nu verkar inte apparaten som diskuteras här ha det så JAG avstår - sen kan den vara jättebra i övrigt men jag är inte villig att ta den risken (också - det är nog med risker ändå) på min "inte-skrivbords-maskin". Men det är jag.
Men är det så i produkten som diskuteras HÄR? Precis som alla andra som hittills uttalat sig vet jag inte med säkerhet och jag har inte provat produkten. Dokumentationen är "något" bristfällig (vilket i sig talar till dess nackdel) så personligen TROR jag inte att det finns några som helst säkerhetsfunktioner inbyggt. Förhoppningsvis kan JB eller någon som faktiskt HAR provat en bekräfta eller dementera.
Sen kanske man ska ha åtanke vad det är för maskin man har tänkt "fjärrstyra". Är det en liten skrivbords-maskin kanske värdet att köra en trådlös pendant (MPG är själva jog-hjulet (manual pulse generator) och inte hela lådan) rättfärdigar risken man tar. Är det en maskin som vid felaktig eller tappad kommunikation med pendanten kan skada sig själv, dyra arbetstycken och/eller i värsta fall operatören så kanske man skall tänka en extra gång.
Personligen skulle jag gärna ha något trådlöst men då skall det vara något som jag vet fungerar och talar om HUR det fungerar. Mottagaren skall ha en fysisk relä-utgång som jag kan integrera i min nödstopsslinga som därmed bryter upp slingan så fort felaktig funktion detekteras. Trycker jag nödstop på pendanten bryter reläet upp slingan, får mottagaren inga datapaket på ~50ms bryter den upp slingan, får den felaktig checksum x antal gånger i rad bryter den upp slingan osv. Det skulle jag kunna tänka mig ÄVEN om den inte är provad och typgodkänd enligt alla regler och bestämmelser.
Nu verkar inte apparaten som diskuteras här ha det så JAG avstår - sen kan den vara jättebra i övrigt men jag är inte villig att ta den risken (också - det är nog med risker ändå) på min "inte-skrivbords-maskin". Men det är jag.
- FormerMazda
H.O > Du har helt rätt i dina resonemang. Dock övergick tråden från om just denna hade det till om det kunde finnas alls iom maskindirektiv och liknande. Vi är dessutom flera som redan sagt att det är osannolikt att denna har något av de krav jag gissar att maskindirektiven ställer. En reläutgång som du nämner har den inte iallafall.
JAG skulle kunna ha den som en kul leksak. Men det lutar mer åt en trådbunden av rent ekonomiska skäl.
Nödstopp har jag kopplat NC med limit-brytarna på min MDF-fräs. Och nödstoppet är placerat in en armlängds avstånd även från datorn som styr hela klabbet.
Och jag gissar att ingen med en dyr/"riktig" maskin skulle köpa en sån här produkt som länkas till. Men det var nog aldrig målgruppen.
JAG skulle kunna ha den som en kul leksak. Men det lutar mer åt en trådbunden av rent ekonomiska skäl.
Nödstopp har jag kopplat NC med limit-brytarna på min MDF-fräs. Och nödstoppet är placerat in en armlängds avstånd även från datorn som styr hela klabbet.
Och jag gissar att ingen med en dyr/"riktig" maskin skulle köpa en sån här produkt som länkas till. Men det var nog aldrig målgruppen.
Det är väldigt enkelt..... VAD TRO NI HÄNDER OM RADIOKOMMUNIKATIONEN FÖRSVINNER?? joooooooo nödstopp kanske??
inga farliga "knapp tryck" osv som det är på radiostyrda bilar
Ligger radion och säger hög signal till nödstoppet hela tiden sen när den fallar så faller ju reläet. Typat, godkänt och används till väldigt många grejer! Traverser är väl helt klart vanligast. Vi använder dom för att köra stora linjer där det är väldigt ologiskt att ha en 60m lång kabel, och då kör vi runt verktyg på 30ton med en vagn
Dvs man mäter upp tiden från "stopp" till verkligt stopp och monterar skydden efter detta.
2,5m/s * stopptid = skyddsavstånd
Stopptid = skyddstillägg + aktuell stopptid (ljusridå C4000 har en reaktionstid på 20ms) tex
DVS har du en stopptid på 200ms *2,5m/s = 500mm skyddsavstånd till första klämpunkt. DOCK en axel som rör sig i luften är ingen farlig axel såvidare den inte går över 20mm/s!
Taget ur AFS 1999:8 (pressar och gradsax)
2.20 Beröringsfria skydd skall vara placerade på sådant skyddsavstånd att
operatören inte hinner nå fram till det närmaste riskstället i riskområdet innan
pressens löpare eller gradsaxens skär och tillhållare stannat eller nått ofarligt
läge. Vid beräkning av skyddsavståndet skall användas maskinens maximala
stopptid samt en rörelsehastighet för operatören av
– minst 2,5 m/s vid snabba repetitiva arbetsförlopp (s.k. plockarbeten) i en
press och
– minst 1,6 m/s vid arbete med stora svårhanterliga arbetsstycken i en press
där operatören står och arbetar samt
– minst 1,6 m/s vid arbete i en gradsax.

Ligger radion och säger hög signal till nödstoppet hela tiden sen när den fallar så faller ju reläet. Typat, godkänt och används till väldigt många grejer! Traverser är väl helt klart vanligast. Vi använder dom för att köra stora linjer där det är väldigt ologiskt att ha en 60m lång kabel, och då kör vi runt verktyg på 30ton med en vagn
Om nån av har läst maskindirektiven så står det klart och tydligt angående stopp tid. Det är tiden från att nödstoppet blir intryckt tills att maskinen inte gör en farlig rörelse.Vad ska du göra OM du måste få till ett nödstopp innan 'innom en viss tid' dvs att handkontrollen är icke kontaktbar och väntar på att watchdog funktionen ska träda i kraft?
Dvs man mäter upp tiden från "stopp" till verkligt stopp och monterar skydden efter detta.
2,5m/s * stopptid = skyddsavstånd
Stopptid = skyddstillägg + aktuell stopptid (ljusridå C4000 har en reaktionstid på 20ms) tex
DVS har du en stopptid på 200ms *2,5m/s = 500mm skyddsavstånd till första klämpunkt. DOCK en axel som rör sig i luften är ingen farlig axel såvidare den inte går över 20mm/s!
Taget ur AFS 1999:8 (pressar och gradsax)
2.20 Beröringsfria skydd skall vara placerade på sådant skyddsavstånd att
operatören inte hinner nå fram till det närmaste riskstället i riskområdet innan
pressens löpare eller gradsaxens skär och tillhållare stannat eller nått ofarligt
läge. Vid beräkning av skyddsavståndet skall användas maskinens maximala
stopptid samt en rörelsehastighet för operatören av
– minst 2,5 m/s vid snabba repetitiva arbetsförlopp (s.k. plockarbeten) i en
press och
– minst 1,6 m/s vid arbete med stora svårhanterliga arbetsstycken i en press
där operatören står och arbetar samt
– minst 1,6 m/s vid arbete i en gradsax.
MEN... Det säger fortfarande inget om hur MPG:n i fråga hanterar ett signalbortfall, och det är ju *det* som trådskaparen frågar om (eller rättare sagt hur MPG:n presterar), alla andra inlägg är förvisso intressanta men helt ovidkommande för att svara på grundfrågan 

Det blev en trådbunden version av den länkade MPG:n så får vi se om den är kass eller ännu sämre 
Börjar bli rejält trött på att a ett tangentbord på fräsen som blir fyllt med vatten och spån
Återkommer med hur den fungerar i verkligheten.

Börjar bli rejält trött på att a ett tangentbord på fräsen som blir fyllt med vatten och spån

Återkommer med hur den fungerar i verkligheten.
Det svaret lämnade mycket till fantasin?
Hur fungerade den?

Hur fungerade den?

Det är en tangentbordsemulator och det har ju sina baksidor. Okontrollerad joggning i mellan/högfart, passar säkert maskiner med låg friktion. Gamla Värnamo funkade det inte på då bordet är så tungt. Den ignorerade motorns inställda acceleration i mach3 kändes det som..... Kan vara för att det är en tangentsbordsemulator? förövrigt så är den skön, är bra i handen, bra översikt av vad som händer.... MEN skulle ha kostat 1000 kr mer och haft blåtand och inte vart en tangentsbordsemulator.... Ja köpte en handjog från vistacnc med display och var usb! Var den bästa av alla fyra ja testat! Klart värt pengarna! Joga snabbt och sakta och röra ett steg osv osv funkar hur bra som helst. Dom har tänkt igenom konceptet och supporten är strålande. Nästa handjog blir en vistacnc för min del.
Mvh Terho.
Mvh Terho.
Tack 
får se om jag får sälja min USB-anslutna handjogg(billig) då och köpa en från vistaCNC, tack för info!

får se om jag får sälja min USB-anslutna handjogg(billig) då och köpa en från vistaCNC, tack för info!