Hur laga denna?
Re: Hur laga denna?
Javisst, allt det där var jag också hört någon gång men vad har du personligen prövat?TomasL skrev:Tja, de kemikalier som löser upp epoxi, löser...... Bla bla bla...
Vad har du själv prakiskt erfarenhet utav?
Lödmannen:
Det är mycket jobb och tidskrävande men det går.
Jag fixade en trasig databox en gång i tiden som var
gjuten på det här sättet.
Ingen som bilat betonggolv någon gång?
Nu hade jag tur att hitta komponenten som var dålig
ganska snabbt samt att det var ett kännt fel på just de här
boxarna men visst gick det.
Jag använde små spårmejslar, liten hammare, tandborste
tryckluft på burk samt en kasse tålamod. Det gäller att knacka
försiktigt ner sig runt komponenterna. Att felsöka ett helt kretskort
med den här metoden tror jag däremot är rätt döfött men det finns
säkert fler metoder som kanske är lättare till och med.
Jag har funderat på om det inte skulle gå att lösa upp det ändå.
Risken finns ju att man skadar resten av kortet och komponenter
eftersom det krävs ganska starka doningar för att lösa upp
epoxi, men men, fundera tänk och diskutera, inget är omöjligt i min
värld i alla fall.
/ Tompa
Man kan ju tillägga att även om du hypotetiskt får bort epoxyn är det inga garantier att den går att laga.
Det finns ju inget att förlora på att prova med att lösa upp epoxyn. Enheten fungerar ju inte nu. Det kan ju inte bli värre!
exakt vad gör boxen? det kanske är enklare att konstruera en ny som gör samma sak....
eller finns det ngn aspekt att det ska vara original?
eller finns det ngn aspekt att det ska vara original?
citat:
Depends on the type of resin. Polyester resins can sometimes be dissolved by soaking in a bath of 90-100% isopropyl alcohol. For epoxy resins, use a bath of equal parts of toluene, acetone, and methyl ethyl ketone. This mixture should also work on vinyl ester resins, although i haven't tried it.
Some cautions- the above solvents are very aggressive to most types of plastic, and will also dissolve some electronic components that are not ceramic coated.
These solvents have a high evaporative rate, make sure your bath does not dry out or you will have a big sticky mess.
All of these solvents are toxic and have a low flash point. Use only in a well ventilated area, avoid breathing the fumes, and keep well away from any flame, spark, or other ignition source. Having a fire extinguisher on hand would be a good idea.
slut citat:
så allt i plast på kortet lär förvinna, kanske även kortet....
Depends on the type of resin. Polyester resins can sometimes be dissolved by soaking in a bath of 90-100% isopropyl alcohol. For epoxy resins, use a bath of equal parts of toluene, acetone, and methyl ethyl ketone. This mixture should also work on vinyl ester resins, although i haven't tried it.
Some cautions- the above solvents are very aggressive to most types of plastic, and will also dissolve some electronic components that are not ceramic coated.
These solvents have a high evaporative rate, make sure your bath does not dry out or you will have a big sticky mess.
All of these solvents are toxic and have a low flash point. Use only in a well ventilated area, avoid breathing the fumes, and keep well away from any flame, spark, or other ignition source. Having a fire extinguisher on hand would be a good idea.
slut citat:
så allt i plast på kortet lär förvinna, kanske även kortet....
Kanske får gå på tompa74´s metod.
Boxen är inte helt trasig men är mkt opålitlig, på det sättet att den stänger av styrenheterna.
just denna box sitter nödstoppen på och man stänger av och på styrenheterna med den.
oavsett vilken metod man använder så hade det ju varit kul och få fram kortet så helt det går och kopiera det.
för river man dän märket olsbergs så hade det garanterat inte varit så dyra.
Boxen är inte helt trasig men är mkt opålitlig, på det sättet att den stänger av styrenheterna.
just denna box sitter nödstoppen på och man stänger av och på styrenheterna med den.
oavsett vilken metod man använder så hade det ju varit kul och få fram kortet så helt det går och kopiera det.
för river man dän märket olsbergs så hade det garanterat inte varit så dyra.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Kan det vara så att det är glapp + oxidation på externa kontakter/kablage som ställer till det?
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Märkligt att när någon skall skruva upp en armatur ropas det på elektriker direkt
men då man skall försöka sig på att laga en ingjuten box som styr nödstoppen till en 90 ton
lyftkran så duggar förslagen tätt...
Släng den och köp en ny
Swech
men då man skall försöka sig på att laga en ingjuten box som styr nödstoppen till en 90 ton
Släng den och köp en ny
Swech
Har för mig att jag grävt fram ett par kort som varit ingjutna på detta sätt, och då använt mekanisk bearbetning (skruvmejslar, kniv etc) samt omväxlande värmt ordentligt med värmepistol. God ventilation anbefalles!
Epoxi bryts ofta ned och blir mjukare av värme.
/J
Epoxi bryts ofta ned och blir mjukare av värme.
/J
Märkligt att när någon skall skruva upp en armatur ropas det på elektriker direkt
Tittade nogare på den nu och grävde med mejsel och verkar bara vara en form av kraftig silicon
Hörde att någon i Irak förstörde en hårddisk genom att borra ett hål i den och fyllde den med lim.
Efter att fräst bort höljet och duschat återstående linklumpen med bensin i några veckor så vara alla plattor rena och gick att läsa.
Efter att fräst bort höljet och duschat återstående linklumpen med bensin i några veckor så vara alla plattor rena och gick att läsa.
enkelt....Swech skrev:Märkligt att när någon skall skruva upp en armatur ropas det på elektriker direkt
Släng den och köp en ny
Swech
det är inte olagligt...