Bygga scart-omkopplare 10 -> 1 (2)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Re: Bygga scart-omkopplare 10 -> 1 (2)

Inlägg av e5frog »

Verkar som om dessa alternativ bara växlar mellan två olika källor, låter som om det kan bli många kretsar... för man brukar väl inte bara kunna koppla ihop utgångarna?

Såg intressant ut men jag lutar åt MAX455 fortfarande.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ljudet är INTE 50 ohm. Signalkällorna har ospecat allt mellan några hundra ohm och dussintals kiloohm utgångsimpedans och din utgång bör ha några hundra ohms utgångsimpedans...

... om det inte är digitalt ljud över S/PDIF, då är det 75 ohm exakt som videosignalen och kan väl i princip switchas med videoväxel men det är overkill jämfört med att omvandla till t.ex. TTL och tebax och vid TTL-nivå växla med digital mux.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Det verkar stämma med utgångsimpedansen, har tittat runt lite och 330 Ohm verkar vara en vanlig siffra men det finns exempel med 5k också - men kablarna brukar vara 50 Ohms impedans? Det viktiga är väl att man får rätt signalnivå in på den apparat man kopplar till...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Kablarna är tyvärr också ospecade för hemelektronikanalogljud :(

Bild och SPIF är som sagt alltid 75 ohm.
Användarvisningsbild
e5frog
Kontakt:

Inlägg av e5frog »

Vad gäller RCA kablar så brukar det stå 50 Ohm på audio-kablar om det står något alls.

T.ex. här:
http://www.hosatech.com/product/340285/ ... o_RCA,_2_m

Har hört att det spelar mindre roll för kortare avstånd även om jag inte hört vad som räknas som kortare avstånd i hemmavideosammanhang. 1m, 2m, 3m, 5m, 10m?

Spelar inte så stor roll då det är scart som gäller i det här fallet och det ser inte ut som om jag kommer att ha möjlighet att köpa de kretsar som behövs för en överkomlig penning inom närmaste tiden ändå.
Skriv svar