Leva på sin hobby?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
patoraro

Re: Leva på sin hobby?

Inlägg av patoraro »

sodjan skrev:> Tex. val av komponenter? Bättre lite dyrare men mer robusta för nybörjare?
> Känner ni till lite i Microkontroller branchen som tex. vilken microkontroller är bäst att börja med. AVR, PIC, MSP430 ?

Jag blir lite fundersam när frågor som dessa dyker upp.
Ska man utvecka något som ska fungera att sälja på marknaden så är
detta saker som redan bör sitta i ryggmärgen. Det du borde fokusera på är
funktion, specifikation, marknad, konkurrens, paketering, dokumentation, priser o.s.v.
Det *tekniska* borde du nog redan kunna om du har dessa funderingar.

OK, du kanske har än *väldigt* bra idé kring en produkt, och då finns
det ju inget som hindrar att du tar hjälp med det tekniska, men då så
passerar det också ganska snabbt hobbystadiet. :-)

> ...vilken microkontroller är bäst att börja med. AVR, PIC, MSP430 ?

Det är ingen viktig fråga. Dessutom är den i alla fall omöjlig att svara på.
Vad man "börjar med" har inte heller så stor betydelse för vad som
senare kanske råkar var ett lämligt val i en viss specifik applikation.
Jag kanske har misstagit mig men utgår ifrån att elektronikvärlden har likheter med systemutvecklingsbranchen. Man kan lansera en produkt och använda sig av mycket färdig kod. Man kodar sällan från scratch. Visst är det en hög inlärningskurva att lära sig att bygga ett system, men väljer man rätt, och gör något relativt enkelt så kan väldigt många (utan många års erfarenhet) ta sig an ett sådant projekt, genom att investera mycket tid.

Att ta hjälp låter onekligen som något jag nog får göra. Inom systemutveckling så finns det flera sajter, tex. rent-a-coder där man hyr en programmerare. Undrar om det finns något liknande för hårdvaruutveckling?

--
Tack för alla svaren hittills och kommande. Många svar och nyttig feedback. Tack för det!!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Man kallar det "konsulter" och ja, det finns!

Men jag blir lite undrande när jag läser vad du skriver. Du vill gärna "leva på din hobby" - men du vill börja lära dig elektroniken för att leva på den... Det hänger liksom inte ihop...

Om du har en ide till en kanongrej och du har kunderna och tydliga kravspec. kan allt låta sig göra, kan inte du fixa hårdvaru/mjukvarudesignen kan någon annan - till en kostnad såklart. Hur det lösas beror på vad man kommer överens om.

Men att börja med en "hobby" för att leva på det utan tidigare erfarenhet... jag har svårt att tro på det.

Att lancera ett "enkelt" produkt kan låta sig göra - om det är en synnerlig användbar produkt! Att lancera produkter till hobbyister i "gör det själv"-andan är ganska dödfödd, de hjälpmedel som finns numera (CAD/kompilers osv.) är så omfattande att man ska vara mycket styv i yrket för att kunde konkurrera ut en amatör med eviga arbetstimmar och en glöd.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag kanske har misstagit mig men utgår ifrån att elektronik världen har
> likheter med systemutvecklingsbranchen.

Skillnaden är nog att "prylar" har ett mycket större regelverk kring sig
som behöver vara uppfyllt. CE-märkning, el-säkerher, EMC-tester o.s.v.
Programvara kan man sälja i princip utan några regler som helst (förrutom
att man sköter moms, skatt o.s.v). Men kan enkelt friskriva sig från
något som helst ansvar för att produkten fungerar. Så gör alla
kommersiella utvecklare som säljer "boxade" programvaror.
(Om man utvecklar på uppdrag/kontrakt så är det lite annorlunda.)

> Man kan lansera en produkt och använda sig av mycket färdig kod.
> Man kodar sällan från scratch.

När det gäller elektronik så kan man ju underlätta en del genom att t.ex
använda redan godkända radiomoduler istället för att bygga dom själv.
Hela apparaten måste dock fortfarande testas och godkännas, men det
blir troligare att det kan ske utan problem om de "svåra" delarna köps in.

Det finns en separat tråd där det gnälls över att det ofta blir en "det-går-inte"
stämning i många entusiasters trådar, men det är ofta sanningen. :-)

*Om* du har rätt idéer och förutsättningarna att lyckas, så spelar det
naturligstvis ingen som helst roll vad jag tycker... :-) :-)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det går säker att leva på sin (nuvarande) hobby om man verkligen vill men räkna med att det tar tid att komma dit, don't quit your day job just yet! :)
Om du ska lära dig det du behöver kunna från grunden så så får du som skrivits tidigare räkna med att det tar ett antal år innan du är där. Vidare så måste du starta någon form av företag och lära dig lite grundläggande företagsekonomi och/eller skaffa ekonomikonsult som hjälper dig att göra rätt.
Det enklaste om du har en riktigt bra idé men saknar vissa delar av praktiska kunskaper är nog att ta in konsulthjälp, det finns ju även "hobby-konsulter" som också har sitt konsultande som bisyssla till vanliga jobb, jag har fått hjälp ett antal gånger här på EF från sådana. Kanske kan ni byta tjänster om du kan något som de behöver i sina projekt. Det finns en del olyckskorpar här på forumet men det finns även en hel del idealister som är i samma situation som du eller i alla fall har varit där och gärna hjälper till.

I mitt eget fall så har jag alltid haft elektronik och musik, specifikt analogsynthar som hobby och detta har lett till att jag har fått något av ett drömjobb i branchen och synthbyggandet och mitt eget musicerande har slutat vara på samma hobbynivå. Det är helt enkelt svårt att motivera sig att löda eget eller komponera efter en i och för sig rolig och stimulerande 8-timmarsdag av samma sak, det slutar vara hobby helt enkelt!
Jag har sån tur att det är ok på mitt jobb att ha sidoverksamhet i samma branch och 4 av 5 i på kontoret har egna firmor då de är musiker eller ljudtekniker som även gör andra projekt, det ger en konstant vidareutbildning och input "gratis" för företaget så att säga.
Jag driver sedan 5 år en enskild firma (har FA skattesedel) vid sidan av där jag tar fram tekniska ljudlösningar och bygger customapparater till konstnärer, tonsättare och för offentlig miljö. Det är ibland ganska lönande och ibland ett nollsummespel men jag kan i alla fall rättfärdiga (både för mig själv och skattmasen!) en hel del roliga inköp av maskiner och instrument!
Jag har ibland funderat på om det skulle gå att göra det på heltid (vilket jag tror) men jag har valt att ha en trygg inkomst och stimulerande jobb och göra det andra när jag känner för det eller när tillfällen kommer, delvis pga familjen men även för att ha kvar en gnutta hobbygnista!
I och för sig så har det lett till att jag skaffat nya hobbies men det hör inte hit... :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Oavsett måste det finnas Ekonomi i det hela.
Mycken information är faktiskt gratis! I varje fall det första året ;-)

http://www.seb.se/pow/wcp/index.asp?web ... foretagare
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Personligen tror jag inte man kan skaffa sig en hobby med utgångspunkt att man skall tjäna pengar och leva på den.
Snarare tvärtom, man har en hobby, som utvecklar sig över ett antal år till en kommersiell verksamhet.

Gör man tvärtom, så är det ingen hobby, utan kommersiell verksamhet baserad på en eller flera bärande ideer.
I det läget måste man dels formulera produkterna, göra marknadsanalys, skriva affärsplan, marknadsföringsplan, utvecklingsplan mm.
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

De enda måstena är lagar och förordningar.

Marknadsanalys, och affärsplan är inte något som krävs, men det kan underlätta.

Jag har inte skrivit någon affärsplan under de år jag drivit företag. Jag gör det som är kull och som faller mig in.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Som alla vet är det mycket kostsamt att utveckla kommersiell elektronik, och ofta kommer man till ett läge där man behöver ta in externa pengar, oavsett om det är delägare eller lån, då krävs det i de flesta fall en affaärsplan mm.
Samma gäller de sk starta eget bidragen.

Det är tyvärr det som de allra flesta goda ideér faller på.
patoraro

Inlägg av patoraro »

Tack för alla synpunkter. Det är helt klart viktig input!

Återkommer till tråden närmast framöver och berättar hur det går.....om det går ;)
Skriv svar