Jag kanske har misstagit mig men utgår ifrån att elektronikvärlden har likheter med systemutvecklingsbranchen. Man kan lansera en produkt och använda sig av mycket färdig kod. Man kodar sällan från scratch. Visst är det en hög inlärningskurva att lära sig att bygga ett system, men väljer man rätt, och gör något relativt enkelt så kan väldigt många (utan många års erfarenhet) ta sig an ett sådant projekt, genom att investera mycket tid.sodjan skrev:> Tex. val av komponenter? Bättre lite dyrare men mer robusta för nybörjare?
> Känner ni till lite i Microkontroller branchen som tex. vilken microkontroller är bäst att börja med. AVR, PIC, MSP430 ?
Jag blir lite fundersam när frågor som dessa dyker upp.
Ska man utvecka något som ska fungera att sälja på marknaden så är
detta saker som redan bör sitta i ryggmärgen. Det du borde fokusera på är
funktion, specifikation, marknad, konkurrens, paketering, dokumentation, priser o.s.v.
Det *tekniska* borde du nog redan kunna om du har dessa funderingar.
OK, du kanske har än *väldigt* bra idé kring en produkt, och då finns
det ju inget som hindrar att du tar hjälp med det tekniska, men då så
passerar det också ganska snabbt hobbystadiet.
> ...vilken microkontroller är bäst att börja med. AVR, PIC, MSP430 ?
Det är ingen viktig fråga. Dessutom är den i alla fall omöjlig att svara på.
Vad man "börjar med" har inte heller så stor betydelse för vad som
senare kanske råkar var ett lämligt val i en viss specifik applikation.
Att ta hjälp låter onekligen som något jag nog får göra. Inom systemutveckling så finns det flera sajter, tex. rent-a-coder där man hyr en programmerare. Undrar om det finns något liknande för hårdvaruutveckling?
--
Tack för alla svaren hittills och kommande. Många svar och nyttig feedback. Tack för det!!