Etsningen misslyckas
Jag har kortet i etsvätskan nu för tillfället och resultatet är som vanligt.. framkallningsvätskan blev svart/brunaktig av fotoresist som löste upp, men det ser fortfarande inte ut som "blank koppar" under.. kanske bara en del av lagret löses upp? Och när jag nu försöker etsa så går det trögt, det har etsat någon millimeter i ena kanten och resten av ytan ser lite "kornig" ut, skall ta och testa med vanligt lysrör då...
Framkallaren köpte jag som en liten påse med ett grovkornigt pulver som skulle blandas i 1 liter vatten, så jag antar att det är rätt koncentration på den.
Är det verkligen rimligt att exponeringstiden skulle vara så lång? Hursomhelst funderar jag på att skaffa en bättre uv-lampa..
Har för övrigt slut på kort nu efter alla misslyckanden, får handla flera tills helgen.
Är det verkligen rimligt att exponeringstiden skulle vara så lång? Hursomhelst funderar jag på att skaffa en bättre uv-lampa..
Har för övrigt slut på kort nu efter alla misslyckanden, får handla flera tills helgen.
Köp en 250W UV lampa från Kjell & Co. Med den belyser du det granterat på 2-3 minuter utan problem.
Glöm inte att agitera kretskortet när det ligger i etsbadet.
Men klart.. det KAN ju vara så att du fått tag i dåliga laminat, men jag tror det inte.
edit: stavning
Glöm inte att agitera kretskortet när det ligger i etsbadet.
Men klart.. det KAN ju vara så att du fått tag i dåliga laminat, men jag tror det inte.

edit: stavning
Jag får ungefär samma resultat:
Nä nu ger jag upp!
Jag har kört med elfalaminat+ biltemas natriumhydroxid och saltsyra-väteperoxid. Det slutar oftast med att jag får i det närmast rena kort (dvs rena även från de banor som jag hade tänkt skulle vara där.) Det verkar vara framkallningen som bråkar. När jag lägger i kortet så blir det först mörkare på de ställen som ska etsas bort. Om kortet ligger i länge, eller om jag har starkare framkallningsvätska så flagar de av i lilaaktiga flagor. Sedan etsar jag i saltsyra och väteperoxid (1dl HCl + 1dl H2O2+ 3dl H20). Det vanliga förloppet är: inget händer,inget händer,inget händer,inget händer, hoppsan där försvann nästan allt. Några rester till banor ligger kvar. Vad gör jag för fel???
Nä nu ger jag upp!
Jag har kört med elfalaminat+ biltemas natriumhydroxid och saltsyra-väteperoxid. Det slutar oftast med att jag får i det närmast rena kort (dvs rena även från de banor som jag hade tänkt skulle vara där.) Det verkar vara framkallningen som bråkar. När jag lägger i kortet så blir det först mörkare på de ställen som ska etsas bort. Om kortet ligger i länge, eller om jag har starkare framkallningsvätska så flagar de av i lilaaktiga flagor. Sedan etsar jag i saltsyra och väteperoxid (1dl HCl + 1dl H2O2+ 3dl H20). Det vanliga förloppet är: inget händer,inget händer,inget händer,inget händer, hoppsan där försvann nästan allt. Några rester till banor ligger kvar. Vad gör jag för fel???
-
- Tidigare pellebeefmaster
- Kontakt:
Ungefär så blev det när vi skulle försöka oss på att göra egna mönsterkort i skolan, först hände ingenting, sen ingenting och sen så hade så mycket av kopparn etsats bort så att man kunde se hur kortet borde ha blivit om det hade blivit bra men ledningsbanorna var precis gropiga och sönderfrätta, på de flesta ställena ända ner till glasfibern.simon78 skrev:Jag får ungefär samma resultat:
Nä nu ger jag upp!
Lånar tråden ett tag, går det bra? Ok! bra, Tackar så hemskt mycket!
Har tänkt att börja tillverka egna mönsterkort hemma framöver, vad behöver jag?
För ca två år sen så gick ett företag som tillverkade mönsterkort i konkurs här i Oskarshamn, och jag lyckades rädda ett antal laminat kanske 20 st i storleksklassen 50x50cm eller något större kanske. Laminaten som jag har är i två olika typer (koppartjockleken) för att jag ska kunna tillverka både finelektronik och grejer som det passerar mycket ström igenom. Det finns inget "exponerbart skikt" på dom.
Testat med en mindre aggresiv etsning?simon78 skrev:...Sedan etsar jag i saltsyra och väteperoxid (1dl HCl + 1dl H2O2+ 3dl H20)
...med vanligt natriumpersulfat?
1. Original - En overheadutskrift från en vanlig svartvit laser. Om svärtan är dålig (vilket det kan bli med 1200dpi) fixera 2st filmer på varann. Se till att utskriften (pulver-sidan) hamnar närmast kortet på den undre filmen. Större områden kan man fylla i med sprit- / overhead-penna på 'icke-pulversidan'.
2. Laminat med fotoresist - Färdiga kort med fotoresist rekommenderas. Nya kort med fotoresist fungerar betydligt bättre än äldre (>6 månader). Ett tydligt tecken på äldre kort brukar vara att klistret inte följer med när man tar bort täckplasten.
3. Exponering - Testa med en UV-lampa 250/300W i 5 minuter på ett avstånd av 30-50cm. Själv så har jag en gammal kvarts-'cancer'-lampa ifrån 70-80-talet.
Se till att originalet ligger tätt mot kortet.
4. Framkallning - Blanda en påse Framkallare med 2 liter ljummet vatten tills kristallerna löser sig (enligt anvisningen på påsen) och förvara (mörkt) i glasflaskor. För framkallning skall det bara behövas max såpass mycket att det täcker kortet (typ 1-3dl per tillfälle).
Framkallaren används kall.
Vid framkallning skall fotoresisten bli svagt mörk och lösas upp ifrån de områden som har belysts, där det blir 'ren' koppar. Vätskan brukar bli brun / lila.
Skölj av kortet i kallt vatten. Rör inte inte sidan med fotoresisten.
Etsa kortet så snabbt som möjligt.
5. Etsning - 1-1.5dl natriumpersulfat som du häller 1 liter kokande vatten på och rör om lite hastigt tills pulvret löst sig. Omedelbart därefter lägger man i kortet och svalpar runt tills kopparen etsats bort.
Idealiskt så skall man hålla etsvätskan vid 50-60 grader hela tiden.
Koka inte kortet!.
Etsa inte i annat än glas-/plast-skål och rör om med plastredskap.
Där etsningen tar blir kopparen ljusare / rosa och eller svart (om man inte rör om). Vätskan färgas grönt / blått.
6. Förvaring - Ta bort fotoresisten på kortet med stålull. Rengör (fett) med t-röd. Spraya kortet med någon form av genomlödningsbar lack (jag har en som heter CPC 52-02, tidigare köpt på Elfa).
7. Borrning - Borra kortet när du tänker montera det. Då slipper du att kopparen ev. oxiderar i hålen. Lämpligen används hårdmetallborrar i kombination med en högvarvig borrmaskin, ett stadigt stativ och ett bra borrunderlag. Själv så använder jag en dremel / dremelstativ.
När borrarna blir slöa går dom (obönhörligen

Finns många alternativa leverantörer, utrustningar, sätt och kemska blandningar, men dessa har alltid fungerat för mig sedan början på 80-talet

Innan det var det metoder som innebar t.ex. spritpenna, kurvtejp, gnuggsymboler både direkt på kort samt på original, järnklorid och transreflexfilm

Med reservation för fel. Jag är lite trött så här sent på natten.

Re: Etsningen misslyckas
Vad är det för kastrull?MaggoT skrev: Först belyser jag med en uv-lampa (har testat ca 5-10min) från clasohlson genom en oh-film som jag skrivit ut mönstret på med bläckstråle.
Sedan slänger jag kortet i framkallningsvätskan och skvalpar runt lite tills man ser mönstret, (hittills ser allt ut att gå ganska bra). Men när jag sedan lägger kortet i etsvätskan som jag har i en liten kastrull på spisen händer nästan ingenting.. endast lite runt kanterna etsas bort.
Har försökt ett flertal gånger nu och fått samma resultat varje gång![]()
Skulle det vara så att det är här vi har problemet, för att jag kan
tänka mig att etsningsvätskan tycker att din kastrull ser godare
ut än ditt laminate

Senast redigerad av lgrfbs 31 juli 2005, 16:48:41, redigerad totalt 1 gång.