Mjukstart till switchade nätagg
-
rikkitikkitavi
Re: Mjukstart till switchade nätagg
70W @ 325VDC ~ 0,22 A RMS (och medelström)
garanterat att de tål 0,22A om det är 400V dioder (minsta möjliga ) , troligen mer (1A ?)
Effektivvärdet är mer än 0,22 A vid AC matning iom den dåliga effektfaktorn, räkna med ca 50% minst.
Så 150% ström vid AC-matning (50% duty cycle) eller 100 % duty cycle och 100% av strömmen vid DC matning?
Givetvis är det inte någon praktisk lösning, detta skall vara en säker lösning och uppfylla gällande regelverk.
Man får helt enkelt köra på flera säkringar, och mjukstarta manuellt. Vem ansvarar annars för detta?
garanterat att de tål 0,22A om det är 400V dioder (minsta möjliga ) , troligen mer (1A ?)
Effektivvärdet är mer än 0,22 A vid AC matning iom den dåliga effektfaktorn, räkna med ca 50% minst.
Så 150% ström vid AC-matning (50% duty cycle) eller 100 % duty cycle och 100% av strömmen vid DC matning?
Givetvis är det inte någon praktisk lösning, detta skall vara en säker lösning och uppfylla gällande regelverk.
Man får helt enkelt köra på flera säkringar, och mjukstarta manuellt. Vem ansvarar annars för detta?
Måste man göra det till raketforskning när det finns simpla lösningar? 
-
rikkitikkitavi
Behövs ingen rocket-science för detta, snarare en korrekt elinstallation med CEE uttag.
Btw, min nuvarande lapp drar 120W, min gamla 220W.
Btw, min nuvarande lapp drar 120W, min gamla 220W.
- prototypen
Dessutom så kommer dioden att leda 100% av tiden, inte en liten kort men hög strömstöt för varje halvperiod. Spänningsfallet ökar med högre ström och därmed högre värme.rikkitikkitavi skrev:70W @ 325VDC ~ 0,22 A RMS (och medelström)
Sitter det en fysisk brygga så är det detsamma, det blir lika varmt.
Sitter det 1N4007 eller liknande så kommer det också att funka.
Protte
Tomas, jag kan se läraren komma med en 5G2,5 och en röd stickpropp
Okej, nu fick jag en del att fundera på.
Har faktiskt en effektmätare liggande någonstans, ska kolla vad det egentligen är för belastning.
Annars är nog den enda säkra lösningen att försöka förmå skolan att bekosta ett till uttag i den skrubben där vi vill att nomaderna ska stå.
Helst från en annan fas såklart.
wiklis
Har faktiskt en effektmätare liggande någonstans, ska kolla vad det egentligen är för belastning.
Annars är nog den enda säkra lösningen att försöka förmå skolan att bekosta ett till uttag i den skrubben där vi vill att nomaderna ska stå.
Helst från en annan fas såklart.
wiklis
Jämfört med vad? Vanligen är laptopladdare dimensionerade för inspänning ned till 100 V AC nominellt så medelströmmen och särskilt effektivvärdet hos strömmen i de ledande dioderna blir vid 325 V DC lägre än vad de ändå måste klara samtidigt som de två andra dioderna inte utvecklar någon värme.blueint skrev:Den sista lösningen ger dubbel belastning på nätdelens likriktardioder..
Däremot bör man kanske undersöka att det inte blir problem med säkringar, kontakter och eventuella strömbrytare om man kör på DC.
Men åter till trådens ämne tycker jag att idén med tidreläer och att starta några aggregat i taget låter rätt vettig för att minska inrusningsström.