fett i RC-mottagare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: fett i RC-mottagare

Inlägg av Glenn »

På ett tidigare jobb fyllde vi diverse kopplingsboxar, kontakterm genomföringar och liknande med fett, det var nån slags elektronikfett, tror det kom från würth ? osäker.

Precis som nån sa är det ju till för att vara skonsamt mot elektronik, och förhindra oxid/fukt.

Vet att RC-bilfolket brukar fylla mottagare och servon med vaselin, borde ävl funka men inget jag har testat själv.

Finns speciella ballonger avsedda för att kapsla in tex mottagare i också.
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

Om du samlar ihop kablarna och gör en avlång "klump" med smältlim så har du ett riktigt bra ställe att täta med en ballong el liknande mot. limmet borde gå att få bort med lite pill vid behov utan att skada kablarna.
Användarvisningsbild
Smurfen

Inlägg av Smurfen »

Kanske Plasti-dip kan vara något? http://www.dipit.se
Använder det själv på diverse kort och rcprylar och det håller tätt + att det går att skala av om man måste komma åt något.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Jag hade tagit en billig mottagare och inte gjort nått alls. Har sett folk flyga helikoper i regn och jag har krashat ner i sjön med mitt flygplan. Är det bara sötvatten är det ingen fara imho. Dra ur batteriet och låta det torka... Fast är det ett sjöflygplan är förstås risken större att det blir blött. Lätt en plastpåse runt mottagaren bara och lite tejp.
gkar

Inlägg av gkar »

Det man använder i fordonselektronik och liknande är, ingjutning av tex givare eller andra småsaker.
Lackning gör man på större kort eller konstruktioner.
Elfa har en del, har inte provat denna, men kolla om den passar eller efter något liknande.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19046

Fördelen med gjutmassa är att det blir tätt överallt, nackdelen är att du måste gjuta det i något, svårt att serva och du måste ha en gjutmassa som inte krymper, inte är för hårt och har samma termiska expansionskoefficient för att inte skjuva av komponenterna från kortet.

Lack skyddar bara kortet, är lättare, går att löda igenom(i vissa fall).
Ofta skimrar lacken i UV belysning så man ser var man har lagt på den.

Jag skulle använda lack till ett modellplan.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Inom VVS branschen finns ”syrafritt silikonfett” i små plast tuber, detta funkar perfekt som skydd mot fukt och oxidation i kopplingsstycken och kontakter.
metric

Inlägg av metric »

Smält vax och häll på.
lekman123

Inlägg av lekman123 »

Har köpt något säljaren kallar för elektronikfett o använder det i kontaktstyckena. förövrigt får mottagare sitta högt uppe under taket i kabinen i planet, inte instängd i något. Hade i senaste flygningen en motorstörning i en motor i starten. lite märkligt för jag trodde att fartreglagen antingen funkar eller pajjar. Kan ha varit lite glapp i reglagekabeln, sånt som jag hoppas att fettet ska hjälpa mot. Det är mer långsiktig korrosion som har varit min oro, inte direkt att jag ska dränka hela planet, händer det, ja då är det en olycka o sånt får man ju räkna med.

/Lars
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag ser så på det: allt som hindrar vatten att ta sig in hindrar också vattnet från att ta sig ut. Alltså har plastpåsen fördel vid att kunde tas bort mellan varven medan fettet ligget kvar.

Men du får göra ditt val, obehandlat är sämst och all behandling/skydd bättre bara på, frågan är då mest: vilket ger bäst skydd i längden - och hur lång tid är "längden"? Om fett ger 2 år och påsen ger 3 år men din styrteknik (eller brist på samma) ger 1 månad är det jo egentligen en akademisk fråga.
YngLi

Inlägg av YngLi »

Skulle kanske gå att täta mottagaren så gott det går, montera gortexventiler och ha ett motstånd (eller något liknande som fungerar som värme element) i mottagaren, då kunde du ansluta motståndet till en spänningskälla hemma för att få ur det vatten som har kommit in i mottagaren utan att behöva skruva isär så mycket, kanske skulle gå att ha som en liten påse med silica gel runt motståndet inne i mottagaren samt gortexventiler också, om det skulle vara någon vits?

Edit, Det skulle vara kul att veta om fukten skulle gå ur mottagarlådan fortare om man förvarade planet med mottagaren i ett lite svalare utrymme när man ansluter motståndet till en spänningskälla om man använder ett motstånd och gortexventiler, borde väl bli så?

Edit, Det kanske skulle behöva vara två värmeelement i mottagaren ett för att förvärma lådan med kortet, och ett med silica gel runt som man startar lite senare, tycker det borde minska risken för kondens på kortet om man förvärmde först med ett separat värmeelement.
lekman123

Inlägg av lekman123 »

Hej
Just av anledningen att det som stänger ute fukt även håller den kvar så väljer jag att bara fetta lite vid kontaktytorna på ett plan, Catalina, som håller sej hyfsat torr inuti (under bra förhållanden) och t o m struntar i påse. På Twinstarkonverteringen väljer jag att skala av mottagaren på dess hölje o köra Plastidip. Får sen se om jag upplever nån skillnad på hur skyddet funkat. Grejen är väl att det troligen blir andra saker som begränsar livslängden, väder o vind kombinerat med pilot, mm.
/Lars
Skriv svar