Höga (?) utspänningar från PC nätagg.
Re: Höga (?) utspänningar från PC nätagg.
Ger den rätt spänning nu skulle jag inte göra något åt det, mer än att möjligen kolla ibland med multimeter. Det är inte första gången bioset visar fel spänning och säkerligen inte sista heller.
Ja, jo, men problemet är att det just nu ger korrekta spänningar.
Jag tvivlar inte på att det blir utbytt *om* det är fel på det.
Vi kör på och grabben kollar spänningarna då och då, det finns
något windows verktyg ("Speedfan" 4.någonting) som visar
samma spänningar som BIOS.
> ...mer än att möjligen kolla ibland med multimeter.
När jag mätte senast (med nytt batteri i multimetern
) så
stämmde det mot BIOS (och Speedfan). Så för tillfället så får
grabben kolla då och då med de inbygda verktygen. Dessutom,
om problemet inte återkomer (spontana omstarter) så är det
ju inte något "problem" längre...
Jag tvivlar inte på att det blir utbytt *om* det är fel på det.
Vi kör på och grabben kollar spänningarna då och då, det finns
något windows verktyg ("Speedfan" 4.någonting) som visar
samma spänningar som BIOS.
> ...mer än att möjligen kolla ibland med multimeter.
När jag mätte senast (med nytt batteri i multimetern
stämmde det mot BIOS (och Speedfan). Så för tillfället så får
grabben kolla då och då med de inbygda verktygen. Dessutom,
om problemet inte återkomer (spontana omstarter) så är det
ju inte något "problem" längre...
-
rikkitikkitavi
sodjan, det var nog din multimeter som strulade. dina första mätningar gav spänningar utanför ATX specen, och det skall fimpa nätagget på OVP (överspänningsskydd) , om det är ett kvalitetsagg.
Bios är inte helt exakt, men så fel skall det inte vara.
om det blir fel i något i återkopplingsslingan kan ju matningen stiga eller sjunka, beroende på tex som Gustav180 skrev en glappande pot eller liknande.
däremot trodde jag alla nätagg var reglerade på 5V, de andra är parallella spänningar som inte är reglerade annat än vad som transformator reglerade , 99 % av alla nätagg är uppbyggda så. Sedan kan det vara olika topologier (halvbrygga, forward etc) men det är mindre viktigt.
återkommer problemet hade jag omedelbart plockat ut nätagget. fungerar inte överspänningsskyddet är det inte bra.
worst case kan max spänningen på 5V gå upp rejält, upp emot 10-12V och de andra proportionellt lika mycket och då är det bye bye på allt i datorn ju. nätagget kommer antagligen brinna också då transformatorn går i mättnad . jag hade ett billigt kinaagg som gjorde så, återkopplingsloopen (optokopplaren) gick sönder och det var byggt så att regleringen trodde att utspänningen var noll och den började reglera upp PWM kretsen => högre utspänning tills trafon var fullt utstyrd. I mitt fall var det dock 12V till en värmare så det blev bara lite varmare
. Men det tålde inte nättagget ialla fall...
(normalt är det ca 40-50% duty cycle i ett nätagg, för att ge tillräcklig reglering över hela lastområdet)
Bios är inte helt exakt, men så fel skall det inte vara.
om det blir fel i något i återkopplingsslingan kan ju matningen stiga eller sjunka, beroende på tex som Gustav180 skrev en glappande pot eller liknande.
däremot trodde jag alla nätagg var reglerade på 5V, de andra är parallella spänningar som inte är reglerade annat än vad som transformator reglerade , 99 % av alla nätagg är uppbyggda så. Sedan kan det vara olika topologier (halvbrygga, forward etc) men det är mindre viktigt.
återkommer problemet hade jag omedelbart plockat ut nätagget. fungerar inte överspänningsskyddet är det inte bra.
worst case kan max spänningen på 5V gå upp rejält, upp emot 10-12V och de andra proportionellt lika mycket och då är det bye bye på allt i datorn ju. nätagget kommer antagligen brinna också då transformatorn går i mättnad . jag hade ett billigt kinaagg som gjorde så, återkopplingsloopen (optokopplaren) gick sönder och det var byggt så att regleringen trodde att utspänningen var noll och den började reglera upp PWM kretsen => högre utspänning tills trafon var fullt utstyrd. I mitt fall var det dock 12V till en värmare så det blev bara lite varmare
(normalt är det ca 40-50% duty cycle i ett nätagg, för att ge tillräcklig reglering över hela lastområdet)
> sodjan, det var nog din multimeter som strulade.
Ja, det *också*, som det ser ut. Men det förklarar inte att BIOS visade så
höga spänningar. Det borde inte ha påverkats av batteriet i multimetern.
> Bios är inte helt exakt, men så fel skall det inte vara.
Efter att agget hade varit ur och tillbakamonterat igen, så visade BIOS och
multimetern i princip samma värden (väl inom spec).
Om störningarna återkommer nu, så tar jag hem ett likadant från Dustin och skickar
in detta så får vi se. Hur det sedan än går så har jag två, men vi kan inte vara
utan agg i de 1-2 veckor som det tar att få det behandlat.
En helt annan sak är vilken effekt som faktiskt behövs. Från början var det två
st "GIGABYTE GEFORCE GTX 460 OC 1GB", men idag sitter det ett st 640
någonting av samma typ istället. Och en " ASUS P6X58D-E X58 S-1366 ATX"
med en "INTEL CORE I7 950 3.06GHZ 8MB". Vi har ett 550W agg i en annan
maskin, kanske det går tillfälligt medan 750W'aren är på rep...
Ja, det *också*, som det ser ut. Men det förklarar inte att BIOS visade så
höga spänningar. Det borde inte ha påverkats av batteriet i multimetern.
> Bios är inte helt exakt, men så fel skall det inte vara.
Efter att agget hade varit ur och tillbakamonterat igen, så visade BIOS och
multimetern i princip samma värden (väl inom spec).
Om störningarna återkommer nu, så tar jag hem ett likadant från Dustin och skickar
in detta så får vi se. Hur det sedan än går så har jag två, men vi kan inte vara
utan agg i de 1-2 veckor som det tar att få det behandlat.
En helt annan sak är vilken effekt som faktiskt behövs. Från början var det två
st "GIGABYTE GEFORCE GTX 460 OC 1GB", men idag sitter det ett st 640
någonting av samma typ istället. Och en " ASUS P6X58D-E X58 S-1366 ATX"
med en "INTEL CORE I7 950 3.06GHZ 8MB". Vi har ett 550W agg i en annan
maskin, kanske det går tillfälligt medan 750W'aren är på rep...
En fundering är om olika nätagg är reglerade på olika spänningar beroende på vilken generation moderkort de är avsedda för?
Moderna moderkort använder väl 12V för att ge CPU-spänningarna, medan äldre använde 5V eller 3,3V.
Idag är det väl 3,3V som det är nåt större intresse att ha exakt spänning på? 12V driver mekanik i skivenheter å sånt, och moderkortets spänningsomvandlare till CPU'n (och lite krafs som rs232-portar, och ljudet som man ändå vill ha lokala stabbar på eller rejält störningståliga kopplingar). 5V är väl mest för att mata elektroniken på skivenheter, USB-portar och lite andra småsaker, och idag antar jag att tåligheten för variationer är tyggliga? 3,3V driver däremot hela PCI-bussen.
Jag minns den gamla onda tiden då 5V-ledningen på AT-agg var tvugna att belastas för att nätagget skulle starta. Därför sparade man ett gammalt halvtrasigt 8088-moderkort med massor av 74-logik som konstlast
Jag har sett kort stora som en 5,25"-skivenhet, från Digital (DEC), som jag på skoj kallat "lödövningskort" men egentligen varit konstlaster att koppla till nätagg då man kör burkar utan vissa valbara enheter. Ett gäng effektmotstånd och kanske ett par kondingar.
Sidospår: jag har för övrigt nog ett par 5-10cm långa "skarvsladar" för "hårddiskström" (icke-sata-varianten) som har avkopplingstantaler inlödda från både 5V och 12V till jord, tror de också kommer från DEC
Moderna moderkort använder väl 12V för att ge CPU-spänningarna, medan äldre använde 5V eller 3,3V.
Idag är det väl 3,3V som det är nåt större intresse att ha exakt spänning på? 12V driver mekanik i skivenheter å sånt, och moderkortets spänningsomvandlare till CPU'n (och lite krafs som rs232-portar, och ljudet som man ändå vill ha lokala stabbar på eller rejält störningståliga kopplingar). 5V är väl mest för att mata elektroniken på skivenheter, USB-portar och lite andra småsaker, och idag antar jag att tåligheten för variationer är tyggliga? 3,3V driver däremot hela PCI-bussen.
Jag minns den gamla onda tiden då 5V-ledningen på AT-agg var tvugna att belastas för att nätagget skulle starta. Därför sparade man ett gammalt halvtrasigt 8088-moderkort med massor av 74-logik som konstlast
Jag har sett kort stora som en 5,25"-skivenhet, från Digital (DEC), som jag på skoj kallat "lödövningskort" men egentligen varit konstlaster att koppla till nätagg då man kör burkar utan vissa valbara enheter. Ett gäng effektmotstånd och kanske ett par kondingar.
Sidospår: jag har för övrigt nog ett par 5-10cm långa "skarvsladar" för "hårddiskström" (icke-sata-varianten) som har avkopplingstantaler inlödda från både 5V och 12V till jord, tror de också kommer från DEC
Är också lite tveksam till att ATX aggregatet lämnat så höga spänningar. Moderna ATX aggregat har spänningsskydd för över och underspänning samt överström. Borde isåfall i ditt fall felat både i regleringen och skyddskretsen vilket inte troligt. Men kollade specen för den skyddskrets jag har i min och verkar vara 20% överspänning då den löser ut. Det varierar lite hur mycket innan transformatorn blir mättad men efter lite efterforskning på nätet ca 17 volt?
-
rikkitikkitavi
när trafon blir mättad beror nog mycket på hur stor den är dvs vilka marginaler som finns.
det kan nog.vara så att moderna 500+ agg.är. reglerade på 12 V , därwfter finns.det.separata step.down för.5 och 3,3.V. i alla ATX agg.är.ju 3,3 v producerad genom en step.down från 5V i en sk magnetisk switch.
hade gärna tagit hand om ett.trasigt 500+ gärna mer och tittat i det för att se vilken topologi och hur.regleringen ser ut.
det kan nog.vara så att moderna 500+ agg.är. reglerade på 12 V , därwfter finns.det.separata step.down för.5 och 3,3.V. i alla ATX agg.är.ju 3,3 v producerad genom en step.down från 5V i en sk magnetisk switch.
hade gärna tagit hand om ett.trasigt 500+ gärna mer och tittat i det för att se vilken topologi och hur.regleringen ser ut.
-
rikkitikkitavi
när trafon blir mättad beror nog mycket på hur stor den är dvs vilka marginaler som finns.
AT och många ATX (av den traditionella sorten) brukar låta 5 V och 12 V följa varandra satt av transformatorns lindningsförhållande och sedan reglera efter något sammanviktat värde av de utgångarna. Blandningen som då kan finnas i återkopplingen gör det möjligt att få två någorlunda reglerade utgångar i stället för att 5 V är perfekt reglerad och 12 V dåligt.MiaM skrev:En fundering är om olika nätagg är reglerade på olika spänningar beroende på vilken generation moderkort de är avsedda för?
3,3 V har vad jag sett alltid haft separat reglering, och det skulle jag gissa beror på att det är svårt att få den tillräckligt bra annars. Vanligast verkar vara en transduktorregulator, men jag har även sett linjärreglering.
På nya aggregat, särskilt de med hög uteffekt, verkar det börja bli vanligt att generera 12 V först och sedan från det separat reglera fram 5 V och 3,3 V med synkront likriktade buck-omvandlare precis som moderkortet gör för processorspänningen.
> Är också lite tveksam till att ATX aggregatet lämnat så höga spänningar.
De siffror som grabben skrev av från BIOS under tiden som maskinen strulade var :
3.3 : 2.784
5.0 : 5.647
12.0 : 14.160
Och CPU: 1.192, men den var inte "röd" som de andra ovan.
Men den lär väl vara reglerad lokalt på moderkortet (?).
Efter "operationen" låg de med marginalerna inom gränserna.
Och maskinen har inte strulat sedan dess.
De siffror som grabben skrev av från BIOS under tiden som maskinen strulade var :
3.3 : 2.784
5.0 : 5.647
12.0 : 14.160
Och CPU: 1.192, men den var inte "röd" som de andra ovan.
Men den lär väl vara reglerad lokalt på moderkortet (?).
Efter "operationen" låg de med marginalerna inom gränserna.
Och maskinen har inte strulat sedan dess.
En fundering är (mot förmodan) att den är överbelastad på låga spänningen och överreglerar? Men när den väl löser ut skall den inte kunna boota om utan bryta och åter spänningssätta nätdelen?
Ja, "omstart" betyder alltså att det blir ett spänningsbortfall och sedan
sker det en power-on igen. Jag kanske inte var helt tydlig där. Windows
larmar något om "error 41" vilket verkar vara ett genrellt "catch-all" för
"oplanerad omstart" eller liknande. Det gav inga ledtrådar i alla fall.
sker det en power-on igen. Jag kanske inte var helt tydlig där. Windows
larmar något om "error 41" vilket verkar vara ett genrellt "catch-all" för
"oplanerad omstart" eller liknande. Det gav inga ledtrådar i alla fall.