Antennproblem med bilradio

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fortran
EF Sponsor

Re: Antennproblem med bilradio

Inlägg av Fortran »

Har du mätt resistansen i innerledaren från antenn till kontakt ?
Samma med skärmen i kabeln, kontakt hela vägen ?
Resistans kabelskärm - kaross ?
Skärm - innerledare, får inte vara kontakt.

Kört med en vanlig transistorradio i bilen och lyssnat ?
Lägg antennkontakten mot radions teleskopantenn och testa.

Kjelle[/quote]

Kontakt har jag.
Karossen har kontakt.
Jag har inte en jäkla aning om resten :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Glenn skrev:Jag bytte stereo i en bil jag hade och från att ha perfekt mottagning hela vägen till jobbet på kanalen jag lyssnade på
så hade jag efter bilstereobytet halvbra mottagning och ingen alls i tunnlarna.
Känsligheten (dBm) och selektivitet (Q-faktor) brukar väl vara listade?
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

TomasL skrev:Har iofs ingen större lust att plocka isär halva bilen.
Tejpa upp jordplanet utvändigt då. :D
Allvarligt, gör det för att testa om det hjälper. Blir det bra kan du ju ta under övervägande att trots allt välja en lösning som fungerar även om du måste plocka ner takpaneler eller vad nu kan vara som är halva bilen.
Alternativt gör en dipol, en bit tråd eller tejp i två riktningar under befintligt tak, motorhuv dörrsida så slipper du yttre antenn, håltagning mm.
Den klassiska FM-antennen, en 80 cm monopol som fästs i plåtkaross ska inte behöva bli så dålig i en glasfiberkaross eftersom antennkablen per automatic blir det andra benet i en dipol. Man tappar lite i antenneffektivitet jämfört med något mer välavstämt men alternativet att låta bilkaross i plåt utgöra andra benet är sällan så välavstämt det heller. Däremot kan man få problem med att bilens egna störkällor lättare letar sej in på bilradion, vilket kan ge liknande effekt som svag mottagning.
Det är en bra ide att först verifiera att radio och kablage är felfritt och välfungerande , innan du river bilen för att åtgärda fel problem.
ds77

Inlägg av ds77 »

Hade du problem även med originalantenn, eller saknades den? Vill minnas att det var ganska bra mottagning i de här så att kolla kabel och anslutningar är inte fel..
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

blueint skrev:
Glenn skrev:Jag bytte stereo i en bil jag hade och från att ha perfekt mottagning hela vägen till jobbet på kanalen jag lyssnade på
så hade jag efter bilstereobytet halvbra mottagning och ingen alls i tunnlarna.
Känsligheten (dBm) och selektivitet (Q-faktor) brukar väl vara listade?
Säkert, men nu var det ju mer så att jag hade en stereo som funkade bra, den blev stulen och jag köpte en annan och inte hade en tanke på att det kunde vara sån skillnad.

Den pioneerstereon dom snodde var nog den bästa jag haft, extremt bra mottagning, enkel att använda och strulade aldrig på nåt sätt. ..Synd bara att tjuven också gillade den.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

På mitten av det glada 80-talet minns jag att Clarion släppte en stereo som hette 999MX, det var deras första med diversity, den hade också "hobby-nästan-RDS" i form av två tuners som gjorde att den sökte efter andra sändare som verkade sända samma program och valde den starkaste (och gjorde fel varje gång "dagens eko kvart i fem" samsändes på P1 och P3).

Med den levererades en dubbelhäftande ganska genomskinlig mojäng som man skulle montera i sidled upptill i vindrutan, och från den ansluta kabel till stereons andraingång (om man inte valde att köra två "riktiga" antenner).

En sån kanske kan funka för dig?

Allmänt så är bilstereotipset att ha en radio med diversity = dubbla antenningångar och dubbel uppsättning av åtminstone början av tunerdelarna.

Men eftersom det är plastkaross så är det nog egentligen en fråga för båtforum och möjligen husvagnsforum (om de gått över till plast numera?), kanske?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Electricguy>Antenner utan jordplan i största allmänhet fungerar mycket sämre än antenner med jordplan.

Nja, antenner som _kräver_ jordplan men inte får ett ordentligt fungerar uselt, men en vertikal dipol behöver inget jordplan och fungerar helt fint. Hurpass störd den blir av all plåt i bilen låter jag dock vara osagt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Kanske för att en vertikal dipol har redan har ett eget jordplan..
Skriv svar