Tyvärr går jag nog bet när det gäller mjukvarukodning, jag är ju en hårding!
Jag har i vilket fall en känsla av att en MT8870 eller dylik krets är ett bättre alternativ än ljudkort. Meka ihop det är en sak, men det är ju värdelöst utan mjukvara.. Jag byggde en DTMF-dekoder med en Mt8870 och nån drivare med display för många år sedan och den funkade, i radiosamanhang, men har inte en susning om hur jag ska få en dator att tolka det hela.
MT8870 är en i en lång serie med DTMF decoders/transivers. MT8888 är den nyaste från Zarlink men även MT3170 är intressant då den erbjuder ett direkt serieinterface.
Mjukvarauexempel hur man kan läsa av COM1 (serieporten) och visa på bildskärm finns till i stort sett valfritt programeringsspråk så det är inte mycket svårare än att följa givna instruktioner.
Jag har själv övergått till VOIP så DTMF är mindre aktuellt. Istället kör jag telefonväxeln 3CX i en windowsburk med egenkodad nummeruppslagare som söker i egen databas. Om inget hittas fortssätter den till hitta.se/eniro.se/118100.se/vemringde tills det blir träff. Slutresultat läggs ut på en webbsida och dyker upp i displayen på såväl de fasta som mobila telefonerna som är anslutna till telefonväxeln.
Försäljare på min spärrlista blir kopplade till bifogad ljudfil.
Eftersom den svarar omedelbart så hinner inte säljaren lägga på. De brukar inte heller ringa igen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jo, jag kör också VOIP sedan typ 10 år, men med VOIP-PSTN-dosa, tänkte att det går att koda av på PSTN-sidan. Men det är visserligen att gå över ån för att få vatten..
Har laddat ner 3CX. Får det säkert att funka vilket årtusende som helst.. Det finns förstås inga färdiga tillägsprogram eller hur det nu funkar för nummeruppslagningen? Man måste koda själv eller?
DTMF-decodern jag byggde var ju på den tiden det gick att lyssna på analoga trådlösa telefoner. Herrejävlar, jag visste nog mer om grannarna än vad dem visste om sig själva..
Till 3CX finns färdiga tilläggsprogram att köpa, bla olika nummervisningar. Oftast för dyra för enkel hemma-användning och inte så anpassningsbara. Har därför kodat själv.
Tanken att göra egna koden lite mer användarvänlig och fritt tillgänglig för intresserade finns, men just nu är den hårdkodad för egna behov och egna hårdvaran.
Nummeruppslagningen är rätt simpel, filtrerar inkommande voip-paket på port 5060 och fyller på nummerfältet med namn.
Namnet hämtas från internet medelst lite enkel html-filtrering. Allt hämtat sparas i en databas så slipper man hämta samma nummer två gånger.
DTMF fungerar även på din VOIP-dosa så vill man göra en lite mer hårdvarumässig lösning går det bra.
3CX är annars rätt enkel att sätta upp och fungerar det inte finns deras forum där de flesta installationsproblem avhandlas.
Intressant läsning! Lite OT; På mitt första jobb så hade vi en 286 med matteprocessor(287?) som vi körde 2d cad med!
Kan än idag sakna denna kombination! Väldigt inutivt och snappigt program "generic cadd", allt skötes med två bokstavskommandon(vänster hand) och kordinatinmatning(höger hand)! Allt i DOS givetvis! Datorn var gammal redan då, men chefen hade svårt att ersätta den med nåt som var lika bra och snabbt! Vi snackar 1994-95 och övergången till windows var ett faktum! Tillbaks till DTMF: finns en del intressanta appar(android) för att både producera och avkoda DTMF via hörlur/mikrofon= väldigt användbart hjälpmedel när man labbar! https://play.google.com/store/apps/deta ... dtmf&hl=sv
Senast redigerad av Platis 3 mars 2013, 05:43:11, redigerad totalt 2 gånger.
Vad gäller ljudkort så är det snarast så att telefonlinjen nog passar bättre till linjeingången, givetvis med rätt skydd mot telefonlinjens i övrigt "farliga" spänningar.
När jag byggde min MT8870-baserade nummerpresentationsmottagare så ordnade jag serieutgång enkelt med två 74xx165 skiftregister, en 4040-räknare och en 74xx00. Räknaren kopplades till oscillatorn som redan finns i MT8870 och 74xx00 användes för att få räknaren att dela med 3072, vilket ger tillräckligt nära standardhastigheten 1200bps. Egentligen hade det fungerat att använda endast en 74xx165 men fördelen att använda två är att det går att bygla ingångarna så att det blir skrivbara tecken där siffrorna 1-9 dessutom blir exakt rätt asciitecken. (0, *, #, ABCD måste ändå konverteras men jag tyckte det var värt en extra krets från bra-att-ha-lådan att få fördel att det blir hjälpligt läsbart med ett vanligt terminalprogram).
I min uppkoppling är 8870'n kopplad (via lämpliga passiva komponenter) direkt mot telelinjen, och därför lät jag 74xx165'an via drivtransistor mata en optokopplare. Utgångstransistorn på optokopplaren kopplade jag med "parasitmatning" till datorns serieport. Det enda som antagligen inte var "t-märkt" var väl att nätadaptern har en vanlig 3,5mm monoteleplugg varpå den som är okunnig eller avsiktligt vill göra fel skulle kunna ansluta telenätet på fel sätt. Det bjuder jag på, hellre den risken än att i onödan göra hembyggen för 230V när det finns färdiga nätadaptrar.
E Kafeman skrev:Till 3CX finns färdiga tilläggsprogram att köpa, bla olika nummervisningar. Oftast för dyra för enkel hemma-användning och inte så anpassningsbara. Har därför kodat själv.
Tanken att göra egna koden lite mer användarvänlig och fritt tillgänglig för intresserade finns, men just nu är den hårdkodad för egna behov och egna hårdvaran.
Nummeruppslagningen är rätt simpel, filtrerar inkommande voip-paket på port 5060 och fyller på nummerfältet med namn.
Namnet hämtas från internet medelst lite enkel html-filtrering. Allt hämtat sparas i en databas så slipper man hämta samma nummer två gånger.
Men det här går att få till även med gratisvarianten, eller kör du någon betalvariant av 3CX?
Jag kör gratisvarianten av 3CX, men den gör inte dynamisk namnuppslagning heller i betalversion.
Sådan programvara finns som 3:e parts programtillägg men de jag hittat har varit rätt begränsade i funktionen och kostat tusenlappar.
Inkommande anrop via de svensk telefonoperatörerna skickar bara nummer på vem som ringer.
Därför så får man infoga namn på vem som ringer i VOIP-paketet på egen hand.
Det är möjligt att det i 3CX finns API för att infoga namn dynamiskt, men jag har inte undersökt närmare.
Ett blockeringsfilter för ett begränsat antal nummer finns i 3CX men det spärrar utan att koppla upp vilket gör att försäljarnas ringautomater bara försöker igen.
Mitt försäljarfilter ändrar i VOIP-paketet så att de istället skickas till en särskild telefonsvarare i 3CX oavsett vilket av mina fasta nummer som de ringer till (har tre hemma och en i sommarstugan).
Liknade kan säkert göras direkt i programkoden till Asterisk, men tycker detta fungerar bra.
Har inte längre några telefon-abonnemang med fasta månadskostnader och genom att automatiskt välja vilken VOIP-leverantör som det rings ut med (funktion i 3CX), så är det gratis att ringa till USA (Google Talk), större delen av Europa och Kina (Betamax). Största telefonkostnaden är att ringa till svenska mobiler, kostar ca 10 öre minuten (Megavoip). Fyra i familjen, ringer en hel del även utomlands. Kostar totalt ca 50 kr per månad. Tillkommer drift av en Atom mini-ITX som drar 10 Watt i normalvila och ett internet-abbonemang som man ändå haft igång då datorn har massor av andra funktioner såsom server av alla de slag, inbrotts och brandlarm och filmspelare till TV:n.
Hamnar en bit utanför tråden, hoppas trådskaparen ursäktar.
Har rätt många inkommande nummer men det är en del i att kunna hålla ned totala kostnaden. Jag har t.ex. flera numer via Phonzo cash, varav ett nummer enbart är avsett för egna mobiler att ringa hem, för att där kunna kopplas vidare till någon plats i världen till lägre kostnad än om jag ringt direkt från mobilen. Mina före detta Telia-nummer är även de porterade till Phonzo för en engångskostnad.
I USA har jag inkommande nummer via Google Talk, Ipcomms.net och Voip.ms. 10, 0 resp 1 dollar i engångskostnad.
Ipcomms behövs för att få full SIP-funktionalitet av Google Talk, som är vidarekopplad dit.
Voip.ms gav mej ett västkustnummer för 1 dollar. Sedan har jag faktiskt ett nummer i i Alaska men använder det inte aktivt, kommer inte ihåg varifrån jag fått numret, men tror det var via det företag som sedan blev grunden till Google Talk, vars namn jag glömt. Numera ägs numret av ipcomms. Har full sip-funktionalitet så det går även ringa genom att ange samma som min email-adress.
Jag har en ny NIM som jag köpte här på forumet, kommer inte att få tid med det projektet(har inte ens öppnat lådan), så jag säljer gärna vidare den för vad jag gav, 200kr+frakt...
Verkar dock stört omöjligt att få whoiscalling och yac att funka.
Är det win7 som ställer till det tro?
dAnswer companion fungerar dock utmärkt med nim, men kan ju inte slå upp inkommande nummer externt.
Har löst problemet nu. Ett litet kommatecken istället för en punkt hade hamnat i IP-adressen. Fungerade inget bra då. Men nu rockar det!
Om whoscalling inte hittar numret så gissar den tydligen. Halvmysko funktion, mitt hemnummer (som är hemligt) tror den av någon anledning tillhör någon med ett Arabiskt namn Tillägas ska kanske att jag inte är Arab... Den gissar dock rätt om man ringer från en anknytning som tros ligga under ett växelnummer som programvaran hittar. Det är ju iofs rätt trevligt.
Skulle tro att man ganska enkelt kan knåpa ihop hårdvara i form av en DTMF-dekoder och ett serieinterface om man inte har en nim.
Få se om jag lyckas med nummeruppslagning i 3CX PBX:en också..