Elmätarövervakning - hur har ni gjort?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thepirateboy
EF Sponsor

Re: Elmätarövervakning - hur har ni gjort?

Inlägg av thepirateboy »

Började bygga elmätarövervakning för ett tag sen, tyvärr har det kommit andra saker emellan.
Har i alla fall en prototyp som troligen fungerar (har ingen riktig elmätare att testa på :P )

Baseras på 868MHz radiokort och ett fotodiodkort (korten stackas) som ger några års batterilivslängd.
Vilket program som ska rulla på serversidan har jag inte funderat på ännu...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
olof_n

Inlägg av olof_n »

Hej!

Jag loggar inte mer än 24 timmar.
Har en Atmega328 med Arduino bootloader.
Mäter av temperaturen i mina ackumulatortankar, ute temp, momentan förbrukning och förbrukning sista timmen.
Eftersom min elmätare är i garaget lagrar jag 24 timmar i minnet.

Sedan sänder jag över resultatet via 433Mhz till en inomhus enhet.
Inomhus enheten (En Atmega328 med DS1307 klocka och en LCD) visar aktuell förbrukning, temperatur m.m.
Riktigt bra att veta när det är dax att gå ut i garaget och kasta i mer ved :)

Jag har även gjort en enkel lösning där inomhus enheten sänder vidare (via kabel) all kommunikation till en dator seriellt.
Ett Python program tar emot datan och genererar grafer över dom senaste 24 timmarna med hjälp av gnuplot.
Graferna och "just nu" information kan jag surfa in och kolla via webben.

Eftersom jag inte har någon klocka i loggningsdelen sänds historik uppgifterna i en loop med 10sekunders mellanrum. 1 timma i taget.
På så sätt kan inomhus enheten bygga upp ett komplett dygn även om kommunikationen skulle brytas.
För att räkna ut klockslag sänder loggningsdelen ut vilken timma den tycker det är just nu.
Tex Garaget sänder ut timma 5
Inomhus enheten kollar vad klockan är, säg 17:00.
Nu kan inomhus enheten räkna ut klockslagen för alla 24 timmar. timma 4 är 16:00, timma 3 15:00 osv.
Historikdatan skickas i formatet Au4|45 = AckUppe, timma 4 , temp 45 grader.

/Olof
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Gah! nu vill jag ju också bygga ett 1-Wire-nät =)
Många intressanta förslag, jag såg även att m.nu hade enklare modeller av "övervakare".
Detta tål en del fundering och labbande =)
Ett första steg blir nog att få igång en webbsida på en Cortex M3 (Har kort kvar sedan exjobbet med en LM3S9B96 som jag borde kunna använda)
littos

Inlägg av littos »

Jag har en ATTiny2313 som dels pratar 1-wire med en DS1820-"nånting" och dels räknar pulser från elmätaren med hjälp av en fotodiod.

AVRen kopplas seriellt (uart på ttl-nivå) till en Linksys WRT54G, där jag har lött dit en seriell port på en "obestyckad" seriellportsanslutning. På routern kör jag DD-WRT 2.4. Routern har jag i källaren hyfsat nära elmätaren för att slippa dra kablar från servern som även agerar htpc i vardagsrummet. (Sambon gillar inte för många sladdar...). Ytterligare en fördel med routern är att den förbrukar lite energi jämfört med en normal dator.

För att hämta data kör jag ett skript via "chron" på min hemmaserver som via ssh till rotern anropar AVRen och frågar om temperatur, respektive elförbrukning (pulser sedan senaste avläsning). Temperatur och elförbrukning loggas dels via rrd-tools och sparas även i en mysql databas för att ge möjlighet till senara analys av data. Jag loggar data med 1-minuts intervall.

Framtida plan är att bygga upp ett större 1-wire nät för att logga mer temperaturer i huset och på min värmepump, samt att koppla AVR till värmepumpen för att kunna göra lite temperaturkorrigeringar på distans t.ex. när jag är på semester mm. När det blir av får jag se, men tanken finns i alla fall!
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

En liten fundering på detta tema. Ni som gjort det, hur stort glidande medelvärde har ni?

Alltså, antingen mäter man tiden mellan två pulser hela tiden och får VÄLDIGT många mätvärden.
Eller så mäter man hur många pulser man får in under 1 minut.

Kör ni en minut? När jag körde med 5-sekundersupplösning såg jag hur ugnen reglerade värmen :)

MVH: Mikael
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag kör en gång i minuten. Tätare än så behöver jag inte. Det känns som tillräkligt nogrannt. Vill jag ha mera nogrannt så kör jag med Plugwise på enskilda förbrukare. Har runt 30+ sådanna i nuläget som loggar diverse saker.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

littos skrev:För att hämta data kör jag ett skript via "chron" på min hemmaserver som via ssh till rotern anropar AVRen och frågar om temperatur, respektive elförbrukning (pulser sedan senaste avläsning). Temperatur och elförbrukning loggas dels via rrd-tools och sparas även i en mysql databas för att ge möjlighet till senara analys av data. Jag loggar data med 1-minuts intervall.
(antar att det är "cron" du menar).

Är det inte läge att bara räkna pulser i en räknare som wrappar runt när den nått max (och också är rejält stor), och fråga efter räknarställning vid varje loggning?

Risken är väl minimal men om man frågar efter antalet pulser sen senaste avläsning, d.v.s. att avläsning också nollställer räknaren, så kommer ett gäng pulser gå förlorade och det därmed bli mätfel ifall loggservern skulle gå ner (men routern ändå är igång - den kan man t.ex. mata med en "hobby-UPS" bestående av batteriladdare->batteri->nätadapteringången på routern ifall man vill). Det lär väl hända en gång var femtioelfte år, men om man skriver ny kod så kan det kanske vara en idé att logga på det sättet.
linkan222

Inlägg av linkan222 »

Hittade en smidig sak till ett väldigt rimligt pris. Loggar både temperaturer och elförbrukning både på huvudmätarn och slavmätarn till VV-beredaren. Den har dessutom styrning för solfångare. I mitt fall styr den en spjällmotor som shuntar ut vatten till solfångarna vid en viss temperatur.

Baserat på 1-wire, köpte 20st d18s20(?) på ebay som ska placeras ut i huset så småningom.

Mätdata sparas på webbtjänsten i 10 år tror jag. Smidigt att kolla allt i telefonen när man är borta.

Länk till min publika sida: http://e-logger.se/pub?lindgren

Edit: Fixat länken några gånger :vissla:
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

linkan222: Snyggt! Du kör oxo jqplot?
olof_n

Inlägg av olof_n »

Momentanförbrukningen loggar jag genom tiden mellan 2 pulser. Visar resultatet kontinuerligt, visserligen missar mottagaren ibland någon enstaka sändning men det är inte så noga om uppdateringen tar 1 eller 5 sekunder.
Sedan har jag som sagt antal pulser per timma som jag lagrar undan för varje timma.

littos: Strömsnål router är en bra idé.
Jag var inne på att använda mitt strömsnåla NAS (Readynas DUO) men fick inte serie porten att fungera.
Nu är jag inne på att använda en Raspberry PI som server. Fick hem en PI tidigt men den var tyvärr trasig. Har väntat 5 veckor på att få en ny.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Jag loggar datan till en server som sparar till en rrd och plottas (serverside) med ett cgi script som heter drraw.

OT:
Det som loggas i nuläget är:
Underelmätare (3-fas) till värmepumpen (via 1-wire)
Undermätare (1-fas) till varmvattenberedare (via 1-wire)
Utetemperatur (via 1-wire)
Temp vardagsrum (via 1-wire)
Framledning radiatorer (via 1-wire)
Retur från radiatorer (via 1-wire)
Rökgas panna (via 1-wire)
Framledning och retur VP (via 1-wire)
Hetgas, suggas, vätskeledning, exp-ventil på VP (via 1-wire)
Panntemp (via 1-wire)
VVB botten (CO trådlösa, skall bytas till 1-wire)
VVB Toppen (CO trådlösa, skall bytas till 1-wire)
Temp och fukt på vind och källare från CO trådlösa via en avr

Phu, det har blivit lite sensorer vi det här laget märker jag...

Total elförbrukning loggas inte ännu utan kontrolleras via elleverantörens hemsida.
Skriv svar