Överföringsfunktioner i Octave
Re: Överföringsfunktioner i Octave
Fungerar inte.. Prövade att skriva test1.m också-> Samma felmeddelande.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
blueint: SciLab Verkar fungera något enklare! 
Men jag har inte hajat hur man kör en motsvarande textfil, så man slipper jobba i prompten :-/

Men jag har inte hajat hur man kör en motsvarande textfil, så man slipper jobba i prompten :-/
Johan.o skrev:tf finns inte heller..
Det där control-paketet verkar ju riktigt trevligt. Måste vara det som saknas, frågan är bara om jag laddar ner filen på den sidan hur får jag då in det i Ocrtave på min Windows dator?
Kod: Markera allt
octave-3.2.4.exe:2> L = tf(3e4 * [0.0025 0.1 1], [0.01 1.03 3.03 3.01 1]);
octave-3.2.4.exe:3> bode(L);
Tittade lite mer på detta nu och läste readmefilen till VS2010 varianten. Du verkar köra MinGW varianten ovan men det funkar ändå inte?Johan.o skrev:Fungerar inte.. Prövade att skriva test1.m också-> Samma felmeddelande.
Octave har problem med blanksteg i installationssökvägen, då hittas inte diverse underkataloger som programmet behöver.
Fullösningen är att installera till c:\octave eller liknande, men det är väldigt B år 2012.
För att slippa ha en massa skräpkataloger i roten kan man göra en symlink från "c:\program files (x86)" till "C:\ProgramFilesx86\" och peka installationsprogrammet till den senare. Då hamnar allt i rätt katalog men OSS-program som inte kan hantera blanksteg eller Unicode i sökvägen fungerar ändå.
Kod: Markera allt
mklink /D C:\ProgramFilesx86\ "c:\program files (x86)"
@Johan.o, Testade du FreeMAT också?, vad tyckte du vart lättare med Scilab?
(kul att tipsen hjälpte)
En idé kan också vara att logga in på en unix burk och installera programmen. Oftast är det lite oreda i MS-Windows versionerna.
(kul att tipsen hjälpte)
En idé kan också vara att logga in på en unix burk och installera programmen. Oftast är det lite oreda i MS-Windows versionerna.
Nej, jag testade inte FreeMAT, vilken föredrar du?
Scilab är att föredra för mig just nu framför Octave då jag bara i nuläget bara är intresserad av att rita upp överföringsfunktioner, att kunna skriva ekvationen som vanligt med s framför Octaves ålderdomliga sätt. Dessutom ville jag har den på jobbdatorn, som kör Windows. Tyckte dock att mätning i Bode-diagrammet fungerar rätt dåligt i SciLab, men det är bättre än inget.
Scilab är att föredra för mig just nu framför Octave då jag bara i nuläget bara är intresserad av att rita upp överföringsfunktioner, att kunna skriva ekvationen som vanligt med s framför Octaves ålderdomliga sätt. Dessutom ville jag har den på jobbdatorn, som kör Windows. Tyckte dock att mätning i Bode-diagrammet fungerar rätt dåligt i SciLab, men det är bättre än inget.
Tack för den här tråden.
Jag blev intresserad av GNUPlot i kombination med JavaPlot
och håller som bäst på med att testa hur jag ska få det att
fungera.
Verkar häftigt att skriva Java-program som sedan kan presentera data i GNUPlot-kurvor.
http://gnuplot.sourceforge.net/demo_4.6/
Jag blev intresserad av GNUPlot i kombination med JavaPlot
och håller som bäst på med att testa hur jag ska få det att
fungera.
Verkar häftigt att skriva Java-program som sedan kan presentera data i GNUPlot-kurvor.
http://gnuplot.sourceforge.net/demo_4.6/
Tips gällande Gnuplot (gäller Linux):
Om man sätter 'terminal' till x11
t.ex. med följande rad i .Xdefaults
gnuplot*terminal: x11
så kan man förstora och undersöka med musen i ett diagram.
Väldigt praktiskt. Se vidare i manualsidan.
Förmodar att man kan konfigurera så även under Windows(???)
Om man sätter 'terminal' till x11
t.ex. med följande rad i .Xdefaults
gnuplot*terminal: x11
så kan man förstora och undersöka med musen i ett diagram.
Väldigt praktiskt. Se vidare i manualsidan.
Förmodar att man kan konfigurera så även under Windows(???)