Gammalt mixerbord från Sveriges Radio, vilken spänning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bonke

Re: Gammalt mixerbord från Sveriges Radio, vilken spänning?

Inlägg av Bonke »

@ dar303, Fy fasiken va gött!!!!!!!! Jäklar va sjysst om du kunde kopiera/scanna. :bravo: Nu jädrar blir det åka av! Jag ska dela med mig av resultatet här, det lovar jag. 8)

@Jonyverse, Visst är det fint med klassisk påkostad elektronik. Jämför denna kanallimpa med en modern Mackie/Soundcraft mixer. :shock:

Nu fick jag lite inspiration! :tumupp:

Henke
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Hehe, ropa inte hej förrän jag har kopian i min scanner! :)

Nu när vi har rett ut detta kan vi ju använda tråden för lite SR/SVT-studioporrdisikussioner?
Jonyverse, vad sitter du och trycker på för nåt skoj? :)
Bonke

Inlägg av Bonke »

Ja, let us know! :)

Jag kan ju passa på att presentera mig lite då detta är min första tråd på detta eminenta forum.
Jag heter Henrik och är musiker sedan 15 år. Jag spelar i div orkestrar och driver en studio. Min studio har jag byggt själv såväl snickeriet som det mesta i kontrollrummet. Jag har har grejsat med elektronik i några år och bestämde mig förra året för att börja på en utbildning. Nu har jag klarat av första året och är lite nöjd med det då jag faktiskt inte trodde jag skulle hinna med det. Mitt intresse ligger i musikelektroniken och jag bygger, reparerar och servar det mesta inom musikelektronik. (det jag kan alltså) :wink:

När vi ändå är inne på mixerbord så har jag ett Soundcraft 1600 bord från slutet av 70 början på 80-talet i studion. Det låter ju inte så creddigt, men det låter riktigt gött och är byggt som en tank. Jag ska modda det lite med nya elyter och ev nya op förstärkare. Finns mycket potential i det bordet.

Mitt senaste projekt: Ett rördrivet fjäderreverb med marshall look.
Bild

Pågående projekt: Ett bänknätaggregat till verkstaden, några gitarrpedaler, mod till mixerbord och racka denna SR kanallimpa.
Inga bilder tyvärr.

MVH
Henke
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Välkommen hit Henrik.

Kul med fler musikintresserade! Jag själv är inte så aktiv
i själva artistandet längre utan gömmer mig mest i studion
nu för tiden, jobbade tidigare som heltidsmusiker i 5år.

Nu för tiden blir det mer elektronik, mekanik & bygg, driver eget
inom dessa områden och det tar alldeles för mkt tid av
musiserandet helt klart. Nåja, lite aktivitet är det iaf, en
möhippe inspelning den 26 nalkas :) sedan skrev jag en os-låt
till en skolklass i förrgår natt. :D

/ Tompa
Bonke

Inlägg av Bonke »

Tack tompa74.
Kristne alltså, då är vi ju grannar. Jag bor i solstaden. :D

MVH
Henke
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

Ja vad fasen, vi kan ju lika gärna ta det här i tråden...

Jag har ett Studer 089 mixerbord (18 kanaler, 1971) som jag har försökt få liv i. Det fungerar i stort men plockades på delar till ett annat bord innan jag fick det i min vård men det fattas några originalreglar och mätare.

Har en del fördelar och distributionskort från Semcon, en 19" låda från Seem med distribitionsgrejjer. Studern och skrotet kommer från SVT där jag hade en kompis med koll på vad som blev över. Vi byggde närradiostudios som extraknäck så det var en del som fick ett andra liv där. En hel del LL-trafar har vi använt.
Har oxå en låda med Sela-delar som jag har tänkt ska bli en portabel mixer igen nån dag. Några Revoxar och schyssta mikar från 60-70-talet (Neuman U87 och Sennheiser MD-421).

Kan lägga upp foton såfort jag har tid att åka till lokalen där vi har grejjerna.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jonyverse skrev:Den är lite cool den regeln. Det är en vridpot som snurrar med hjälp av plåtbandet som ligger i en loop, när man drar i regeln.
Intressant lösning!

Jämför "polkagrisen" i gamla Philipskonstruktioner. Där sitter det en polkagrisformad mojäng (alltså tänk den röda delen på en polkagris, utan det vita) på axeln på en vridpot, och sedan rörs skjutreglaget så att den har tag i "polkagrisen" och därmed får axeln att rotera. Det blir ett visst glapp men glappet känns tydligt som ett glapp där skjutreglaget går klart lättare så om man inte behöver läsa av en skala så kvittar det. Används t.ex. i DUX EK3507 (och givetvis Philipsmotsvarigheten) och jag har också sett det i en såndär PA-förstärkare främst avsedd för mikrofoner för installationsbruk. (Jag har en sån förstärkare, specad till 25W, med linjetrafos som kan ge 50-70-100V och dessutom utgångar för 4,8,16,25 ohm eller nåt sånt om jag inte minns fel. Ingångar för fyra mikrofoner och en line, vridpottar som justeras med skruvmejsel innanför ett lock för att ställa nivåerna mellan källorna, dessutom bas+diskantreglage som rattas med skruvmejsel. Endast "polkagrisen" för mastervolym, nätströmbrytare och limiter av/på på direkt på framsidan med vanliga knappar. Ganska korkat att kunna stänga av limitern lätt när de andra reglagen är gömda bakom lucka. Uppenbar otur med tankeverksamheten, eller? På min förstärkare har plasten i frontpanelen pajat så strömbrytaren trillade loss och låg lös med 230V på nakna skruvar inne i lådan, så den är ersatt med en sockerbit. Det här är ju ändå inte den typ av förstärkare man har nåt egentligt behov av att stänga av om man som jag inte har den fast installerad. En underlighet med förstärkaren är att den har speciella kretskortskantkontakter för alla in+utgångar (förutom 230V in som har en vanlig fast monterad sladd). Man flyttar styrmojänger för att välja vilken högtalarspänning/impedans som ska gälla för två anslutna högtalare (dock monoljud, att det är två är nog för att man ska kunna ha olika system samtidigt och/eller olika ljudstyrkor på två separata system). En slags styrmojäng gör att man inte kan stoppa ingångskontakter i utgångarna eller vice versa. Jag minns inte om det också var separat styrjox för line och mic. Det finns nog en "pre out" åxå om jag inte minns fel. Lagom mycket brus är det nog också... Om man tar bort "styrpluppen" på kontaktenrna så passar de i alla uttag...
Just ja, jag fick tag på förstärkaren för att den hade bytts ut för att det inte gick att skruva ner ljudet på noll. Polkagrisen hade tappat kalibreringen, det var bara att vrida vridpotten i sitt fäste en smula :wink:

Kanske inte så mycket studio, men iaf "proffsljud".

Jag kan tänka mig att både "polkagrisen" och plåtbandlösningen är klart tåligare mot oxid från smuts än en vanlig skjutpot där valfritt bös trillar rätt ner i banorna (i bästa fall med ett tygskydd som ändå viks undan närmast skjutreglaget). Polkagrisen och plåtbandlösningen borde halvlätt kunna konstrueras spolsäkert och typ spilla-kaffe-säkert, bara att ha tillräckligt långt band eller lång axel för att vridpotten ska finnas på säker plats.
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

MiaM - Låter som en intressant konstruktion med "polkagrisarna". Ska kolla närmare när jag ser en sån apparat, alltid kul att se hur olika tekniska problem har blivit lösta.

Angående mitt mixerbord så kan jag tillägga att askkoppen är funktionsduglig. :badgrin:
Jag skojar inte, det var tydligen både ofarligt och jättenödvändigt att röka hur mycket som helst och överallt 1971 då den byggdes.
Därför finns det en utvikbar askkopp a la folkabubbla style. Har hört att på DR (Danska statsradion) var ölflaskehållare obligatoriskt på mixerborden.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Åh vad fräscht med askkopp på mixern... :doh:

Jag ska försöka komma ihåg att ta kort på en "polkagris" när jag lyckas stöta på nån av de två jag har i rörorna. Jag vet ungefär bara i vilket uthus jag ska veta, men inte var, och dessutom har det ett tag varit så mycket grejer i det uthuset att det inte går att öppna dörrarna till ett par skåp fyllda med grejer... :wink: :vissla:
xxargs

Inlägg av xxargs »

70-tal så rökte folk som borstbindare och precis överallt - den feelingen fick jag tillbaka när jag var i tyskland 2005 då det också röktes precis överallt inklusive teknikrum med relästativ mm och snyggt och prydligt satt tömda kaffeburkar med sand i upphängda i tråd för att teknikern aldrig skulle behöva sträcka sig längre än en armlängds avstånd för att aska och fimpa sin cigg - men fasen ta dig om du tog med dig en flaska öl in till teknikrummen!!! - då blev du bannad för evigt i hela tyskland och aldrig någonsin mer får beträda en teknikrum om detta upptäcktes och för en tekniker detsamma som sparken på grått papper...
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Som tur är har ju Tyskarna nära till Danmark... :lol:
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Liknande kvalitetsbyggen fanns ju bland Ericssons radiostationer b.la polisens - dom köpte mycket P302,P305 och C602,C605

Rotat mycket i dessa :oops:

Fan sicken kvalite och fin kabeldragning det låg i dom - närmast militär exakthet - tror det stod SRA som märke på dom första och inte Ericsson
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bonke

Inlägg av Bonke »

Fick svar från SR i Karlstad. Dom hade tyvärr inget schema kvar. :( Men trodde att dom ev kunde ha det i Sthlm. Så jag hoppas på dar303´s kontakt! :)

Teknikern i Karlstad blev iallafall nostalgisk och drömde sig tillbaka till den gamla goda tiden. De kallade detta typ av bord för "RB-bord" (säkert regelblock) enligt honom. Man fick tydligen koppla på ett vred liknande gas-handtaget på ett flygplan för att få till stereo på dom borden. :D

Henke
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

Japp. RB=Regelblock.

Den nostalgiska teknikern drömmer sig nog bort till ett bord där reglarna faktiskt var lite välvda. Ett föregångsstadie till regel som nästan var som spakar. Det har inget att göra med det bord dina delar kommer ifrån. Där har man bara din typ av regel parvis för stereo. Kan även finnas dubbelreglar men det är nog sällsynt eftersom utrensningen skedde runt övergången till stereosändnig i sverige.

På mitt Studer byglar man ihop två reglar med en bredare plastbrygga för att köra två reglar i stereo.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Åh, Studer 89! Jag hittade faktiskt ett praktiskt taget oanvänt sådant, 8 kanaler och körsbärsträsidor, på en lokal radiokanal men inte ens efter flera år av övertalning fick jag det, vet inte var det tog vägen! buhuu
Det hade använts till en 8-kanalsbandare precis när övergången till digitala grejer kom så det togs nog knappt i drift...
Skriv svar