Jonyverse skrev:Den är lite cool den regeln. Det är en vridpot som snurrar med hjälp av plåtbandet som ligger i en loop, när man drar i regeln.
Intressant lösning!
Jämför "polkagrisen" i gamla Philipskonstruktioner. Där sitter det en polkagrisformad mojäng (alltså tänk den röda delen på en polkagris, utan det vita) på axeln på en vridpot, och sedan rörs skjutreglaget så att den har tag i "polkagrisen" och därmed får axeln att rotera. Det blir ett visst glapp men glappet känns tydligt som ett glapp där skjutreglaget går klart lättare så om man inte behöver läsa av en skala så kvittar det. Används t.ex. i DUX EK3507 (och givetvis Philipsmotsvarigheten) och jag har också sett det i en såndär PA-förstärkare främst avsedd för mikrofoner för installationsbruk. (Jag har en sån förstärkare, specad till 25W, med linjetrafos som kan ge 50-70-100V och dessutom utgångar för 4,8,16,25 ohm eller nåt sånt om jag inte minns fel. Ingångar för fyra mikrofoner och en line, vridpottar som justeras med skruvmejsel innanför ett lock för att ställa nivåerna mellan källorna, dessutom bas+diskantreglage som rattas med skruvmejsel. Endast "polkagrisen" för mastervolym, nätströmbrytare och limiter av/på på direkt på framsidan med vanliga knappar. Ganska korkat att kunna stänga av limitern lätt när de andra reglagen är gömda bakom lucka. Uppenbar otur med tankeverksamheten, eller? På min förstärkare har plasten i frontpanelen pajat så strömbrytaren trillade loss och låg lös med 230V på nakna skruvar inne i lådan, så den är ersatt med en sockerbit. Det här är ju ändå inte den typ av förstärkare man har nåt egentligt behov av att stänga av om man som jag inte har den fast installerad. En underlighet med förstärkaren är att den har speciella kretskortskantkontakter för alla in+utgångar (förutom 230V in som har en vanlig fast monterad sladd). Man flyttar styrmojänger för att välja vilken högtalarspänning/impedans som ska gälla för två anslutna högtalare (dock monoljud, att det är två är nog för att man ska kunna ha olika system samtidigt och/eller olika ljudstyrkor på två separata system). En slags styrmojäng gör att man inte kan stoppa ingångskontakter i utgångarna eller vice versa. Jag minns inte om det också var separat styrjox för line och mic. Det finns nog en "pre out" åxå om jag inte minns fel. Lagom mycket brus är det nog också... Om man tar bort "styrpluppen" på kontaktenrna så passar de i alla uttag...
Just ja, jag fick tag på förstärkaren för att den hade bytts ut för att det inte gick att skruva ner ljudet på noll. Polkagrisen hade tappat kalibreringen, det var bara att vrida vridpotten i sitt fäste en smula
Kanske inte så mycket studio, men iaf "proffsljud".
Jag kan tänka mig att både "polkagrisen" och plåtbandlösningen är klart tåligare mot oxid från smuts än en vanlig skjutpot där valfritt bös trillar rätt ner i banorna (i bästa fall med ett tygskydd som ändå viks undan närmast skjutreglaget). Polkagrisen och plåtbandlösningen borde halvlätt kunna konstrueras spolsäkert och typ spilla-kaffe-säkert, bara att ha tillräckligt långt band eller lång axel för att vridpotten ska finnas på säker plats.