Vad är detta för något som jag har i min samling?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Dusty Circuit

Re: Vad är detta för något som jag har i min samling?

Inlägg av Dusty Circuit »

Aj då, är det vanligt med PCB i gamla högspänningskondingar?
Jag har aldrig tänkt på det. Det är nog dags att inventera i verkstan...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det förekommer, eftersom PCB är en utmärkt isolator, och hög termisk kapacitet/ledning, dvs bra kylning
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Förslag till vad jag kan använda denna del till vore förstås oxå bra"

Du har inget ledigt utrymme på bästa hyllan i vardagsrummet? :D
xxargs

Inlägg av xxargs »

PCB-olja användes i trafo och kondingar säkert en bit in på 70-talet och speciellt vid höga spänningar pga. goda egenskaper där (det är ju högeligen klorerat) och det var först 70-80 talet man börja inse riskerna med dessa, dels att den nästa inte bryts ned alls i naturen samt att det är hormonstörande (PCB-aknen indikerar att du ofrivilligt gått in i puberteten i vissa avseenden igen (dock inte dom delarna man vill...) pga. den kraftiga hormonverkan och är dessvärre nästan omöjligt att få ut ur kroppen igen när det väl kommit in - då det behövs så extremt lite av det för att det skall bli verkan).

denna grunka pryder sin plats bäst i ett glasskåp som en inrednings och utställningsdetalj och bör stanna där
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är väl dessutom kraftigt canseogent också, vill jag minnas.

Sätt den i en vitrin, skicket är ju som nytt, eller kolla med lämpliga museum, eller skänkl den till mig, så jag kan sätta den i en vitrin :razz:

Eller nej vid närmare eftertanke, hustrun slår nog bakut då. :cry:
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Läcker!
Om de där röda rören är kvicksilverlikriktare skulle jag nog vara lika nojig för dem som för kondensatorn. Idel nyttigheter :)
Snyggt utställningföremål i alla fall, modern elektronik känns lite själlös i jämförelse. Vad är en epoxi-blobbad mikrokontroller och några fattiga kinesiska motstånd mot det där konstverket liksom?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En gissning är att "ringen" runt trafon är en extralindning för glödspänning och att de röda rören då är likrkitarrör.

Ämnesglidning:
På riktigt gamla tv-apparater, före likriktarstavar kom nån gång på 60-talet, var det vanligt att ett par varv tråd var lindat "för hand" utanpå högspänningstransformatorn för att driva likriktarröret. En sån TV tog btw evigheter på sig att starta eftersom de vanliga rören först skulle bli varma, och när de blivit varma började glöden till likriktaren komma igång och sen kom bilden... Fast de riktigt stenåldersgamla TV-apparaterna körde tydligen elnätets 50Hz till trafon som drev anodspänningen så där tog starten inte längre tid än vilken rörapparat som helst.

Jag håller med andra i tråden, använd det där som en prydnagsgrej, hör ev. om ABB är sugna på att köpa/byta till sig den som museigrej eller sälj den möjligtvis till nån som är insnöad på högspänningslaborationer.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

TomasL skrev:Det är väl dessutom kraftigt canseogent också, vill jag minnas.
Jag vill minnas att det dömts ut höga straff till dem dem som ertappats använda oljan som dieselbränsle. :)
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Den var tjusig! Jag vet vad jag skulle göra .. naturligtvis smyga igång med den med en vridtrafo :) Inte så mycket som kan gå fel, kondingen är oljefylld och fungerar garanterat lika bra idag som när den var ny.

Likriktarrören är inte kvicksilverlikriktare, utan högvakuumdioder som klarar hög spänning, men inte så mycket ström. Jag har sett den här typen av rör förut, anodblecket är format som ett U och en tunn glötråd är upphängd mitt i. Bilderna visar inte rören speciellt tydligt, men det är min gissning så här långt. Jag tror att den här nätdelen skäller värre än den bits ;). Med det menar jag att den ser fruktansvärt kraftig ut, men levererar nog inte så mycket effekt. Vart läste du 2kVA xxargs? Om jag har rätt angående rörtypen var det kanske tänkt att man skulle plocka ut 10, kanske 20mA som mest.

Jag gissar på nätdel till någon medicinsk utrustning, eller möjligen radarrelaterat.
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Men det finns ju en märkplåt?
Varför inte bara fotografera den så slipper alla gissa?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

MiaM> På riktigt gamla tv-apparater, före likriktarstavar kom nån gång på 60-talet, var det vanligt att ett par varv tråd var lindat "för hand" utanpå högspänningstransformatorn för att driva likriktarröret

Var inte det modus operandi så länge det fanns rörlikriktare i UHT-delen?
(Vi verkar ofta hamna i diskussioner om gamla TV-apparater!)

Edit: Se vad det står på märkskylten "2x0,???"---det känns som om en strömangivelse.

Rörnätdelar var ofta konstruerade som helvågslikriktare med mittuttag på transformatorn, och det skulle inte förvåna mig om det är fallet här. Beträffande gissningen om glödlindning håller jag med.
xxargs

Inlägg av xxargs »

det står kVA före ' 2x0.???' rören skymmer precis dom intressanta siffrorna.... - läste det slarvigt första gången och läste det som 2 kVA men är gissningsvis en tiopotens mindre i området 100 - 300 VA.

men spänningarna är fortfarande livsfarliga och kondingen kommer att ge en rejäl strömstöt som kan få hjärta att stanna om strömmen går mellan händerna även om medelströmmen senare kanske håller sig under 20 mA
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Skylten som syns sitter ju på kondensatorn och ser ut att vara en standardplåt som ASEA använde på bl.a. sina kondensatorer för faskompensering. Det står kVAr efter ett tomt fält, där det kan stå reaktiv effekt vid nätfrekvens om plåten suttit på en av ASEA's kompenseringskondingar. Det är nog högst osäker om själva föremålet kondingen finns i ens är tillverkat av ASEA.

Efter denna ruta står det antagligen 0.2, kanske att kondensatorn är på 0.2µF. Vad står det efteråt?

Det finns text som syns på trafon på en av bilderna, kan Du läsa vad det står där?

Längst ned finns ett par säkringar som ger en god uppfattning om storleken. Pjäsen är inte så stor som många här tycks tro. Skulle gissa att den kunnat lämna kring 100W, knappast mycket mera.

Ta bilder på framsidan med anslutningarna! Har Du börjat visa upp denna fantastiska skapelse får Du allt bjuda på hela. Det är ett fantastiskt föremål som nog intresserar många. Var rädd om den nu när den klarat sig från soptippen så länge och skada den inte i några livsfarliga experiment. Den är pensionerad sedan länge och skall bara pryda sin plats hos någon som sätter värde på gångna tiders elteknik.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, jag har också ett par sådana "fiskburkar" men lösa och av modellen med rundade kanter, de har alla separat märkning.

Tror Oskar redan svarat på vad det är, men, visst, går det nu mot förmodan att få ut mer så är det ju alltid intressant att följa upp.

Ser ut som en liten enhet för neonrörstillverkning, fast tvärtom då (med ström/spänning (för upphettning i samband med tillverkningen, men detta har bara yttre likheter, just inte så mycket mer, det är inte det det använts till_ :) ) och betydligt mindre.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Hej

Ja nu är jag trådskaparen med igen, jag ska ta med systemkameran och fota den ordentligt nästa gång jag åker dit där den förvaras. Den enda märkplåt som jag har är på kondensatorn.

Om jag inte hittar någon vettig användning utav den så vill jag faktiskt sälja den.. Jag har jättemycket roligt skrot redan :D
Skriv svar