Hjälp sökes! Program med tryckknappar som fungerar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
labmaster

Re: Hjälp sökes! Program med tryckknappar som fungerar

Inlägg av labmaster »

Ok hakilala, börja med att lära dig att skriva C-program och sedan tända lysdioder på kortet. Finns det inga lysdioder så kan du mäta med instrument om du får det du har lagt ut på respektive port men lysdioder blir lite roligare.

När du kan tända och lysdioder är det dags att försöka läsa en trycknapp och då skall du bland annat tänka på hur du skall hantera kontaktstutsar. När du sedan klarar att tända och släcka en lysdiod med en tryckknapp kopplad till mikrokontrollern är det dags att du lär dig hur du skriver motsvarande programfunktion baserad på interrupt.

Som du märker är det en hel del att lära sig innan du bör ta itu med H-bryggan.

Lycka till med kunskapsresan.
Senast redigerad av labmaster 11 maj 2012, 23:07:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Som du märker så levereras det aldrig färdiga lösningar här, utan snarare råd om hur du skall göra, jobbet som sådant får du alltid göra själv, såvida du inte vill betala någon av de proffesionella utvecklarna som finns här.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet med att efterfråga ett program som gör det du vill är att det är inte själva koden som läser av knappar och styr H-bryggan som är det svåra, det är konfigureringen och initieringen av mikrocontrollern.

Du klarar dig inte med att titta på kod från ett program, du måste förstå vad alla delar av koden gör och förstå vad som skiljer den mikrocontroller som använts i exemplet från den mikrocontroller du använder.

Det du gör är ungefär som att du ber nån att visa hur man kör bil runt kvarteret och sen tro att det räcker för att du ska kunna köra med en husvagn tvärs genom Stockholm city. Visst, det "gör" samma sak: kör bil. Men förutsättningarna är helt olika.
Fredrik79

Inlägg av Fredrik79 »

Labmasters tips är kalas, Jag har programmerat i MÅNGA år nu, dock inte hållt på med elektronik så länge.

Jag använder fortfarande Lysdioder för att testa grundfunktionen hos det mesta jag bygger innan jag kör dem i skarpt läge, skulle man råka kortsluta och bränna upp en diod så är man en krona eller så fattigare, bränner man dyrare specialkretsar känns det lite tråkigare. Hittills (observera hittills), är dock det enda jag lyckats bränna en IR-led, slant med min multimeter och råkade kortsluta den. Kan säga att det var första gången jag SÅG en IR-diod lysa utan att kolla genom en kamera.. Den lös c.a en fjärdedels sekund och släppte sen ut den magiska röken och dog.

Mitt senaste bygge var ett styrkort för stegmotorer, testade mina stegsekvenser på lysdioder först för att dubbelkolla att jag gjort rätt. Det bästa med dioderna är ju att de dels är relativt ofarliga att pyssla med, enkla att få tag på, billiga osv. Och man ser ju exakt om det beter sig som man tänkt sig. jättebra start! :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Lysdioderna kan gärna få sitta kvar även när man kopplar in den "skarpa" kopplingen, om det bara är något enstaka exemplar man bygger.

Om man däremot bygger tusentals enheter så lönar det sig såklart att skala bort lysdioder å sånt.

Förresten, om idén med knapp och h-brygga är mest att "bygga något" så skulle du kunna göra så att om du trycker på knappen för att köra åt det håll motorn redan snurrar så stängs den av, eller nåt sånt.

Ett tips är också att motorer drar rätt mycket ström om du tvärt försöker byta från max hastighet åt ena hållet till max hastighet åt andra hållet. Det kan vara läge att göra riktningsbytet lite lugnare.
Skriv svar