Skrämma liv i en IDE Hårddisk ?
Re: Skrämma liv i en IDE Hårddisk ?
Har ingen annan identisk disk så det kvittar.. testade att sätta in den i en dator åxå men samma tickande där.. den har fått fnatt helt enkelt.. armen där inne hoppar fram och tillbaka i samma takt som sekundvisaren på klockan verkar det som...
De är väl nån mekanisk låsning för armen i "viloläge", kanske är den som inte funkar som de ska så armen inte kan röra sig!
Jag skulle inte göra det hemma, just pga att det rekommenderas ett renrum för att göra det, och jo, allt bör monteras likadant. Men det är tydligen väldigt vanligt att man gör på detta sätt på professionella lab för diskräddning.Går detta verkligen utföra hemma? Om de är fler skivor än en så måste de väl sitta precis som tidigare i förhållande till varann?
Hade det inte varit för ljudet så hade jag rekommenderat att montera ur den ur chassit och kopplat direkt på sataport, är ju standarddiskar i externa, men tror inte det kommer hjälpa eftersom den låter som den gör.
Disken är en vanlig 3,5" IDE som jag själv satt i externt chassie.. ..
Otrolig tankegång!netrunner skrev:Går den sönder på riktigt så får jag köpa en ny disk och flytta över allt
Men efteråt så är det inte bara att koppla in disken och börja kopiera filer i Windows direkt. Man läser ut diskens "rådata" som sedan analyseras av speciell programvara för återskapning av filer.Fredrik79 skrev: Jag skulle inte göra det hemma, just pga att det rekommenderas ett renrum för att göra det, och jo, allt bör monteras likadant. Men det är tydligen väldigt vanligt att man gör på detta sätt på professionella lab för diskräddning.
jag har försökt flytta över logiken mellan två identiska SATA diskar...
det lyckades inte, det finns ngn programmering i logiken som är unik på varje disk...
och att den tickar kan bero på att spindelmotorn inte snurrar,
ett vanligt fel då de lågger av, kolen eller vad det nu är, tar slut.
har fått igång diskar som stannat genom att knacka, men då snurrar de på sista versen....
det lyckades inte, det finns ngn programmering i logiken som är unik på varje disk...
och att den tickar kan bero på att spindelmotorn inte snurrar,
ett vanligt fel då de lågger av, kolen eller vad det nu är, tar slut.
har fått igång diskar som stannat genom att knacka, men då snurrar de på sista versen....
Sant, men det är ändå en förutsättning för att kunna få ut något alls att disken fungerar mekaniskt + elektroniskt. Finns en hel del program som är ganska vassa på att återskapa filsystem + filer så länge disken i sig fungerar.Men efteråt så är det inte bara att koppla in disken och börja kopiera filer i Windows direkt. Man läser ut diskens "rådata" som sedan analyseras av speciell programvara för återskapning av filer.
- FormerMazda
Det finns nåt program jag använde en gång som kopierade data från en disk till en annan typ bit för bit.
Tog en dag eller nåt, men allt som fanns skickades över. Bootades från CD och hade ett DOS-gränssnitt, inget tjafs med drivers till diskarna, utan bara ett id vad den hittade på varje IDE kontroller.
Fanns på en skiva som hette nåt i stil med "hirens boot-cd".
Ah, här: http://www.hiren.info/pages/bootcd
Tog en dag eller nåt, men allt som fanns skickades över. Bootades från CD och hade ett DOS-gränssnitt, inget tjafs med drivers till diskarna, utan bara ett id vad den hittade på varje IDE kontroller.
Fanns på en skiva som hette nåt i stil med "hirens boot-cd".
Ah, här: http://www.hiren.info/pages/bootcd
Om disken inte snurrar så kan det kanske hjälpa att själv snurra disken lite fram och tillbaka med ganska kraftiga rörelser (alltså på samma sätt som man kan snurra en bandspelare så att den svajar nåt helt otroligt). Om lager kärvar så kan kraften från ens eget snurrande hjälpa till såpass att diskens motor orkar starta snurrandet. Det har hjälpt på gamla 10-100MB-diskar från anno dazumal.
Å andra sidan så tror jag inte det här är särskilt vanligt på moderna diskar, min erfarenhet från klickande diskar är att de snurrar som de ska...
Å andra sidan så tror jag inte det här är särskilt vanligt på moderna diskar, min erfarenhet från klickande diskar är att de snurrar som de ska...
Japp, helt riktigt. Jag har en skarp version av R-studio, det är riktigt vasst måste jag säga! Jag har till och med lyckats återskapa filer från hårddiskar som varken windows eller BIOS hittar. Fråga mig inte hur de gör det, jag har inte den blekaste aning.Fredrik79 skrev:Sant, men det är ändå en förutsättning för att kunna få ut något alls att disken fungerar mekaniskt + elektroniskt. Finns en hel del program som är ganska vassa på att återskapa filsystem + filer så länge disken i sig fungerar.Men efteråt så är det inte bara att koppla in disken och börja kopiera filer i Windows direkt. Man läser ut diskens "rådata" som sedan analyseras av speciell programvara för återskapning av filer.
Det är inte illa.
Har kört några olika, räddade flickvännens kraschade disk med "getdataback" (fantasifullt namn
), den hittades dock till och från av windows/bios, men hade en hel del sektorfel. blev några bilder som fick gröna ränder tack vare detta, men gick att laga hyfsat i photoshop.
Tyvärr är det ju dock så att när det väl kraschar är det svårt att rädda, regelbunden backup (helst på annan plats än i hemmet med hänsyn till brand, inbrott etc) är det säkraste. Och börjar en disk faila SMART, låta konstigt eller försvinna från BIOS/Windows, ta backup omgående och kassera disken. :/
Har kört några olika, räddade flickvännens kraschade disk med "getdataback" (fantasifullt namn
Tyvärr är det ju dock så att när det väl kraschar är det svårt att rädda, regelbunden backup (helst på annan plats än i hemmet med hänsyn till brand, inbrott etc) är det säkraste. Och börjar en disk faila SMART, låta konstigt eller försvinna från BIOS/Windows, ta backup omgående och kassera disken. :/
-
danielr112
Smart har nog aldrig förvarnat mig om en disk som går sönder... Ofast så dyker dom långt tidigare. Det enda man kan se är isåfall ev sector fel och liknande. Och dom kan man överleva. Mekaniska fel som klickande och liknande bara kommer.
backup och offsite backup är aldrig fel.
backup och offsite backup är aldrig fel.
Jo, sällsynt att smart funkar, men om det väl varnar bör det inte ignoreras.
Jo, jag är ganska anal när det kommer till hårddiskar. En kollega lyckades stöta till min Lacie 80 GB USB-disk som jag använde som extra-backup (har även off-site), så den ramlade i backen från en meter. Även fast den snurrar på och allt verkar OK så anser jag den vara kass, och lägger bara sånt som det inte spelar någon som helst roll ifall det försvinner på den. När en disk börjar uppvisa sektorfel (mer än något enstaka) så kasserar jag den också. Hårddiskar är så pass billiga att det inte är värt att chansa om man har viktig data.