LeCroy Oscilloscop har anlänt

limpan4all

Re: LeCroy Oscilloscop har anlänt

Inlägg av limpan4all »

Jag minns att vi betalade 115 kSEK för 9400A med 32kB per kanal vilket då var 64ggr mer minne än vad HP eller Tektronix erbjöd....
Samt ett användargränssnitt som var användbart.
Leif Kjellberg

Inlägg av Leif Kjellberg »

Verkar vara ett sådant som jag har i gott skick.
Gillar inte att göra affärer, vill nog inte sälja men har lite svårt med pengar just nu.
Ge ett förslag på hur man omsätter detta till sedlar!
Har sett på Ebay mellan 400 och 900 US $
Troligen säljer jag inte för ett sådant pris.
Gillar mina galna prylar men gillar också min flickvän son snart vrider nacken av nig p. g. a. mitt toksamlande.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

1000 till 1500:- mot privatkvitto är det värt för mig och priset beror på vilka optioner det har och skärmens skick.

Priserna som du ser på eBay är inte riktigt relevanta, dessa är "köp nu" priser som instrumentnasare hoppas att få ut.
Det finns tom instrument brokers på nätet som försöker att få ut 3995 USD... Garanterat osäljbart!

Jag har aktivt följt LeCroy på eBay de senaste 10 åren. Detta då jag letat efter vissa specialtillbehör till mitt 9354A och 9354AL (som nu har samtliga optioner både hårda och mjuka) och till mitt Wave Runner 6200A (20k USD hemtaget och klart) så jag tror mig om att ha rätt bra koll.

När 9400 eller 9400A gått på auktioner så har priset i stort sett aldrig hamnat över 300 USD (kommer dock ihåg ett för som såldes för 550 USD för två år sedan men det var flång nytt och ouppackat i kartong!!!) utan dom har oftast hamnat mellan 75 och 250 USD. Oscilloskopen med minsta antydning till fosforinbränning ligger inom det lägre intervallet.
Och dom har inte varit lättsålda, jag har sett vissa som legat ute upp till ett år innan dom upphört att listas och då oftast osålda.
Anledningen för mig att inte handla dessa på eBay är att frakten brukar bli mycket dyrare än instrumentet.

93XX serien som kom senare ligger idag på ebay runt 400 USD för de enkla typ 9310 (efterföljaren till 9400A) som då oftast har diskettstation, kortläsare och inbyggd skrivare, dessa är betydlig mer kompetenta än 9400A oscilloskopen. A versionen ca 50 USD mer och C versionen ytterligare 50 USD, ett M ökar med 50 USD och ett L med 100 USD, mjukvaruoptioner är numera värdelösa till 93XX serien sedan man kan få dessa för portokostnaden (kostade 35+35 kSEK bara för fem år sen...).
Ett 9384CL skulle jag däremot gärna betala upp till 3000 USD för :D

Så dessa äldre LeCroy stiger inte direkt i pris såsom ädla viner :)

Men behöver du det själv så behåll det gärna, det är fortfarande ett mycket bra oscilloskop, jag trillar nog över ett så småningom.
Och alla vet ju att en LeCroy användare är lyckligare än användare av alla andra oscilloskopfabrikat :lol: :lol: :lol: :lol:
Leif Kjellberg

Inlägg av Leif Kjellberg »

Jag medger gärna att du nog har rätt i din bedömning av scopets värde i pengar.
Ville kolla intresset men behåller det nog t. v.
Byte mot något kul?
Har t. ex.spånat in på quadrocopter-bygge (flygande kamera).
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Har inga som helst prylar inom detta område, så enda möjligheten är via pengar i så fall.
Andra mätinstrument är en annan sak eller elektronikkomponenter....
Skriv svar