servomotor till nummerplåt
Re: servomotor till nummerplåt
Noiseprojekt, om vi säger så här: Pejlaren ger sällan något som helst positivt till en diskussion. Han har kallats troll mer än en gång, så du kan glatt bortse från hans kommentar 

Ett vanligt RC-servo tillsammans med en servotestare löser problemet med rörelse, det är bara att koppla.
Hur du ska göra den mekaniska konstruktionen är ju omöjligt att svara på om vi inte vet hur den ska monteras, vad det finns utrymme för den att ta vägen osv osv...
Troligen går det att göra någon smart lösning med länkar som hanterar problemet ...
Hur du ska göra den mekaniska konstruktionen är ju omöjligt att svara på om vi inte vet hur den ska monteras, vad det finns utrymme för den att ta vägen osv osv...
Troligen går det att göra någon smart lösning med länkar som hanterar problemet ...
-
Den första tanken som slog mig var att det där borde man kunna göra med en lcd framför nummerplåten.
Så jag sökte lite på google och mycket riktigt:
Så jag sökte lite på google och mycket riktigt:
Tyvärr så får man väl inte ha något framför skylten har jag för mig?
Fast det spelar ingen roll om skylten är med eller inte på bilden, det är föraren som ska kunna identifieras.Andy skrev:Det kan vara ide att ha en ingång från GPS’en så skylten hissas upp när man närmar sig en fartkamera ifall man inte skulle hinna bromsa i tid.
Borre: Men om skylten inte är med på bild, hur ska man kunna identifiera föraren? Gå igenom samtliga bilder i passregistret?
De är rätt så bra på att spåra upp utifrån bilder, min ex-fru körde förbi en fartkamera i lånad bil, och fick ändå böterna. utan att de tagit bilägaren till hjälp.
Det låter inte sannolikt att det skulle kunna lyckas såvida bilen inte var en hyrbil för då är det fullt möjligt. Enda möjligheten är att ditt x är kändis eller ser mycket udda ut! Det finns ju väldigt många bilder att gå igenom och de flesta av oss ser inte exakt lika ut på alla bilder vi finns med på p.g.a. olika omständigheter.
De kollar igenom familjemedlemmar.
När det gäller grund frågan. Varför inte ha en manuell hasp eller liknande. Det är mindre som kan strula, väger mindre och kostar mindre. Det går nog att få snyggare också.
Det kan ju inte vara så ofta läget på skylten ska ändras. Om nu inte pejlarn har rätt.
När det gäller grund frågan. Varför inte ha en manuell hasp eller liknande. Det är mindre som kan strula, väger mindre och kostar mindre. Det går nog att få snyggare också.
Det kan ju inte vara så ofta läget på skylten ska ändras. Om nu inte pejlarn har rätt.
Lånar bil gör man oftast av människor som står en nära. Men det stämmer, det står inget om var den är lånad, men jag vet att de identifierat folk som lånat bil av föräldrar tex. Det oavsett vad som gällde i det här fallet.
Har inte en susning om vem hon lånat den av, vi hade skiljt oss, och fick höra i samband med barnöverlämning att hon fått böter, men att hon tyckte att hade de lyckats hitta henne trots lånad bil osv och ansträngt sig så betalade hon det gärna. Kan tyvärr inte ge mer info 

-
danei skrev:De kollar igenom familjemedlemmar.
Nej skylten ska som sagt inte ändras så ofta.
men har suttit och funderat på en smidig lösning men har inte kommit på någon för en fast montering med "lös" skylt.
Och det handlar inte om själva konstruktionen utan att få tag i ett el. två servon som håller hålla emot vindmotståndet!
Ingenting får sitta ovanför 4-kantsprofilen.

Skylten ska sitta in i mitten hålet i fronten (Inte min bil, lånad bild)
Kommer modifiera så pass att skylten ligger slätt med ovandelen på hålet i uppfällt läge.

Som du ritat borde funka om du sätter lite servot närmare plåten, arm på servots längd + servots avstånd till skyltens gångjärn = längd på armen som är fäst i skylten
(lite trött kanske tänker fel)
om du är fundersam på om det kommer hålla kan du sätta in ett till servo längst in som låser plåten i uppfällt läge.
styrningen tror jag blir enklast med en 5v spännings stab och några 555or
(lite trött kanske tänker fel)
om du är fundersam på om det kommer hålla kan du sätta in ett till servo längst in som låser plåten i uppfällt läge.
styrningen tror jag blir enklast med en 5v spännings stab och några 555or