Jordproblem med diverse apparater i ljudanläggning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Jordproblem med diverse apparater i ljudanläggning

Inlägg av MiaM »

Jag skulle låta bli jordkabeln mellan RIAA-steget och förstärkaren. Troligtvis så är chassiejord och signaljord ihopkopplade både i RIAA-steget och förstärkaren, om man använder jordskruven så blir det en jordslinga.
Makube

Inlägg av Makube »

Tack så hemskt mycket för all hjälp. Det räckte att jorda skivspelaren i det nya riaat för att smällarna skulle utebli. Lät rimligt med det troligtvis fuskats med lågpassfilter i det billigare riaat.

Brummet blev riktigt lågt på normal-hyffsat hög lyssningsnivå. Visst hördes det när man vred upp volymen rejält men inte alls i samma skala.

Nu får det nog bli ny grenkontakt och lite annat smått och gott på inköpslistan. :D
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Just ja!

Smällarna kan vara statisik elektricitet!

Se till att ha en kolfiberborste att borsta skivorna med, och håll borsten i ena handen och andra handen på något som är (signal)jordat, för att ladda ur statisk elektricitet. Gör helst det även på skivor som ser rena ut.

Nu svävar jag ut lite, men kopplat till trådens ämne:

OBS att de skivborstar som är av nån slags filtmaterial kan vara rätt bra på att ta bort synlig smuts, men de har svårt att nå ner i själva spåren. Kolfiberborsten gör rent där det verkligen behövs, nere i spåren där nålen "läser av" skivan. Glöm för övrigt inte bort att borsta bort damm från nålen också, jag brukar använda kolfiberborsten till det också och drar borsten i samma riktning som en skiva rör sig under nålen. Apropå nålar så sägs det att man kan putsa bort vinylavlagringar med finaste sortens sandpapper. Om du har två nålar att växla mellan och den ena låter sämre så kan det ju vara värt att prova att göra så på den sämre nålen, risken är stor att man pajar upphängningen tror jag. OBS för övrigt att det kan vara enorm skillnad på orginalnålar och piratfabrikat. Jag har en Shure V15-pickup i min skivspelare och till den har jag dels nålen som följde med (begagnat för 100 år sen), dels några Shure orginalnålar egentligen avsedda för deras billigare M75, och dels några piratnålar (minns inte fabrikat). Shures orginalnålar av lite enklare utförande låter nästan lika bra som "V15-nålen", medan de där piratnålarna låter klart mycket sämre.

Jag skulle tro att för t.ex. DJ-bruk så är både mattan mellan skivtallrik och skiva bättre på att leda statisk elektricitet och antagligen är pickupen också mer tålig typ att nålen kanske är jordad så att statisk elektricitet inte slår från nålen rakt in i en av spolarna eller liknande. Eller så spelar man ändå så nära klippning på alla slutsteg att ett sprak inte hörs så mycket starkare än övrig musik :wink:
Makube

Inlägg av Makube »

Uppskattar tankarna och tipsen. Faktum är att jag igår prövade att borsta av nålen med kolfiberborsten för första gången, lite kul sammanträffande. Men lite statisk elektricitet får jag, smällarna var dock troligen det förra riaat som härjade!

Får nog bli en ny pickup när ekonomin tillåter!
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Statisk uppladdning kan ofta vara beroende av vilka kläder man har på sig, golvbeläggning, mattor, skor o.s.v.
Jag menar då t.ex. att du går över golvet, bort till skivspelaren för att byta skiva, tar i pickup-en, och en urladdning sker. :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Det där att jorda möbeln är kanske ingen dum idé ändå :)

Ett lämpligt seriemotstånd som laddar ur statisk elektricitet såpass långsam att det inte blir en större spik kan vara bra.

Se den där tråden om statisk elektricitet på nåt golv eller nån monter till nåt utställningsjox, där nämndes lämpliga motståndsvärden.
Makube

Inlägg av Makube »

Men om jag inte kan jorda bänken i en grenkontakt, hur bör jag då gå göra? :) Och vad är syftet nu när det låter mindre brummande?

Edit: Signaljordat är en del av jordkedjan i ljudanläggningen, och inte en jordad möbel t.ex. om jag förstått det korrekt?

Tack!
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Om du är nöjd med resultatet behöver du inte göra något mer...
Skriv svar