Openbeam, aluprofilsbyggsystem i miniatyr
Re: Openbeam, aluprofilsbyggsystem i miniatyr
När projektet är finansierat så ska han ju lägga ut alla ritningar, bara att skicka dom till sapa för offert så får vi veta svaret!
Den jag såg, och även det som visas på SAPAs och Sandviks video, länkat tidigare i tråden, var att dom in en glödgad "rörbit" ungefär 300 mm i ytterdiameter, 100? i innerdiameter, uppemot en meter lång och pressade den genom ett munstycke och ut kom ett rör som var typ 40 meter långt. Hyudralkolven var en konventionell kolv men av bautaformat. Inte flytande metall alltså.blueint skrev:Så trycket åstadkommes med cylinderpressning?
Måste vara lite speciell konstruktion för att ha en 660 ⁰C gradig "vätska" i sig.
Men temperaturen måste varit i närheten av "glasningstemperaturen" då material blir mjuka iaf?
Det jag såg var rostfritt stål och temperaturen var så hög att ämnena var ljusröda, hur mycket det nu är, mellan 800 och 1000C?
Aluminium däremot blir väl knappast glödgat mer än till mörkrött då smältpunkten ligger i närheten av 700 grader C.
Aluminium däremot blir väl knappast glödgat mer än till mörkrött då smältpunkten ligger i närheten av 700 grader C.
Då skulle man väl i så fall göra det i en annan storlek? Ingen större idé att upprepa samma?dar303 skrev:När projektet är finansierat så ska han ju lägga ut alla ritningar, bara att skicka dom till sapa för offert så får vi veta svaret!
Ju mer kompabilitet man kan få desto bättre. Förutsatt att ingen copyright bryts etc.
Det svåra är priset..
Det svåra är priset..

Animeringen visar ju exakt hur det går till. Man lägger in en 700mm lång rundstav som är ca 300 i diameter( och den är kall). Sedan kommer hydraulkolven och trycker ämnet genom matrisen som är i ett antal steg beroende på profilens utseende t.ex. hål profil. Värmen för att forma aluminiumet uppstår av friktionen när man pressar den genom verktyget. Direkt efter verktyget sitter det flera dusch munstycken för att kyla ned profilen och när den är ca 50m lång så kapas den av. Därefter sträcker man profilerna innan de går vidare till långlängds kapen.
Anodiseringen görs i långlängd (6m).
Den hål profil ni tittar på tror jag skulle ha en verktygs kostnad mellan 12-18k.
MVH
Rickard
Anodiseringen görs i långlängd (6m).
Den hål profil ni tittar på tror jag skulle ha en verktygs kostnad mellan 12-18k.
MVH
Rickard
För mig finns det två saker som är intressanta med Openbeam:blueint skrev:Ju mer kompabilitet man kan få desto bättre. Förutsatt att ingen copyright bryts etc. Det svåra är priset..
- Konceptet den framställs på
- Stoleken på systemet som är nytt för mig
Ska det vara någon vits att upprepa det med samma storlek så behöver det finnas ett tydligt underlag för att göra en kvantitet som ger lägre pris än de som redan finns att köpa från Openbeam.
Men man skulle alltså kunna upprepa konceptet i en annan storlek (25x25, 40x40, 60x60...) om det finns underlag och intresse för det.
Andra format finns ju redan billigt så det intressanta är ju detta nya format.
Om man ska göra detta så behövs det väl ett företag för att beställa, lagerföra och skicka ut dessa profiler i och med moms etc. för ett gruppköp i 50-100k klassen är nog för stort för de flesta och då behöver man lite marginal för lön etc. En offert skulle vara intressant dock innan man kan säga nåt mer, kanske tar tag i det när underlaget släpps!
Om man ska göra detta så behövs det väl ett företag för att beställa, lagerföra och skicka ut dessa profiler i och med moms etc. för ett gruppköp i 50-100k klassen är nog för stort för de flesta och då behöver man lite marginal för lön etc. En offert skulle vara intressant dock innan man kan säga nåt mer, kanske tar tag i det när underlaget släpps!
(ursäkta att jag citerar senaste inlägg)Andra format finns ju redan billig
Ett av argumenten för Openbeam var att dom mönsterskyddade tillbehören vanligen kostar skjortan och halva kavajen. Jag har ingen aning, om det som finns att köpa är dyrt eller billigt i förhållande till produktionskostnad och material.
-
Ett motiv att spruta fram material här hemma skulle ju vara att få ned fraktkostnaden och möjliggöra längre bitar.
Sen så håller jag helt och fast med om att på alla andra hoppsättningsdelarna så är det smidigare att ta dom från staterna (möjligen via samköp).
Så jag är intresserad av en SAPA lösning, om inte annat för att det är kul.
Sen så håller jag helt och fast med om att på alla andra hoppsättningsdelarna så är det smidigare att ta dom från staterna (möjligen via samköp).
Så jag är intresserad av en SAPA lösning, om inte annat för att det är kul.
Hittade just papperna på jobbet i samband med städningAndax skrev:Meduza, hur såg profilen ut i tvärsnitt som du pressade?

Det vi pressade var nästan 2000st 2m-längder och en
vikt på ca 280 gram per längd,tvärsnittet såg ut såhär: Mått ca 22x12mm och väggtjocklek på drygt 1mm.
Totalkostnaden låg på ca 33kkr varav 7,5kkr i verktygskostnad. (exkl moms naturligtvis)
Och innan någon undrar, ja jag kan lägga ut tvärsnittet utan problem,
det är ingen affärshemlighet och det är jag som har gjort den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
En totalkostnad inklusive moms på ca 10kr/m. Inte fy skam.
Hur får man till hål som i mitten på Bosch-profiler t ex? Det är ju säkert nåt superenkelt som jag förbiser, men fattar inte hur man pressar rör...
EDIT: Skrivfelsrättning.
Hur får man till hål som i mitten på Bosch-profiler t ex? Det är ju säkert nåt superenkelt som jag förbiser, men fattar inte hur man pressar rör...
EDIT: Skrivfelsrättning.
Senast redigerad av X-IL 20 april 2012, 11:35:16, redigerad totalt 1 gång.
Fördelen med openbeam profilen är att den inte har ett hål i mitten, utan den är uppskuret på ena sidan och kan alltså pressas genom ett verktyg och inte två som man annars gör med profiler med hål. Fast mitten-"hålet" är ändå format så att det går att gänga med M3.
Om det finns intresse, kan jag tänka mig att fixa lite med detta genom firman.
Om det finns intresse, kan jag tänka mig att fixa lite med detta genom firman.
Ja jag kollade lite på hur man gjorde med rör, pressningen förseglar alltså spåren efter fästpunkterna till rörpluggen.