Idé om flytneutral kabel
Re: Idé om flytneutral kabel
Jag tänkte lite på det där och det största problemet med ROV är ju att få skiten tätt.
När jag såg din lösning för flytande kabel slog mig tanken att om man låter slangen gå in i ROV'n och andra ändan är på land, så borde
man ju på köpet få tryckutjämning.
Eller tänker jag fel nu. ?
När jag såg din lösning för flytande kabel slog mig tanken att om man låter slangen gå in i ROV'n och andra ändan är på land, så borde
man ju på köpet få tryckutjämning.
Eller tänker jag fel nu. ?
Nu tänker du fel, du vill ju i såna fall ha högt tryck inne i ROVen, inte det tryck som är vid ytan.
Och som sagt var, trycket kommer ju att variera med djupet så det tryck som du vill ha nere i ROVen lär ju spränga slangen vid ytan.
Det blir ju inte en "slang" som man fäster vi kabeln, det blir ju en kedja av små avlånga PVC-ballonger.
Jag vet inte om det skulle funka att försöka fylla slangen med t.ex. fogskum istället, men antar att det blir svårt att få i det hela vägen... Det primära med min lösning var att man enkelt kan sammanfoga kabeln och flytkroppen i hela kabelns längd.
Kan nån länka till en sida som visar hur man syr fast en flytteln? Jag är nyfiken på vad man får för hastighet, d.v.s. hur lång tid tar det att fixa en 100 m kabel?
Och som sagt var, trycket kommer ju att variera med djupet så det tryck som du vill ha nere i ROVen lär ju spränga slangen vid ytan.
Det blir ju inte en "slang" som man fäster vi kabeln, det blir ju en kedja av små avlånga PVC-ballonger.
Jag vet inte om det skulle funka att försöka fylla slangen med t.ex. fogskum istället, men antar att det blir svårt att få i det hela vägen... Det primära med min lösning var att man enkelt kan sammanfoga kabeln och flytkroppen i hela kabelns längd.
Kan nån länka till en sida som visar hur man syr fast en flytteln? Jag är nyfiken på vad man får för hastighet, d.v.s. hur lång tid tar det att fixa en 100 m kabel?
Jag slängde in beräkningarna i Excel för att kunna testa med lite olika kablar, och även om man går ner till 1,5-kvadrat så blir det väldigt mycket slang som behövs...
Kabeln är 3,5x7 mm och man måste köra med 11 mm slang för att få den flytneutral. En "fördel" blir ju iofs att det kanske faktiskt går att fylla slangen med fogskum eller nåt.
Hur är "riktiga" flytneutrala kablar gjorda egentligen? Är de jättetjocka i förhållande till kabelarean?
Hmm, jag googlade lite på flytteln.
3:ans har en lyftkraft på 1,8 kg per 100 meter, för 1,5-kvadrat kabel behövs en lyftkraft på 2,55 kg per 100 m... Finns det grövre?
Kabeln är 3,5x7 mm och man måste köra med 11 mm slang för att få den flytneutral. En "fördel" blir ju iofs att det kanske faktiskt går att fylla slangen med fogskum eller nåt.
Hur är "riktiga" flytneutrala kablar gjorda egentligen? Är de jättetjocka i förhållande till kabelarean?
Hmm, jag googlade lite på flytteln.
3:ans har en lyftkraft på 1,8 kg per 100 meter, för 1,5-kvadrat kabel behövs en lyftkraft på 2,55 kg per 100 m... Finns det grövre?
Där fanns det ju en del. Då återstår bara frågan om hur man gör när man syr fast en sån... Man lär ju behöva knyta rätt regelbundet för man vill ju inte att grejerna separerar om tråden råkar nötas av mot nåt.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Att knyta/sy är väl ingen raket vetenskap, inte för hårt (skadar din kabel) och inte för löst. Fråga gubbarna i Björkö så ser de till att du får ett lämpligt 'garn' att binda för hand med som håller för bruk i vatten.
Telnarna sys med maskin nuförtiden men det finns fortfarande nät som sys för hand = dyrt men bra.
Telnarna sys med maskin nuförtiden men det finns fortfarande nät som sys för hand = dyrt men bra.
Alltså, nu vill ju jag veta hur man gör, för att kunna jämföra arbetsbördan.
Jag tror fortfarande på att det är enklare att smälta ihop 100 m PVC-slang med 100 m PVC-isolerad kabel, så nån får gärna övertyga mig om att man syr 100 m flytteln på en förmiddag.
Jag tror fortfarande på att det är enklare att smälta ihop 100 m PVC-slang med 100 m PVC-isolerad kabel, så nån får gärna övertyga mig om att man syr 100 m flytteln på en förmiddag.
- tecno
- Kontakt:
Vad är det för kabel du ska använda?
Hur pass otymplig är den i sig + PVC slangen på det (lär bli/vara bra så otympligt)
(antagande) Det är väl nog med att ha en otymplig kabel så en flytteln på detta gör den inte ohanterbar.
Har du inte varit scout eller nåt sånt så du har lärt dig knopar mm?
Hur pass otymplig är den i sig + PVC slangen på det (lär bli/vara bra så otympligt)
(antagande) Det är väl nog med att ha en otymplig kabel så en flytteln på detta gör den inte ohanterbar.
Har du inte varit scout eller nåt sånt så du har lärt dig knopar mm?
Jo, och just eftersom jag är scout så tror jag att sy fast flytteln tar väldigt lång tid...
Jag tror ju inte att en flytteln blir klenare än PVC-slangen? Danline Flex med 33 gr/m flytkraft är 14 mm i diameter. Björkö flex stod det inga mått på.
Möjligen kan främsta problemet med slangen vara att den blir för vridstyv...
Kabeln har jag tänkt sån här vanlig PVC-isolerad högtalarkabel, länkar en bild från Clas O

Med 14 mm i diameter på flytteln är det kanske vettigare att försöka trä kabeln innanför dess "strumpa"....?
Jag tror ju inte att en flytteln blir klenare än PVC-slangen? Danline Flex med 33 gr/m flytkraft är 14 mm i diameter. Björkö flex stod det inga mått på.
Möjligen kan främsta problemet med slangen vara att den blir för vridstyv...
Kabeln har jag tänkt sån här vanlig PVC-isolerad högtalarkabel, länkar en bild från Clas O

Med 14 mm i diameter på flytteln är det kanske vettigare att försöka trä kabeln innanför dess "strumpa"....?
- tecno
- Kontakt:
Jag tror att du får tänka om vad gäller kabelvalet, den där kommer att läcka som ett såll dvs att vatten kommer att diffundera och ge sig på kopparn. Plus att det blir inte så lätt att få till en tät kontaktering heller. Vad har du tänkt dig för kontaktdon för genomföringen?
- tecno
- Kontakt:
Var det inte du som skulle få detta gjort i en handvändning utan större arbetsinsats?försöka trä kabeln innanför dess "strumpa"
Om inte PVC-kabel funkar i vatten kan vi låsa tråden, för hela min "uppfinning" byggde ju på att det var enkelt att "värmesvetsa" ihop en PVC-isolerad kabel med en PVC-slang.
Att trä kabeln innanför en sån där strumpa är inget problem, den är ju som ett nät, det går att pilla isär maskorna och dra i kabeln en halvmeter i taget. Så gör man ju när man "splitar" rep som är uppbyggda på samma sätt.
Att trä kabeln innanför en sån där strumpa är inget problem, den är ju som ett nät, det går att pilla isär maskorna och dra i kabeln en halvmeter i taget. Så gör man ju när man "splitar" rep som är uppbyggda på samma sätt.
Tätning får du nog göra med två hål och separera kabeln innan den går in, runda saker är lättare att täta.
Tätningen har jag tänkt lösa genom att helt enkelt gjuta in kabeln (med delvis avskalade ledare) i en slangkoppling så det verkligen blir helt tätt.
Metoden som beskrivs här (inte första bilden)
http://www.homebuiltrovs.com/howtosealingwireexits.html

I en sån här koppling (tror mässing är bättre än plast, det är ju packningen som tätar och med mässing kan man dra åt hårdare)

Här är en kille som i alla fall har liknande ideer som jag
http://openrov.com/forum/topics/twowire-tether
Fast han struntar i att göra sladden flytneutral (det är kanske inte PVC-isolering heller...).
Det finns tydligen t.o.m. en öppen programvara för att köra i land-datorn (man styr med USB-joystick och den snackar med ROVen via udp). Fast det är tydligen nåt "skolprojekt" så de har fått ta bort det från hemsidan tills vidare.
http://openrov.com/forum/topics/cross-p ... pplication
Metoden som beskrivs här (inte första bilden)
http://www.homebuiltrovs.com/howtosealingwireexits.html

I en sån här koppling (tror mässing är bättre än plast, det är ju packningen som tätar och med mässing kan man dra åt hårdare)

Här är en kille som i alla fall har liknande ideer som jag
http://openrov.com/forum/topics/twowire-tether
Fast han struntar i att göra sladden flytneutral (det är kanske inte PVC-isolering heller...).
Det finns tydligen t.o.m. en öppen programvara för att köra i land-datorn (man styr med USB-joystick och den snackar med ROVen via udp). Fast det är tydligen nåt "skolprojekt" så de har fått ta bort det från hemsidan tills vidare.
http://openrov.com/forum/topics/cross-p ... pplication