Det är länkaren som tar in en binärfil, och ja det ska nog inte vara några problem.
Första google-träffen: http://stackoverflow.com/questions/3276 ... ker-script
MVH: Mikael
Konvertera wav eller mp3 till C-kod
Re: Konvertera wav eller mp3 till C-kod
AndLi:
Det är väl en smaksak om länkaren eller kompilatorn fixar det, fast det "känns" säkert mer rätt om länkaren gör det.
(För mindre projekt är jag inte särskilt förtjust i konceptet med en separat länkare, jag vill helst kunna glömma att den över huvud taget finns. För kompilatorn borde det vara lättare att optimera om allt sker i ett steg, förutsatt att man inte har värsta avancerade objektkodformatet där länkaren har möjlighet att optimera koden / välja flera varianter av koden baserat på hur långa referenser som görs o.s.v....)
adent:
Det där löser iofs problemet men lägger till ett i mitt tycke onödigt steg med objcopy.
Märkligt att GNU LD inte klarar en så lättimplementerad grej som att bara "dra in" ett stort binärblock och sätta en lämplig label på blockets start (och slut om man så vill).
På något sätt så har den så kallat "seriösa" programmeringsvärlden totalt vägrat lyssna på den "osierösa" spel/demoprogrammerarvärlden, och därför vägrat ta till sig en del rätt vettiga grejer. Det skulle inte förvåna mig om några gubbar med slips på några viktiga kommitémöten bölat över att alla filformat ska vara strukturerade och grafik/ljuddata ska ha vettiga format, och detta har spillt över till den "seriösa" opensourcevärlden. Jag trodde verkligen att dessa vattentäta skott hade försvunnit såhär 25+ år efter att demo/spelkodandet kom igång på allvar...
Det är väl en smaksak om länkaren eller kompilatorn fixar det, fast det "känns" säkert mer rätt om länkaren gör det.
(För mindre projekt är jag inte särskilt förtjust i konceptet med en separat länkare, jag vill helst kunna glömma att den över huvud taget finns. För kompilatorn borde det vara lättare att optimera om allt sker i ett steg, förutsatt att man inte har värsta avancerade objektkodformatet där länkaren har möjlighet att optimera koden / välja flera varianter av koden baserat på hur långa referenser som görs o.s.v....)
adent:
Det där löser iofs problemet men lägger till ett i mitt tycke onödigt steg med objcopy.
Märkligt att GNU LD inte klarar en så lättimplementerad grej som att bara "dra in" ett stort binärblock och sätta en lämplig label på blockets start (och slut om man så vill).
På något sätt så har den så kallat "seriösa" programmeringsvärlden totalt vägrat lyssna på den "osierösa" spel/demoprogrammerarvärlden, och därför vägrat ta till sig en del rätt vettiga grejer. Det skulle inte förvåna mig om några gubbar med slips på några viktiga kommitémöten bölat över att alla filformat ska vara strukturerade och grafik/ljuddata ska ha vettiga format, och detta har spillt över till den "seriösa" opensourcevärlden. Jag trodde verkligen att dessa vattentäta skott hade försvunnit såhär 25+ år efter att demo/spelkodandet kom igång på allvar...