Hur väljer jag trafo?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Hur väljer jag trafo?
Nja, inte heller 100% rätt.
När det pratas om en förstärkares utimpedans betyder det (som regel) att förstärkaren har en utimpedans (som inte är 4, 8 eller 16 Ohm) utan lägre men att denna utimpedans fungerar som en strömbegränsning som gör att uteffekten vid olika belastningar varierar.
Nästa grej är att en förstärkare som matas med 10V bara ger några få watt (kanske 3) ut.Med likriktade medelvärden hit och dit har du att vissla med hälften av 10V i kvadrat dividerat med lastimpedansen. Lägg därtill spänningstappet för trissorna, kanske 2V vid PP, vilket ger dig 3W.
När det pratas om en förstärkares utimpedans betyder det (som regel) att förstärkaren har en utimpedans (som inte är 4, 8 eller 16 Ohm) utan lägre men att denna utimpedans fungerar som en strömbegränsning som gör att uteffekten vid olika belastningar varierar.
Nästa grej är att en förstärkare som matas med 10V bara ger några få watt (kanske 3) ut.Med likriktade medelvärden hit och dit har du att vissla med hälften av 10V i kvadrat dividerat med lastimpedansen. Lägg därtill spänningstappet för trissorna, kanske 2V vid PP, vilket ger dig 3W.
Jag var kanske lite otydlig i att den spänning jag använde (10 V) menade jag att det var effektivvärdet av den spänning som hamnar över högtalaren.
Sen hur den förhåller sig till matningsspänningen beror ju då (som jag skrev i tidigare inlägg) på kurvform och transistorernas "on"-resistans och/eller spänningsfall.
Sen hur den förhåller sig till matningsspänningen beror ju då (som jag skrev i tidigare inlägg) på kurvform och transistorernas "on"-resistans och/eller spänningsfall.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
När man spelar och det inte låter som det borde. Eller om man mäter upp egenskaperna. Med komponenter som tillverkas nu så ska man vända sig till seriösa återförsäljare.tokfan skrev:Att det fanns sånna fultrick med trissorna. Hur vet man att man inte blir blåst?
Köper du däremot på Ebay, från någon "mrhappyaudiocomponets489" anonymt långt bort så vetesjutton. Möjligen skulle jag köpa om det är någon med massor av sålda prylar och >99.9% positiv feedback...
Men Cosmox erbjöd ju trissor om du är intresserad. Jag kan inte tro att han skulle trixa med sådant

Förstärkarens utimpedans: En förstärkare är normalt återkopplad internt och ska därför se till att utsignalen (i volt) är oberoende av lastenimpedansen (högtalarna). Om du skickar in en ren sinuston som signal och ställer in volymen / utsignalen på tex 10.000Vrms så borde den stanna på 10.000V oavsett om lasten är 1000ohm eller 4ohm. I praktiken kanske den är 10.000V med 1000 ohm men 9.7V med 4 ohm. Skillnaden beror då på förstärkarens egenimpedans. (Ibland anges impedansen som "dämpfaktor" som är ett liknande mått men inverterat) Egenimpedansen har en del betydelse eftersom att en högtalarens impedans är frekvensberoende: om du spelar 100Hz så har den en impedans, vid 1000 ohm en annan. Dom 4 / 8 / 16 ohm som anges är något slags medelvärde. Men för en gitarrförstärkare kan sådana olinjära saker ge karaktär, även om dom inte är rätt i hifisammanhang så du behöver nog inte bry dig om det så mycket.
Att analytiskt räkna ut effekten på transformatorn är mycket jobbigt men det lätt att simulera i t ex LTSPICE.
I figuren nedan modellerar V1 och R1 en transformator med sekundärspänningens effektivvärde U1=12V.
Belastningen, t ex en förstärkare modelleras med strömkällan I2=1A.
Medeleffekten till förstärkaren (Strömkällan) i figuren är ca: P2=12 W.
Effektivvärdet av strömmen (RMS) från transformatorn är enligt simuleringen I1=1.66A!!!!
Transformatorn ska alltså klar skenbara effekten S1=U1*I1=12V*1.66A=20 VA
Av detta kan man dra slutsatsen att för att erhålla likströmseffekten 12 W så måste man ha en transformator på 20 VA.
janafs rekommendation att välja dubbla effekten på transformatorn i förhållande till förstärkarens uteffekt är nog ganska bra.
Denna rekommendation gällde ju gitarrförstärkare där man ofta plågar förstärkaren med stora effekter under långa tider.
Har man signaler med mer dynamik så behövs inte lika kraftfull transformator eftersom medeleffekten kan vara betydligt mindre än maxeffekten.
I figuren nedan modellerar V1 och R1 en transformator med sekundärspänningens effektivvärde U1=12V.
Belastningen, t ex en förstärkare modelleras med strömkällan I2=1A.
Medeleffekten till förstärkaren (Strömkällan) i figuren är ca: P2=12 W.
Effektivvärdet av strömmen (RMS) från transformatorn är enligt simuleringen I1=1.66A!!!!
Transformatorn ska alltså klar skenbara effekten S1=U1*I1=12V*1.66A=20 VA
Av detta kan man dra slutsatsen att för att erhålla likströmseffekten 12 W så måste man ha en transformator på 20 VA.
janafs rekommendation att välja dubbla effekten på transformatorn i förhållande till förstärkarens uteffekt är nog ganska bra.
Denna rekommendation gällde ju gitarrförstärkare där man ofta plågar förstärkaren med stora effekter under långa tider.
Har man signaler med mer dynamik så behövs inte lika kraftfull transformator eftersom medeleffekten kan vara betydligt mindre än maxeffekten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fy fasen vilka bra pedagogiska och lärorika svar.
Jag bugar och bockar. Jag har läst igenom detta efter kvällsskiften på jobbet efter 6h sömn pga
en arg son som får tänder. Nu är jag ledig och ska läsa igenom och skriva ner allt i minsta detalj.
(efter att jag sovit så klart).
Tusen tack!
skriv gärna mer om någon har något mer att tillägga. Det känns som man får mer grepp om saker
såhär än om man bara sitter och blindläser i böcker.
Jag bugar och bockar. Jag har läst igenom detta efter kvällsskiften på jobbet efter 6h sömn pga
en arg son som får tänder. Nu är jag ledig och ska läsa igenom och skriva ner allt i minsta detalj.
(efter att jag sovit så klart).
Tusen tack!
skriv gärna mer om någon har något mer att tillägga. Det känns som man får mer grepp om saker
såhär än om man bara sitter och blindläser i böcker.
Kommer det alltså bli klent och låta illa med denna?
http://www.electrokit.com/transformator ... 48va.45714
kommer jag bara få ut 3W i slutändan?
Kom på en till fråga.
Det sägs att det är mycket mer tryck i en 10W rörstärkare än i en 10W transistor?
Är det sant? Varför är det så i sånna fall?
en effekt är väl en effekt?
Ger den mer spänning ut helt enkelt? eller är det bara bluff och båg?
Kom på en till fråga.
Det sägs att det är mycket mer tryck i en 10W rörstärkare än i en 10W transistor?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Det är INTE sant. En watt = en watt.Det sägs att det är mycket mer tryck i en 10W rörstärkare än i en 10W transistor?
Däremot ser distortionskaraktäristiken olika ut för transistor- och rörförstärkare där transistorn ger fulare distortion tvärare vid, t ex, 10W, medan röret har en mjukare (2-tons) dist som kommer mer smygande.
Du kan räkna ut ungefärlig effekt från förstärkaren så här:tokfan skrev:Kommer det alltså bli klent och låta illa med denna?
Bestäm toppvärdet av spänningen från en lindning på trafon: U1t=1.414*12=17V.
Toppvärdet av utspänningen från förstärkaren blir nu U2t= U1t-Udiod-Urippel-UCEsat = 17-0.7-3-2=11.3V
Effektivvärdet av utspänningen från förstärkare blir om vi förutsätter sinusvåg: U2=U2t/1.414=11.3/1.414=8.0V.
Effekten från förstärkaren blir: P=U2^2/RL=8^2/4=16W om vi antar 4ohm last.
Hur det blir i praktiken beror på hur stora kondensatorer du har i nätdelen (Urippel) samt bottningsspänningen på transistorerna (UCEsat)
Transformatorn som du länkar till kommer förmodligen att fungera alldeles utmärkt
Nej men det låter ju kanon!
drar man ett 8 ohm element blir det ju ca 8W om jag inte är helt blåst. Då blir det bara värme av resten eller finns det nåt bra med det?
Vad jag har klurat på det där med rör och transistor watt. Skönt att få ett svar på den saken.
Jag har haft två personer som har påstått att en 10W rörstärkare låter mycket högre än en 10W transistorstärkare.
Då känns det skönt att det inte är så. Då blir man inte ännu mer splittrad inom det här området.
drar man ett 8 ohm element blir det ju ca 8W om jag inte är helt blåst. Då blir det bara värme av resten eller finns det nåt bra med det?
Vad jag har klurat på det där med rör och transistor watt. Skönt att få ett svar på den saken.
Jag har haft två personer som har påstått att en 10W rörstärkare låter mycket högre än en 10W transistorstärkare.
Då känns det skönt att det inte är så. Då blir man inte ännu mer splittrad inom det här området.
Nej, det blir inte värme av resten, som jag har skrivit minst två gånger förut: Förstärkaren ger en spänning ut, vilken effekt det blir i lasten beror på hur stor lasten är.
Du får alltså inte ut mer än halva effekten i en 8 ohm högtalare jämfört med en 4 ohms.
Det är samma sak som om du byter ut en 60 W glödlampa mot en 15 W, du får bara ut en fjärdedel av effekten, det blir ingen värme eller nåt av de övriga 45 W.
Du får alltså inte ut mer än halva effekten i en 8 ohm högtalare jämfört med en 4 ohms.
Det är samma sak som om du byter ut en 60 W glödlampa mot en 15 W, du får bara ut en fjärdedel av effekten, det blir ingen värme eller nåt av de övriga 45 W.
Då är det bara att börja göra transistor resrarch. Någon som har något bra starttips hur jag ska tänka när jag ger mig ut på min första
transistor-googling? Jag har aldrig räknat ut något med transistorer förut. Jag har bara köpt de som funnits i scheman
till de saker jag byggt tidigare. Jag köpte ett stort komponentskåp med bara massa transistorer, likriktarbryggor och dioder mm
av en gammal farbror som skulle lägga ner sin hobby. Där kanske jag har några riktigt gamla godingar om jag har tur.
Jag har ju koll på hur de fungerar och spänningsfallet från gate till source osv. Jag vet inte hur jag ska veta vilka som passar just mitt projekt.
Fast jag kanske måste fixa ett bra schema först. Det är meningen att jag ska ta fram ett sånt själv (fast inte uppfinna hjulet igen).
Fungerar det att köra ett GE steg och sedan ett klassiskt klass-B avslut på detta? (luddigt skrivet).
Blir det att låta fuldist när man drar på om jag har sån konstruktion och sedan en gain och en volymratt?
Den varianten kanske bara fungerar bra på rör?
Nu blev det många frågor. Svara den som orkar och på den frågan/frågorna som orkas med.
transistor-googling? Jag har aldrig räknat ut något med transistorer förut. Jag har bara köpt de som funnits i scheman
till de saker jag byggt tidigare. Jag köpte ett stort komponentskåp med bara massa transistorer, likriktarbryggor och dioder mm
av en gammal farbror som skulle lägga ner sin hobby. Där kanske jag har några riktigt gamla godingar om jag har tur.
Jag har ju koll på hur de fungerar och spänningsfallet från gate till source osv. Jag vet inte hur jag ska veta vilka som passar just mitt projekt.
Fast jag kanske måste fixa ett bra schema först. Det är meningen att jag ska ta fram ett sånt själv (fast inte uppfinna hjulet igen).
Fungerar det att köra ett GE steg och sedan ett klassiskt klass-B avslut på detta? (luddigt skrivet).
Blir det att låta fuldist när man drar på om jag har sån konstruktion och sedan en gain och en volymratt?
Den varianten kanske bara fungerar bra på rör?
Nu blev det många frågor. Svara den som orkar och på den frågan/frågorna som orkas med.
16/2 = 8 motsvarar ju om man byter 4 mot 8a som jag skrev.Nerre skrev:Nej, det blir inte värme av resten, som jag har skrivit minst två gånger förut: Förstärkaren ger en spänning ut, vilken effekt det blir i lasten beror på hur stor lasten är.
Nu till min ultimate mongofråga i sånna fall (medveten om idiotin i den): Varför kör man inte med 0,000000001 ohms laster i sånna fall. (så låga som möjligt).
Då får man ju ut mer effekt. varför finns det i sånna fall 8 och 16 ohms?
Förstärkaren har antagligen inte 0 Ohm i utimpedans. Maximal uteffekt får man om lastimpedansen är lika stor som utimpedansen. Kopplar du en last på 0,000000001 ohm så kortsluter du utgången (nästan, det är väl högre impedans i kabeln till lasten än i själva lasten). Det blir ingen spänning kvar till lasten och (nästan) all effekt "bränns" i förstärkaren istället. Läs på lite om effektanpsassning.
Nu är det väl antagligen högtalare du tänkt koppla till förstärkaren. Om det är maximal ljudnivå du är ute efter (själv tycker jag dock inte att bra ljud är samma sak som högt ljud) så vill du ha lättdrivna högtalare, alltså högtalare som ger mycket ljud i förhållande till effekten som matas in i dem.
Nu är det väl antagligen högtalare du tänkt koppla till förstärkaren. Om det är maximal ljudnivå du är ute efter (själv tycker jag dock inte att bra ljud är samma sak som högt ljud) så vill du ha lättdrivna högtalare, alltså högtalare som ger mycket ljud i förhållande till effekten som matas in i dem.
Varför vill du ha ut hög effekt? Det du vill ha ut är väl högt ljud?tokfan skrev: Nu till min ultimate mongofråga i sånna fall (medveten om idiotin i den): Varför kör man inte med 0,000000001 ohms laster i sånna fall. (så låga som möjligt).
Då får man ju ut mer effekt. varför finns det i sånna fall 8 och 16 ohms?
Ljudtrycket är INTE direkt proportionellt mot effekten. Två olika högtalare kan ge olika ljudtryck vid exakt samma effekt. Förstärkaren skall driva högtalaren så att konen rör sig, det innebär att högtalaren är en elektromagnet. En elektromagnet blir starkare ju fler varv den har, men det ger också högre resistans i tråden. Sen har elektromagneten också en induktans.
Det är därför man gör högtalare med "så låg impedans som möjligt i förhållande till sin storlek". För att få ner impedansen mer måste man antingen:
1. Använda grövre tråd (får inte plats)
2. Använda färre varv (då blir högtalaren "klenare")
3. Använda material med bättre konduktivtet (blir inte så billigt med guldtråd... supraledande högtalare tror jag inte finns... ännu?)