Radiokontrollerad brevlåda

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Pejlaren

Re: Radiokontrollerad brevlåda

Inlägg av Pejlaren »

jah skrev:Larmkontakter är nästan alltid NO,
Nä du, där har du fel! Praxis är NC! Det är i princip bara rökdetektorer som sluter vid larm.
jah

Inlägg av jah »

Pejlaren - Du motsäger dig själv, men vi menar samma sak!

Larm = öppen kontakt i de flesta larmsystem precis som du (och jag) vet, dvs ingen magnet närvarande, och då är det en NO kontakt, inte NC. Larmslingan skulle man ju i.o.f.s kunna kalla NC eftersom det normalt är en sluten krets med vilström/balansering i sitt normalläge (ej larm), men nu gällde det ju kontakten och den är tvärtom.

Som jag skrev om Kjell så verkar det som om de anger Normal-läget (NC) = magnet närvarande, vilket är missvisande.
Möjligen menar man att kontakten är avsedd för en normalt sluten larmkrets, men det sägs inte.

En NO-kontakt är öppen när den inte påverkas av något, som t.ex en magnet.
Jmf med ett relä NO-C-NC som har kontakt mellan C-NC när det är frånslaget=opåverkat.

Men det här blev lite OT, så vi kanske ska lämna det här.
/J
Användarvisningsbild
mcrj

Inlägg av mcrj »

Bild
JesperPV

Inlägg av JesperPV »

En sådan låda har jag och brevbäraren förstår inte vad han ska och inte ska göra med flaggan. :(
Nerre

Inlägg av Nerre »

Brevbäraren ska väl inte göra nåt alls med flaggan? På de modeller jag sett fälls den upp automatiskt när luckan öppnas (d.v.s. när brevbäraren lägger i nåt). Sen är det den som hämtar posten som får fälla ner den efter att man tömt lådan.
JesperPV

Inlägg av JesperPV »

Så fin är tyvärr inte min låda :( Flaggan måste firas och halas för hand och har ingen som helst koppling till luckan tyvärr.
Användarvisningsbild
Ulf

Inlägg av Ulf »

Jo de modeller jag sett av den "amerikanska" lådan fälls flaggan upp så fort lådan öppnas, sedan måste flaggan fällas manuellt.

Om det ska vara med ngn form av sändare så borde det fungera på följande sätt för att vara strämsnålt:

När brytaren aktiveras så dras någon form av hållkrets under den tid som det krävs för att sända meddelandet, sedan släpper hållkretsen och allt blir strömlöst.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla min länk till brevlådesändaren! Den lär väl vara gjord för en amerikansk brevlåda.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

jah skrev:Pejlaren - Du motsäger dig själv, men vi menar samma sak!

Larm = öppen kontakt i de flesta larmsystem precis som du (och jag) vet, dvs ingen magnet närvarande, och då är det en NO kontakt, inte NC. Larmslingan skulle man ju i.o.f.s kunna kalla NC eftersom det normalt är en sluten krets med vilström/balansering i sitt normalläge (ej larm), men nu gällde det ju kontakten och den är tvärtom.

Som jag skrev om Kjell så verkar det som om de anger Normal-läget (NC) = magnet närvarande, vilket är missvisande.
Möjligen menar man att kontakten är avsedd för en normalt sluten larmkrets, men det sägs inte.

Jmf med ett relä NO-C-NC som har kontakt mellan C-NC när det är frånslaget=opåverkat.

/J

Nu får du väl ge dig, NC är vad som gäller för en larmslinga! En NO slinga är ju inte TAMPER PROOF vilket en NC slinga är.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Om du har en strömbrytare som är NO, är den sluten eller stängd när du inte trycker på den?

Problemet med magnetkontakter är att man använder omvänd terminologi. En larmslinga är NC ja, men det innebär att en magnetkontakt formellt sett är NO (den är öppen när den INTE är påverkad av magneten, och sluter när den påverkas).

Ska du sätta en mikrogapbrytare på en dörr så lär du inte använda en NC för den kommer ju att bryta när dörren stängs (d.v.s. tvärtemot vad du vill ha). Brytaren till kylskåpets lampa är tvärtom en NC, den bryter när du stänger dörren.
jah

Inlägg av jah »

tecno skrev:
jah skrev:Pejlaren - Du motsäger dig själv, men vi menar samma sak!

/J
Nu får du väl ge dig, NC är vad som gäller för en larmslinga! En NO slinga är ju inte TAMPER PROOF vilket en NC slinga är.
Du har helt rätt, men blandar ihop NC-slinga med NC-kontakt, och om du läser noga ser du att jag skrivit samma sak som du.
En larmslinga ska naturligtvis vara just NC, dvs ha vilström/balansering som jag skrev, och då behövs kontakter som är NO och bryter slingan när t.ex dörren öppnas och magneten försvinner.

/J
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Det är bara jävla tramsresonemang! Konatakter inkluderat larmslingans benämningar räknas på tillkopplat larm!
jah

Inlägg av jah »

Nu e de väl din tur o ge dig - du har snöat in på larmslingor, men det var inte det saken gällde från början. Jag kommenterade bara Kjell&co's otydliga beskrivning med referens till hur en larmslinga brukar fungera, vilket var tekniskt korrekt, även om du har problem med läsförståelsen!

Men du menar alltså på allvar att vi ska ändra den generella lägesdefinitionen för kontakter utifrån larmkontakters tillstånd vid tillkopplat larm? :shock:
Tror du resten av världen går med på det?

Om nu inte kontakten används för larmdetektering (kanske en ändlägesbrytare i en maskin), kan du då förklara hur man anger normalläget?

Annars kan du läsa här hur en magnetkontakt funkar och hur lägena benämns.
http://en.wikipedia.org/wiki/Reed_switch

Orkar du inte ända dit så står det så här i första stycket:
The reed switch is an electrical switch operated by an applied magnetic field. It was invented at Bell Telephone Laboratories in 1936 by W. B. Ellwood. It consists of a pair of contacts on ferrous metal reeds in a hermetically sealed glass envelope. The contacts may be normally open, closing when a magnetic field is present, or normally closed and opening when a magnetic field is applied. The switch may be actuated by a coil, making a reed relay,[1] or by bringing a magnet near to the switch. Once the magnet is pulled away from the switch, the reed switch will go back to its original position.
Även om texten här handlar om reed-kontakter så gäller samma princip för andra kontakter - prova googla lite!

Läs gärna Nerres inlägg också.

I rest my case...
/J
Nerre

Inlägg av Nerre »

Man kan säga att i en NC larmkontakt sitter det ett NO tungelement.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

:humm:

Vad är 'normalt' med typ en dörr eller ett fönster i en larmad slinga? Jo de är stängda eller hur? Då är det väl 'normalt' att en larmkontakt är NC?
Skriv svar