Motståndstoleranser?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Nerre

Re: Motståndstoleranser?

Inlägg av Nerre »

Precis, det är "inom 10% avstånd från nominellt värde", inte "inom ett intervall som motsvarar 10% av det nominella värdet".

Det är sant att skillnaden mellan högsta fel och lägsta fel blir 20% av nominellt värdet, men det är normalt en ointressant siffra.

Vänd på det hela, mät motstånden och räkna ut det procentuella felet. Då räknar du (uppmätt-nominellt)/nominellt och får värden som ligger mellan -0.1 och +0.1.

Vi kan ta det med siffror. Säg att det nominella värdet är 100. En tolerans på 10% ger då att det kan vara mellan 90 och 110. Felet kan vara mellan -10 och +10. Att börja blanda in 20 här blir helt meningslöst, det går inte att använda i beräkningarna på nåt sätt även om det nu råkar vara differensen mellan största positiva och största negativa felet.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jämför en elytkonding som ofta anges som t.ex -20/+50 %.
Eller för den delen +/- 5% om den är högra kvallitet.
I båda fallen är det utgående från det nominella värdet.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Nerre skrev:En tolerans på 10% ger då att det kan vara mellan 90 och 110. Felet kan vara mellan -10 och +10.
Lite mer komplicerat än så tror jag nog att det är. För någon definierad sannolikhet (konfidensgrad) kommer resistorerna ligga inom toleransen på här ±10% (konfidensintervall). Dock säger inte tillverkarna att det inte kommer finnas något värde utanför detta intervall. Skulle så vara fallet hade de varit tvungna att mäta var ända resistor och då hade priserna varit några helt andra tror jag.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Så är det säkert, även om denna är väldigt hög/liten.
Kanske 10 ppm av motstånden ligger utanför, eller så.
Och det går att verifiera/mäta med statistiska metoder
utan att köra tester på alla.

Sen så kan det ju vara så att t.ex sannolikheten att ett 10% eller
ett 5% motstånd ligger utanför gränsen är lite högre än att ett 1%
motstånd gör det, enbart genom den generellt högre kvalliteten.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Jag tycker inte att det är helt orealistiskt att mäta varje motstånd. Naturligtvis helautomatiserat. Det borde väl inte vara dyrt i jämförelse med andra steg i produktionen, med svetsning, beläggning, torkning, lackering, färgkodning etc. Då skulle dom kunna peta ut dom som ligger utanför 10% i en hög, dom som tex är bättre än 1% i en annan.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag vet att i alla fall förr så gjorde de just det, de mätte alla motstånd. De som klarade kraven för 1% märktes med det, de som inte klarade 1% men 5% märktes med det, de som inte klarade 5% men 10% märktes med det.

Här finns t.ex. en artikel om det.
http://dangerousprototypes.com/2010/07/ ... resistors/

En av kommentarerna där lägger fram följande intressanta aspekt:
Actually there are no bad resistors. The E-Series is designed in such a way that normally the tolerance bands of two adjacent resitors values touch or slightly overlap. So if a resistor is to large for a 1.0 k Ohm resistor it becomes a 1.2 k Ohm resistor. Due to historical reasons this is not true for all values. In the E12
series there is a slight gap of ~ 0.5% between the multiples of 2.2 and 2.7.
Med andra ord verkar det fullt rimligt att man tillverkar motstånd med relativt variabla processer och sen medelst mätning sorterar in dem under värde och tolerans.

Det kan alltså vara så att ett motstånd på 47k 10% kommer från samma batch som ett motstånd på 56k 10%, men de har sorterats olika.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Står det 10% måste det väl ändå menas med ±10%
Ingen invändning där, men står det "inom 10" kan de misstolkas.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag vet att ordet "inom" verkar användas på lite konstiga sätt av många, vet inte om det ska ses som dialektalt eller nåt.

Jag har t.ex. sätt många använda ordet "inom" som en synonym till "inomhus", och jag har t.o.m. sett folk använda det som synonym till "innan".

"Ska vi sitta inom och äta?" eller "Han kom inom klockan fyra".
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

http://dangerousprototypes.com/2010/07/ ... resistors/

Så 5% motstånden har värden inom 1% bortplockade eftersom dessa säljs som 1%-motstånd istället.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Det vet vi inte, artikeln ovan citerar från EDN utan att referera. Ursprungsartikeln finns på

http://www.edn.com/article/509250-7_solution.php

där författaren skriver om kolfilmsmotstånd med en tolerans på 10% (år 1983). Det var dessa han gjorde mätningen på. Se upp med sidor som Dangerousprototypes som inte refererar till själva mätningen.
ronnylov

Inlägg av ronnylov »

Ja, jo kanske googlade lite snabbt där.

Även om man kontrollmäter motstånden för att sortera ut värden så har denna mätning också en mätosäkerhet att ta i beaktande.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nu väntar vi bara på att nån här bygger en testrigg, köper in 10000 resistorer och börjar göra statistik :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Jag sponsrar gärna projektet, då det verkar knappert med information i ämnet :).

ronnylov:

Det hade varit intressant att se om samma gäller för hålmonterade metallfilm med 1% tolerans, vilka oftast är billigast idag. Tunnfilm med 0,1% är inte heller dyrt idag, dessutom är det den vanligaste toleransen även om sämre finns.
Användarvisningsbild
calmar
Kontakt:

Inlägg av calmar »

Glenn: Kolla EEVblog-avsnitten Klas-Kenny och jag länkade tidigare i tråden, det är precis det han gör där, fast med lite färre än 10 000 motstånd.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Jag kan också sponsra med motstånd om nån är så tokig att han/hon vill mäta upp alla.
Måste kolla lite om jag har med så dålig tolerans som 10%, standard på ytmonterat (motstånd) är ju 1% idag.

/DeVille
Skriv svar