Användarnamnet:
För att kunna ge ett konkret förslag skulle jag vilja veta lite mer över vad du egentligen vill ha. Svara gärna på som många som möjligt av följande frågor.
Hur lång tid kommer mikrobrytaren var sluten?
Hur lång tiden är det mellan tryckningarna?
Vad ska hända om två tryckningar kommer inom en kort tidsperiod?
Vilka elektriska begränsningar har du som matningspänning, önskad in- och utspänning, ström, in- och utimpedans, svarstider?
Vilka fysiska begränsningar har du som mått och vikt?
Vilken är din erfarenhet av analoga kretsar som resistorer, kondensatorer, operationsförstäkare, transistorer, kommersiella linjära kretsar...?
Vilken är din erfarenhet av digitala kretsar som grindlogik, VHDL, mikrontrollers, datorprogrammering...?
OT:
Angående alla inlägg i denna tråd som är utanför ämnet kommer jag att anmäla hela bunten då det är väldigt irriterande för mig som vill svara på huvudfrågan.
Hjälp!! Vill få spänningen fördröjd!!
Re: Hjälp!! Vill få spänningen fördröjd!!
Men det var väl 9V du hade?
Det behövs en fråga till: vad är det som ska anslutas till den fördröjda spänningen? Det är inte helt säkert att utgången från en timerkrets klarar att driva din 'last'. I så fall behövs kanske en transistor eller ett relä. Relä drar en del ström i sig, så det vill man kanske undvika om man använder batteri.
Annars fungerar 4536B utmärkt med spänningar från 5V till 20V. (Det var ändå inget bra förslag då det var onödigt komplicerat och den kräver en extern oscillator!
)
En 555:a fungerar också bra med allt från 5-15 volt.
"Timer universal med relä" hade fungerat bra med spänningar från 5-15 volt, om bara reläet hade haft rätt märkspänning. DU skulle behöva ett relä på 9V eller så struntar du i reläet och ansluter din last direkt till transistorn som ska driva reläet.
Det behövs en fråga till: vad är det som ska anslutas till den fördröjda spänningen? Det är inte helt säkert att utgången från en timerkrets klarar att driva din 'last'. I så fall behövs kanske en transistor eller ett relä. Relä drar en del ström i sig, så det vill man kanske undvika om man använder batteri.
Annars fungerar 4536B utmärkt med spänningar från 5V till 20V. (Det var ändå inget bra förslag då det var onödigt komplicerat och den kräver en extern oscillator!

En 555:a fungerar också bra med allt från 5-15 volt.
"Timer universal med relä" hade fungerat bra med spänningar från 5-15 volt, om bara reläet hade haft rätt märkspänning. DU skulle behöva ett relä på 9V eller så struntar du i reläet och ansluter din last direkt till transistorn som ska driva reläet.
Re: Hjälp!! Vill få spänningen fördröjd!!
Du kan nästan läsa samma sak i alla trådar här angående uppgifter i skolarbetet.AndLi skrev:Jag trodde chefer ville ha bästa resultatet till minsta kostnaden? Om man då får någon på ett forum att ge en lösningen gratis tror jag inte de blir ledsna. Fast det gäller ju att kunna utvärdera den.. Men i skolan är man ju för att lära sig4kTRB skrev:Det finns kanske chefer som inte har högre kunskapskrav
men de flesta vill nog ha konstruktörer som svettats med
egna erfarenheter.
De flesta är ovilliga att svara med tanke på att det just handlar om inlärning.
När man kan allt basic så är det mycket lättare att få tips på lösningar och
synpunkter på idéer.