Hjälp med att felsöka nätdel från 1976 (från Tektronix T935)
- prototypen
Re: Hjälp med att felsöka nätdel från 1976 (från Tektronix T
Japp då förstår jag, vid låg spänning får 722 och 736 i stor sett samma spänning på basen och transistorerna fungerar nästa som en strömspegel.
Protte
Protte
Det har kommit så många bra förslag att jag tycker det behöver struktureras upp lite, så här kommer en lista på hittills föreslagna felorsaker:
Hög last
En fullt tänkbar felkälla, som tyvärr är ganska jobbig att felsöka. Den känns mer sannolik nu när vi vet att det finns fold back på 100V. Bästa sättet att testa den här teorin är förmodligen att koppla loss nätdelen från resten. Jag ska undersöka hur bökigt det är, men främst vill jag veta om det är säkert att göra (alltså att nätdelen inte riskerar att skadas av att ingen av spänningarna belastas)?
VR784 kortsluten
VR784 sitter på ett annat kort, så det är i stort sett en mer specifik variant på "Hög last". I det här fallet en ökning i förbrukning från normala 50 mA till 75 mA (för den del som ska driva 33V), detta utav en total kapacitet på 148 mA som ghu räknade ut att strömbegränsningen ligger på. Jag tycker marginalerna är ganska små om den inte klarar detta, men jag ska diodmäta den.
C738
Inget förslag om vilket fel den skulle kunna ha, svårt att testa för något utan att lyfta ett ben. Försöker jag mäta för kortslutning t.ex. mäter jag ju moståndet för hela 100V mot jord. Någon särskilld anledning till att misstänka denna?
Q722
Jag förstår fortfarande inte vad som skulle kunna få basspänningen på denna att variera, det finns ju inga kondingar eller varierande spänningar (vad vi vet) i närheten? När värdet går upp till 3,6V borde den ju också leda och påverka andra spänningar?
Avbrott i Q736:s kollektor
Förslag på hur man kontrollmäter kollektorn? Den ska ju inte leda när nätdelen är avstängd.
Avbrott i Q734:s kollektor
Förslag på hur man kontrollmäter kollektorn? Den ska ju inte leda när nätdelen är avstängd.
Avbrott R722
Jag tycker att det borde gå att mäta motståndet på denna utan påverkan från resten av systemet, så jag provar det.
Tack vare alla förslag har jag nu en lista på saker att mäta, återkommer förhoppningsvis senare i kväll med resultaten.
Listan ovan kommer behöva uppdateras kontinuerligt, vet inte vad som är brukligt här på forumet men min plan är att uppdatera första inlägget när ny information eller nya förslag tillkommer.
Hög last
En fullt tänkbar felkälla, som tyvärr är ganska jobbig att felsöka. Den känns mer sannolik nu när vi vet att det finns fold back på 100V. Bästa sättet att testa den här teorin är förmodligen att koppla loss nätdelen från resten. Jag ska undersöka hur bökigt det är, men främst vill jag veta om det är säkert att göra (alltså att nätdelen inte riskerar att skadas av att ingen av spänningarna belastas)?
VR784 kortsluten
VR784 sitter på ett annat kort, så det är i stort sett en mer specifik variant på "Hög last". I det här fallet en ökning i förbrukning från normala 50 mA till 75 mA (för den del som ska driva 33V), detta utav en total kapacitet på 148 mA som ghu räknade ut att strömbegränsningen ligger på. Jag tycker marginalerna är ganska små om den inte klarar detta, men jag ska diodmäta den.
C738
Inget förslag om vilket fel den skulle kunna ha, svårt att testa för något utan att lyfta ett ben. Försöker jag mäta för kortslutning t.ex. mäter jag ju moståndet för hela 100V mot jord. Någon särskilld anledning till att misstänka denna?
Q722
Jag förstår fortfarande inte vad som skulle kunna få basspänningen på denna att variera, det finns ju inga kondingar eller varierande spänningar (vad vi vet) i närheten? När värdet går upp till 3,6V borde den ju också leda och påverka andra spänningar?
Avbrott i Q736:s kollektor
Avbrott R722
Jag tycker att det borde gå att mäta motståndet på denna utan påverkan från resten av systemet, så jag provar det.
Tack vare alla förslag har jag nu en lista på saker att mäta, återkommer förhoppningsvis senare i kväll med resultaten.
Listan ovan kommer behöva uppdateras kontinuerligt, vet inte vad som är brukligt här på forumet men min plan är att uppdatera första inlägget när ny information eller nya förslag tillkommer.
Det var jag som föreslog den kontrollen eftersom den sitter mellan 100V och jord. Resistansmät kondensatorn först utan att löda av den.C738
Verkar den misstänkt, mät igen med ena benet avlödat och naturligtvis utan spänning ansluten. Detta gäller även vid transistorkontrollerna.
Diodmätning av transistorer:Avbrott i Q736:s kollektor
Mät mellan Bas-Emitter
Polvänd testsladdarna och mät igen. Skall ge utslag endast på ett håll.
Mät mellan Bas-Kollektor.
Polvänd och mät igen. Skall ge utslag endast åt ett håll.
Mät mellan Emitter-Kollektor
Polvänd och mät igen. Skall inte ge utslag åt något håll.
Då har jag gjort en del mätningar, men det finns fler att göra.
R722
46,1 kOhm (helt okej, den är 5%)
Transistorer
Det viktiga resultatet här tror jag är att alla leder från bas till emitter, men jag mätte alla kombinationer enligt förslag. Jag ser inga kombinationer här som inte kan förklaras av resten av systemet.
Alla kombinationer är testade, dom som inte nämns leder inte
Q726 - Vid + på B leder den till både C och E
Q722 - Från B till C och E i båda riktningarna
Q734 - Med + på B leder den till E men inte C, Med - på C leder den till E, med + på B leder den till E och C
Q736 - Med + på B leder den till E men inte C, med - på B leder den till både C och E, + på C leder till B
VR784
Ungefär som en diod, fast åt båda hållen. Men detta säger ju inte mycket mer än att det finns saker som belastar 33V. Och inte kan väl en så här snygg diod gå sönder?

Även om det finns ett par mätningar till att göra när systemet kör (den mystiska 3,0~3,6V och mer exakt mätning av spänningsfall över R734) känns det som att vi inte kommer så mycket längre utan att montera loss nätdelen så att jag kommer åt att löda av komponenter och testa separat.
Jag har tittat på möjligheten att koppla ur lasten, tyvärr är den kopplad till ett annat kort direkt med en stiftlist (J7). Från samma stiftlist får kortet nätspänning, så jag skulle behöva koppla in den med labbsladdar eller liknande vilket jag inte vill riskera. Dessutom är stiftlisten konsturerad så att nätspänningen kopplas ur först och sedan lasten och det kan ju finnas en anledning till det.
R722
46,1 kOhm (helt okej, den är 5%)
Transistorer
Det viktiga resultatet här tror jag är att alla leder från bas till emitter, men jag mätte alla kombinationer enligt förslag. Jag ser inga kombinationer här som inte kan förklaras av resten av systemet.
Alla kombinationer är testade, dom som inte nämns leder inte
Q726 - Vid + på B leder den till både C och E
Q722 - Från B till C och E i båda riktningarna
Q734 - Med + på B leder den till E men inte C, Med - på C leder den till E, med + på B leder den till E och C
Q736 - Med + på B leder den till E men inte C, med - på B leder den till både C och E, + på C leder till B
VR784
Ungefär som en diod, fast åt båda hållen. Men detta säger ju inte mycket mer än att det finns saker som belastar 33V. Och inte kan väl en så här snygg diod gå sönder?

Även om det finns ett par mätningar till att göra när systemet kör (den mystiska 3,0~3,6V och mer exakt mätning av spänningsfall över R734) känns det som att vi inte kommer så mycket längre utan att montera loss nätdelen så att jag kommer åt att löda av komponenter och testa separat.
Jag har tittat på möjligheten att koppla ur lasten, tyvärr är den kopplad till ett annat kort direkt med en stiftlist (J7). Från samma stiftlist får kortet nätspänning, så jag skulle behöva koppla in den med labbsladdar eller liknande vilket jag inte vill riskera. Dessutom är stiftlisten konsturerad så att nätspänningen kopplas ur först och sedan lasten och det kan ju finnas en anledning till det.
har du provat koppla ur kaskaden? oscillatorn till den drivs av 100 volt reg.
Det har jag nog inte, vad är det?
Det är högspänningslikriktare som förser bildröret med högspänning.
Den består av ett antal dioder och kondingar som dubblar inkommande spänning ett antal gånger.
Ganska vanligt fel på TV-apparater i från dessa år.
http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_multiplier
Den består av ett antal dioder och kondingar som dubblar inkommande spänning ett antal gånger.
Ganska vanligt fel på TV-apparater i från dessa år.
http://en.wikipedia.org/wiki/Voltage_multiplier
Senast redigerad av SM7CZR 8 mars 2012, 11:41:46, redigerad totalt 1 gång.
det är en klump som sitter på högspänningskabeln som går längst fram på bildröret...Jonas_H skrev:Det har jag nog inte, vad är det?
lossa dess jordkabel, och även kabeln på bildröret, och om nätdelen kommer igång.
Nu när jag kopplade in scopet för att mäta lite till så började det fungera igen! Först intermitent, sedan konstant bortsett från att skärmen blinkade till varje gång jag satte proben på ett ben. Det var inga problem under den halvtimme jag lät det köra och efter att ha varit avstänt en halvtimme gick det igång direkt vid strömpåslag.
Eftersom jag inte bytt eller ändrat något så inbillar jag mig inte att det är helt nu, men det är ändå bra att veta att det inte är något som brunnit eller gått sönder helt. Snarare verkar det vara någon komponent som glidit iväg till något värde som är gränsfall för att det ska fungera.
Hur som helst så passade jag på att mäta spänningar i nätdelen när den fungerar:

Högre upplösning
Vad man kan notera här är att 33V bara är 30,9V, vilket betyder att VR784 ligger utanför dom 5% den är specad till. Jag tror inte den är orsaken till problemet, men den bör nog bytas ändå.
Eftersom jag inte bytt eller ändrat något så inbillar jag mig inte att det är helt nu, men det är ändå bra att veta att det inte är något som brunnit eller gått sönder helt. Snarare verkar det vara någon komponent som glidit iväg till något värde som är gränsfall för att det ska fungera.
Hur som helst så passade jag på att mäta spänningar i nätdelen när den fungerar:

Högre upplösning
Vad man kan notera här är att 33V bara är 30,9V, vilket betyder att VR784 ligger utanför dom 5% den är specad till. Jag tror inte den är orsaken till problemet, men den bör nog bytas ändå.
Det är alltid lite blandade känslor när apparater hoppar igång under felsökning.
Kaskaden som vi talade om är inte längre misstänkt. Jag har åtminstone aldrig varit med periodiska fel i en sådan.
Zenerdioden bör hålla exakt 33 Volt. Kolla vad som drivs av denna spänning!
Effekttrissor som Q736, Q756 och Q776 kan bli så varma att sprickor så småningom uppstår i lödtennet runt benen.
Eftersom det är ett periodiskt fel skulle jag gärna kontrollera dessa detaljer. Ibland kan de vara svårt att upptäcka dessa sprickor med blotta ögat.
I detta fallet är det Q736 som bör granskas på lödsidan.
Kaskaden som vi talade om är inte längre misstänkt. Jag har åtminstone aldrig varit med periodiska fel i en sådan.
Zenerdioden bör hålla exakt 33 Volt. Kolla vad som drivs av denna spänning!
Effekttrissor som Q736, Q756 och Q776 kan bli så varma att sprickor så småningom uppstår i lödtennet runt benen.
Eftersom det är ett periodiskt fel skulle jag gärna kontrollera dessa detaljer. Ibland kan de vara svårt att upptäcka dessa sprickor med blotta ögat.
I detta fallet är det Q736 som bör granskas på lödsidan.
Byt inte VR784. Det är förmodligen inte något som helst fel på den.Jonas_H skrev: Vad man kan notera här är att 33V bara är 30,9V, vilket betyder att VR784 ligger utanför dom 5% den är specad till. Jag tror inte den är orsaken till problemet, men den bör nog bytas ändå.
Tänk på att zenerspänningen på 33V är vid en specifik ström. Om man har lägre ström genom zenerdioden än denna specifika ström så kommer spänningen att bli lägre vilket den är i detta fallet.
Jag vet inte vad man använder 33V till men om du byter zenerdioden och får annan spänning så kanske du är tvungen att justera om vissa justerbara komponenter i oscilloskopet.
Fastän du inte ser några fel i lödningen av Q736 så kan det vara smart att löda om den.
Om man har intermittenta fel i en del av en apparat så spar man ofta tid på att inte felsöka till sista blodsdroppen utan istället direkt löda om alla misstänkta lödningar.
Okej, jag ska prova att göra om lödningarna. Om det fortfarande fungerar efteråt är det väl bara att hålla tummarna och hoppas att jag lagat det.
Kolla lödningar i högspänningsslutsteget, transformator, kaskad, transistor.
HS delen brukar innehålla MKP kondensatorer som kan ha svällt eller fått dåliga lödningar.
Kolla även H och V avlänkningens komponenter och lödningar.
Anslutningskort på bildrörshals, kolla efter dåliga lödningar.
Felen brukar till 95 % vara där effekterna finns.
Kjelle
HS delen brukar innehålla MKP kondensatorer som kan ha svällt eller fått dåliga lödningar.
Kolla även H och V avlänkningens komponenter och lödningar.
Anslutningskort på bildrörshals, kolla efter dåliga lödningar.
Felen brukar till 95 % vara där effekterna finns.
Kjelle
Det är en fördel att titta noga innan du löder om, så vet du om du har hittat orsaken eller ej.
Jo givetvis gör jag det, det bästa vore ju om man kunde hitta ett tydligt synligt fel som bara gick att löda bort.