Strypa effekten på ett backup batteri

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Strypa effekten på ett backup batteri

Inlägg av danei »

Jag har inte min skärm på högkant.
Det ligger nog lite allmän irritation mot TS bakom också.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Visst är det trevligt med personliga tack när man försökt hjälpa någon. Sin vana trogen inleder han med en lång del citat. Sedan avslutar han med en psykdiagnos, Jag har funderat på hur det ligger till med mitt psyke, så det var välkommet.
mwgw skrev:Ett batteri i är inte på 2000mA du menar antagligen mAh.

1. Det beror på spänning. Men det heter ström, ampere är enheten.
2 Strömstyrkan kan aldrig vara 5 -3,7V det är spänningen som är 5 till
3,7V. Samma svar som fråga ett, det beror på strömmen.
3 åter igen menad du antagligen inte vad du skriver. Jag kan inte ens gissa
vad du menar här.

Du behöver lära dig enheterna för att kunna ställa frågor och förstå
svaren.

Varför citerar du dig själv?

Nu blev det tydligare. Jag vet inte vad du ska driva, men normalt sett vill
de flesta prylar ha en fast spänning och möjlighet att dra en viss max
ström. Vad du behöver göra är att sänka spänningen, det går att gör med en
resistor om lasten är konstant. Typ en lampa eller liknande. Med den datan
skulle det kunna vara en vit lysdiod, då funkar det. Om det än någon typ av
mer komplex elektronik funkar inte det, så måste du ha något som sänker
spänningen lika oavsett last. Det kan gå med två vanliga dioder, men det
ger ingen reglering. Det bästa är att sätta en spänningsregulator som gör
jobbet. Vad är det du ska driva?

Jag ska sluta svara på den här typen av frågor.

Kan du sluta med de där mastodont citeringarna. Det finns en alldeles
utmärkt knapp med texten "BESVARA" använd den.

Fråga - ser du själv hur jävla dryg du är? Eller är du alltför
neuropsykiatriskt störd för att inse orsak & verkan i social interaktion?
Du är kung i ditt nörd rike men för oss andra en mupp.
mwgw

Inlägg av mwgw »

Du var dryg & arrogant i dina svar till mig, där du la mer krut på att missförstå/feltolka än att hjälpa en novis. - Hallå hur svårt ska det vara - om jag skriver att ett batteri har 5000mA & inte 5000mAh, & om jag blandar ihopp spänning & ström men skriver ut volt & amper, så har man fakta nog för att göra en välvillig bedöming, men man kan också som du gör en illvillig & helt förkasta den för att allt enl. dig inte är exakt korrekt definnierat de (enl. dig) rätta termerna. Om jag inte skrev, citerade & eller använde exart de termer du ansåg livsviliga så diskvalificerade du hela tråden & gick taket (särskillt långa citat triggad dig). Du blev mycket störd av bagateller. Din ton var otrevlig.
Om du nu väljer att inta en offer roll, så ok. Mina person angrepp tar jag tillbaka, de var onödiga - Sorry. Resten står jag för.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Stopp nu!!

Du har fått en lösning på ditt problem i ett av mina inlägg, det är daterat 16.03 2012-03-04. Med denna lösning slipper du bekymmra dig för strömmen och eventuella problem med laddning av det befintliga batteriet.

Som tack för hjälpen kan du börja använda "och" istället för tecknet "&" i dina inlägg framöver.

Lycka till med din telefonapplikation.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag försökte hjälpa dig. Men med den informationen som fanns gick det inte så bra. Det är inte så roligt att lägga tid på det när visar sig att svaren blir oandvändbara på grund av att förutsättningarna inte är alls som jag gissade. Det skulle varit lätt för dig att från början skriva vad det handlade om. Då skulle jag kanske kunnat gissa vad du menat tröttsamt felen. Men jag är ingen tankeläsare. Då drar jag slutsatsen att det är bättre att inte svara på frågor där man måste gissa sig till vad fragestallaren menar. Det kommer knappast att göra det lättare för sådana som dig att få svar.
mwgw

Inlägg av mwgw »

Jag kommer att fortsätta skriva & istället för och.
mwgw

Inlägg av mwgw »

danei skrev:Jag försökte hjälpa dig. Men med den informationen som fanns gick det inte så bra. Det är inte så roligt att lägga tid på det när visar sig att svaren blir oandvändbara på grund av att förutsättningarna inte är alls som jag gissade. Det skulle varit lätt för dig att från början skriva vad det handlade om. Då skulle jag kanske kunnat gissa vad du menat tröttsamt felen. Men jag är ingen tankeläsare. Då drar jag slutsatsen att det är bättre att inte svara på frågor där man måste gissa sig till vad fragestallaren menar. Det kommer knappast att göra det lättare för sådana som dig att få svar.
"Sådanna som jag" får alltid svar, fråga är bara av vem jag vill få svar av.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Sicken jävla attityd :bravo:
Du lär inte få någon större hjälp om du inte själv hjälper till. Att skriva på svenska är väl inte för mycket begärt eller hur? SMS/Chatt språk finns det andra forum till.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

mwgw: Och i det hela har du även lyckats att sparka på dom som redan ligger ner.

"Eller är du alltför neuropsykiatriskt störd för att inse orsak & verkan i social interaktion? Du är kung i ditt nörd rike men för oss andra en mupp."

Här gör du två ganska allvarliga fel!
1: Vi (alltså jag och andra här som jag vet har det) som rent faktisk har en neuropsykiatrisk diagnos tar ganska illa upp att du använder detta för att nedgöra din opponent. Små människor försöker nedgöra andra för att verka stora, stora människor reser sig själv istället. Du är inte en stort människa!

2: Vem räknar du in i "oss andra"? Jag är definitivt inte med i den grupp, jag ser helt klart en socialt inkompetent mupp och även om danei kan ha sina sidor är det inte honom/henne jag ser som muppen här!

Du har dock lyckat få mig att förstå att det inte är värd att hjälpa dig, det mesta du kan ge är inkompletta upplysningar och angrepp och det ids jag helt enkelt inte med. Om du inte gillar svaren ska du inte fråga!
mwgw

Inlägg av mwgw »

Icecap
Jag ska klarlägga två saker för det första, gick jag för långt då jag sänkte mig till person angrepp & för det andra ser jag inte ned på folk med neuropsykiatriska drag. Många av de genier vi har som konsulter har denna diagnos.
För det andra, det som störde mig var allt gnäll om petitesser som citeringar, &-tecknets användning mm. Vidare det hån jag upplevde när jag rörde i hopp de olika begreppen som för ström & spänning mm. Jag skrev ju att jag var novis & skrev volt, ampere efter bästa förmåga.
Då jag känner folk med Asperger vet jag att de går i taket om inte all är perfekt, men kom igen jag är novis & bör så behandlas.
labmaster

Inlägg av labmaster »

mwgw, du har ju fått en lösning som ligger i nivå med vad du kan klara. Varför använder du inte den och sätter trådens status till "case closed"?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att ha AS (Aspergers Syndrom) betyder inte nödvändigtvis att man måste ha allting perfekt! Det kan däremot ofta betyda att man vill göra ett perfekt jobb eller ge ett perfekt och korrekt svar.

Men tyvärr är det så inom elektroniken att rätt benämning är mycket viktig för att det inte ska bli missuppfattningar.
Ett enkelt exempel är att många skriver 10mhz. I deras ögon brukar det betyda 10 megahertz men i själva verket betyder det som bäst 10 millihertz! Alltså en faktor 1.000.000.000 i skillnad! Och hade det då varit att 10mHz (alltså 10 millihertz) var en orealistisk frekvens var det en sak men den frekvens är faktisk ibland lika realistisk som 10MHz (10 megahertz).

Och svaren kan då varierar "en aning" beroende på detta eller hur? Själv har jag designat en pulsgenerator som faktisk gav ut frekvenser mellan 125mHz (0,125 Hz) och 50kHz så det finns och används.

När någon vill begränsa/styra lite luddiga begrepp ("strömmen", "volten"...) blir det svårt att vara säker på vad som menas och om man då ska drar ut informationen för att ge ett svar - som sedan är helt fel för att det fortfarande är information som inte har kommit blir man såklart irriterat. Man ger ett svar baserat på den information som finns - och DÅ kommer det mer information som kullkastar det hela. Varför kan inte den information komma direkt?

Många nybörjare gör som du: försöker beskriva problemet på ett "insatt" sätt som mest bidrar till förvirring. Enstaka tar istället ett steg tillbaka, berätter att de inte vet något men detta är vad de vill uppnå, vad de har av grejer och verktyg och frågar hur det kan lösas. De trådar är rimligt sällsynta men oftast synnerligt effektiva!
mwgw

Inlägg av mwgw »

Icecap
Ett bra svar. Jag ska beakta dina råd.
mwgw

Inlägg av mwgw »

Tro det eller ej men ni har hjälp mig lösa mitt problem.
Lösningen: en 12 volts 7,2 Ah blyack från Biltema 190 kr
en 12 volts timmer (biltimer) från Conrad 400 kr
en biladdare från Clas Ohlson 99 kr

Tänker ställa timern på en timme/dygn, får se om det räcker.

Tack för hjälpen & sorry alla jag sårat - vi ses.
Skriv svar