Panorering med stegmotor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
PopUnoNkoK

Re: Panorering med stegmotor

Inlägg av PopUnoNkoK »

Ska det bara vara ett vred skulle du kunna köpa en "servotestare". Då kan du koncentrera dig på bygget och mekaniken. Sen kan du juh uppgradera "styrboxen" sen om du vill ha fler funktioner eller med joystick elker så.

Sedan måste du bestämma (om du ska köra med servon dvs) om dom ska ha "orginal funktion" alltså att servot vrids till det läget som ratten är. Eller om det ska rotera så länge ratten är i annat läge än mitten. Snabbare juh längre från mitten du är.

Ber om ursäkt för dåliga förklaringar, sitter med telefonen och känner mig lite begränsad.

Men en servotestare skulle defenitivt "göra jobbet" på ett enkelt sätt.
OlleBlue

Inlägg av OlleBlue »

PopUnoNkoK: Tycker det var riktigt bra förklarat! Måste jag ha något mellan servot och servotestare förutom ström, och hur ger jag ström till servon med tex denna http://www.skanehobby.se/servotestare-digital/3159-0 ?
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Om du ska köra med servo så skulle jag nog köra med denna:
http://www.philshobbyshop.com/catalog/v ... rvo_driver

Och ett servo som kan snurra fritt, samt nedväxling i form av två remhjul i olika storlek, för att få den att gå mjukt.
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Jag kom ihåg att du skulle ha den ute på en bom och jag vet inte hur långa kablar man kan ha till ett servo innan signalerna blir "dåliga" eller fulla av störningar. Det kanske någon annan kan svara på.

Den servotestare jag har kopplar man ett "mottagarbatteri" in i servotestaren och sedan servot i servotestaren helt enkelt. En mottagaracc kan se ut så här: MottagarAcc (för att välja samma butik som du länkade till)
Det går juh förstås att mata med 5v från någon annan källa också, om man inte vill använda batteri.

Servosladen innehåller 3 ledare. Gnd, 5v och signal. Mottagaraccen har oftast en likadan kontakt som servot men då används bara Gnd och 5v.

Om du vill göra en trådlös variant går det juh att bygga kameradelen med en RC mottagare, och styrdelen kring en billig, RCBilsändare. Vill man göra det snyggare borde det gå att modifiera sändaren så att det blir en låda där Ratten sticker ut.

MVH Peter
OlleBlue

Inlägg av OlleBlue »

Fasiken var krångligt allt blev, skulle du kunna länka servotest, ett servo och tillhörande grejer som behövs som passar ihop? Helst ifrån Sverige eller EU.
hummel

Inlägg av hummel »

OlleBlue skrev:
tecno skrev:Färdigbyggda leksaker är plug'nplay men ska du bygga eget från schratch så är det programmering som gäller iofs beroende på vad ska ha för funktioner.
Hummel: Äre hummel från Voodoofilm? Den där ser lite för plastig ut för att sätta ute på jiben, och den ska hängas under med.
Det stämmer, Steadicam och allt. :-)
hummel

Inlägg av hummel »

Komplicerat? Ja kolla vad en proffsmodell kostar. :-)
Det är nog nästan en veckas jobb att bygga detta så en färdig lösning är nog billigare.
OlleBlue

Inlägg av OlleBlue »

hummel skrev:
OlleBlue skrev:
tecno skrev:Färdigbyggda leksaker är plug'nplay men ska du bygga eget från schratch så är det programmering som gäller iofs beroende på vad ska ha för funktioner.
Hummel: Äre hummel från Voodoofilm? Den där ser lite för plastig ut för att sätta ute på jiben, och den ska hängas under med.
Det stämmer, Steadicam och allt. :-)
De är så de ska va! ;> Jo jag kollade på en som kostade 350 dollar exklusive styrenhet från usa, men då äre tull å de med ju, så blir mer än det. En servoenhet i sig är inte så dyr vad jag sett, men sen är de styrenhet åde, men blir nog billigare än en ny iaf. :>
OlleBlue

Inlägg av OlleBlue »

Jag har bestämt mig för att använda futaba servo nu med trådlös styrning från en rcbil med ratt, men hur gör jag med strömförsörjning? Vad är det som behövs egentligen?
Har tänkt de här servot: http://www.hobbex.se/produkter/609-serv ... s9001.html
Och den här sändaren/mottagaren: http://www.hobbex.se/produkter/radiosty ... -fhss.html
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

Du har valt ett ganska så klent analogt servo (3,9kg/4,8v 5kg/6v). Så detta bör du driva med 6v.
Typ detta: http://www.hab.se/6v-mottagarack--insta ... c-163.aspx

Själv så skulle jag valt detta servo (eller ett med liknande prestanda):
http://www.hab.se/atlas-ds20x-smd-corel ... c-814.aspx

Atlas DS20x SMD coreless Digital Servo
Hastighet: 0.13/0.11 sec/60 deg 4.8v/6.0
Drag: 7/8 Kg/cm 4.8v/6.0
Hållkraft: 14/16 Kg/cm 4.8v/6.0
Inspänning: max 7,8V obelastad / 6,6V med last.
JR servokontakt.
Programerbar med PC
Rotation 30-140 grader. ( 90 grader standart)
Hastighet programerbar 1-100% 100% standart)
OlleBlue

Inlägg av OlleBlue »

Vänta här nu, går inte servon snurra 360 grader? Går det inte blir de tyvärr värdelöst för mig.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

OlleBlue skrev:Vänta här nu, går inte servon snurra 360 grader? Går det inte blir de tyvärr värdelöst för mig.
Det finns servon som kan snurra 360 grader.
Man kan också modda dom till att snurra 360 grader.

Om jag vore du skulle jag köpa servot jag rekomenderade dig och modda det.
Och även köpa den servo-drivaren jag tidigare länkade till.
Det plus ett batteri-pack så är du igång.
Och vill du få en mjukare panarering köper du ett par remhjul.
OlleBlue

Inlägg av OlleBlue »

drh, okej, är de svårt å modda det? Är händig av mig, men vill inte sabba något. Är det inte bättre å ha en trådlös mottagare och sändare ist för dendär tråd mottagaren? Är 2.5m sladd som behövs annars.
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

OlleBlue skrev:drh, okej, är de svårt å modda det? Är händig av mig, men vill inte sabba något. Är det inte bättre å ha en trådlös mottagare och sändare ist för dendär tråd mottagaren? Är 2.5m sladd som behövs annars.
Nej, det är inte så svårt, la upp en bildtråd: http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=57356

Trådat eller inte... en smaksak.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det finns servon som kan snurra 360 grader.
Man kan också modda dom till att snurra 360 grader.
Nja, efter att man har plockat bort kopplingen till potentiometern så har man ju igentligen bara en motor med växellåda och steglöst hastighet. Man har inte längre absolut positionering.

Det finns speciella winch-servon för RC seglebåtar som kan gå mellan 1-5 varv beroende modell. Dom är dock extremt sällsynta, speciellt i 1-varvs modellen.
Skriv svar