Rinnande ljus

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

okay, tack för tipset. ska gå ner o låna en hög i mon.
lessen om jag tar upp er tid..
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Så skall du inte känna det!
Vi hjälper dig som sagt gärna, men det är roligare för din del när du förstår hur o varför det fungerar som det gör. Det hjälper dig dessutom i framtiden när du kanske skall felsöka något.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

hehe, hur ska jag annars känna det då??
men nu e det så att jag har tydligen en kork som pluggar skallen, för jag kommer inte förstå det ändå, jag vet hur en del saker fungerar, men det är för att jag har vetat det sen jag var liten :S
hallo, jag vet inte ens hur det går till i kondensatorn... jag vet att den lagrar ström, men inte hur det går till eller varför.
Bygger efter scheman, där förstår jag ungefär hur det hänger ihop och vad jag ska koppla på var. och att man kan variera skiten med en pot. Men jag vill bygga saker för det är kul men jag klommer aldrig förstå arför det fungerar.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

"Men jag vill bygga saker för det är kul men jag klommer aldrig förstå arför det fungerar."

Med den attityden kan jag lova att du har rätt.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Det känns alltid så i början. När man börjar läsa en bok om elektronik för första gången känner man att det här kommer jag absolut aldrig lära mig. Men man läser igenom det bara för att, sen letar man lite spännande scheman och följer guider. Man börjar inte sätta kriterier på byggena utan man följer scheman och gör som det står, sen kan man börja experimentera och testa lite. Efter ett tag börjar man förstå vad som händer och nästan som en "Eureka"-upplevelse känner man att man faktiskt börjar förstå saker. Elektronik är svårt men jävligt skoj när man lärt sig. Tappa inte tålamodet och testa dig fram.

Btw, ställ frågor men förvänta dig inte att vi ska göra 90% av jobbet
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

ja men det löser sig.... tack för svaren

men jag har en fråga nu. har byggt ett rinnande ljus nu, med en 555 o en 4017. en konding o ett par motstånd, o en jävra massa signalkabel hehe.
men det är bara 10 lysdioder, skulle vilja ha fler.

Så nu till min fråga, om man vill ha fler dioder, hur ska det gå till??

ska jag koppla in en till 4017 på sista utgången på den första o sen koppla in svängningkretsen till den med?? eller ska jag koppla den andra 4017 för sig på ett separat kretskort och koppla in den parallellt med den första??

tack på förhand
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det finns exempel i databladet som tar upp hur man kaskadkopplar flera 4017 i rad, så man kan bygga ett hur långt rinnande ljus som helst.

http://www.elfa.se/pdf/73/735/07354996.pdf sista sidan.
Användarvisningsbild
Dekor

Inlägg av Dekor »

Tacka gudarna för Madmodders hemsida där 100% av jobbet redan är gjort en gång, så då är det bara apa efter xD
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

tack så hemskt mycket. ska koppla in det i mon :)
Skriv svar