Hur identifierar man kondensatorer??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> "menade att om du beställer en till för fullt pris kan jag sedan köpa den av dig för 5"

Misstänkte det... :-)

> "men han skulle ju ha den till att mäta kapacitans... "

Helt OK, jag gjorde bara en jämförelse med Atlas LCR.

Nåväl, nog om detta nu.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Vad står det på dina kondensatorer då?

Det vanligaste är att man mäter i uF. Står det tex 0.01 betyder det 10nF (0.01uF). Står det tex 6800 betyder det oftast att man mäter i pF, altså 6.8nF (eller 6800pF). Sen på keramiska kondingar har man ofta ett annat mätsätt. Det kan stå tre siffror. Dom två första är värdet och den sista är multipliceringsfaktorn. Det kan stå tex 102. Då betyder det 10 plus två nollor altså 1000pF eller 1nF
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

OKEY ja det där sista du sa va mycket intressant... det står nämligen tex 103 på ganska många...då blir det alltså 10 000pF eller 10nF

Tack för hjälpen allesammans !!!
//Elias
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det går även att mäta dem indirekt med lite listighet och räkna fram värdet. Kör du med låg frekvens och serikopplar kondingen med olika resistorer kan du mäta spänningen över koningen och spänningen över resistorn och sedan räkna fram värdet. inte värdens mest exakta metod mht att bara motståndet ofta har 5-10% tolerans, men duger rätt ofta ändå.
Användarvisningsbild
slowfly

Inlägg av slowfly »

Hej igen...
När jag va på Rusta precis nyligen fick jag syn på en multimeter med just kapasitetsmätning...den kostade 199kr...tror ni att det är något att ha?...såg att man kunde mäta det mesta från 10nF till 250uF..
//EliAS
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Det lär ju inte vara någon höjdarmultimeter. Men den är nog fullt kapabel att visa vilken kapacitans det är. Kapacitansmätare är ett overderligt verktyg 8-)
Skriv svar