CE märkning etc...
Re: CE märkning etc...
När jag kollade med dem i Linköping i November så skulle det kosta ca 30 000 för att mäta en liten ljudmixer. Förutsatt att det inte var några problem.
Det lär iaf behövas en avbitartång samt en skruvmejsel för att montera min box, så då lär ju E direktiven gälla... kanske...RDX* skrev:För ett tag sedan så läste jag på just om detta, men jag blev tyvärr inte klockare. jag tror mig ha kommit fram till följande:
1. Om en produkt ska installeras i ett fordon så behöver den inte följa LV-/EMC direktiven, de ska istället följa E-direktiven.
2. Om en produkt kan monteras av ett fordon utan verktyg så behövs inte E-driektiven följas.
Men detta blir lite av moment 22.
Om en produkt uppfyller 1 & 2, ska man då CE-märka eller E-märka produkten, trots att produkten går utanför alla direktiv?
Jag blev iallafall inte mycket klockare. Jag vet fortfarande inte vad som krävs för att sälja tex en produkt som man monterar i en bil utan verktyg.
Nja, att klara själva e-märkningen är inte så svårt då lagkraven är mycket snällare än de krav OEM själva ställer på produkter som monteras i fordonen.
Men vad tror ni gäller om jag säljer produkten som "byggsats". Tex att allt är färdigt vad gäller kretskort. Men sedan förljer en låda med som man själv får borra och sätta genomföring för kablage samt monterar kretskortet i lådan.
Gäller andra regler då?
Gäller andra regler då?
- Anahka1975
Är Shortlink godkända för EMC godkännande gentemot elsäkerhetsverket mm?
Existerar inga sådana godkännanden, dock kräver vissa obskyra standarder att labben skall vara ackrediterade.
Vanligtvis handlar det då om medicin, kärnkraft etc.
Vanligtvis handlar det då om medicin, kärnkraft etc.
- Anahka1975
Det är ju vi själva som intygar att produkten följer kraven från standarden. Testet gör vi ju för att kunna gå i god för det. Sen är det ju upp till oss att bedöma labbets kompetensnivå och om vi litar på värdena. Kan ju även vara bra att ha lite marginal till satta gränsvärden med hänsyn till mätosäkerheter, ev avikelser i produktion osv.
Samt att man får en dokumentation som visar hur vi kommit fram till vårt godkännande.
Jag känner mig trygg med de mätningar vi gjort då jag var med under hela tiden och diskuterat, frågat osv. Varje enskillt test moment.
Samt att man får en dokumentation som visar hur vi kommit fram till vårt godkännande.
Jag känner mig trygg med de mätningar vi gjort då jag var med under hela tiden och diskuterat, frågat osv. Varje enskillt test moment.
Alla dokument som är korrekt utförda håller, inga konstigheter.blueint skrev:Tänkte att ev dokument håller för elsäkerhetsverkets "inkvisition"
En gissning från min sidan är att det är OK att sälja det, men att den som installerar det bryter mot fordonets typgodkännande. Det är ingen bra marknadsföring...newbadboy skrev:Men vad tror ni gäller om jag säljer produkten som "byggsats". Tex att allt är färdigt vad gäller kretskort. Men sedan förljer en låda med som man själv får borra och sätta genomföring för kablage samt monterar kretskortet i lådan.
Gäller andra regler då?
För CE-märkning ja, för e-märkning så _måste_ man mäta och få det godkänt av Transportstyrelsen.Anahka1975 skrev:Det är ju vi själva som intygar att produkten följer kraven från standarden.
Tror knappast att diverse bilstereos mm är e-märkta.
Det är väl bara vissa saker som har med trafiksäkerhet att göra som kräver e-märkning, typ strålkastare o dylikt.
Reservdelar som bromsbelägg, p-ändar mm saknar dessa kraven vad jag sett.
Det är väl bara vissa saker som har med trafiksäkerhet att göra som kräver e-märkning, typ strålkastare o dylikt.
Reservdelar som bromsbelägg, p-ändar mm saknar dessa kraven vad jag sett.
E-märkning gäller väl bara elektriska produkter.
Sen står det såhär i SPs broschyr:
Sen står det såhär i SPs broschyr:
Kod: Markera allt
Direktivet är säkerhetsrelaterat och gör skillnad på utrustning och funktioner som är involverade i
säkerhetssystem och förarens kontroll av fordonet och annat som navigationssystem, värmesystem m.m.
Man använder begreppet ”immunitetsrelaterade” funktioner som finns beskrivna i en särskild lista.
All övrig utrustning omfattas av ”det vanliga” EMC-direktivet och särskilda standarder utarbetas.