Har provat och gillar det inte alls, måste ha ännu högre spetstemp också.
Så jag har köpt ett stort lager gammalt blyat härligt lod som borde räcka några år
hadde en gammal rulle med lödtenn som jag fick för längesedan, den var suvären att löda med, en annan rulle som jag köpte ungefär samtidigt var flusset så dåligt att jag undvek att annvända den rullen till annat än stora saker som man ändå hadde separat fluss till
jag läser med stor spänning vad ni kommer fram till då jag inte har så mycket kvar på den nuvarande rullen lödtenn
ok... jag har en gammal rulle hemma med lödtenn. jättegammal säkert 20-30 år.
Etiketten är rätt trasig på rullen men att det är av fabrikatet Multicore med 5 kanaler i, ordet ERSIN syns oxå. Då kanske den gamla rullen duger fortfarande, eller blir det dåligt om det är så gammalt?
Använder också Multicore 60/40 med 362 flux. Storlekar 0.56mm för ytmonterat och 1mm vid annan lödning.
Har också provat en legering med 62% tenn, 36%bly och 2% silver och trivdes rätt bra med en gnutta silver.
Har också provat blyfritt för hand (SAC = SnAgCu) men det undviker man ju gärna av ovan nämnda anledningar. Blyet har faktiskt en god funktion i det hela ...
Har använt 1mm-lödtenn så länge jag kan minnas. Jag tror alla varit multicore. Finns ingen etikett kvar på någon rulle. Flussresterna är brunaktiga iaf.
Sen har jag för inte så länge sen köpt en rulle Crystal 400 60/40 5 core, 0,56mm till ytmonterat och sådant smått. Det var billigt på Elfa pga utgående produkt.
Kör med det från classe när det inte är så viktiga grejer, gillar asken man akn hålla i och eftersom det är så billigt gör det inget om man tappar bort det.
Ananrs har jag en lite större rulle med någon procent silver i, gillar den skarpt.
Använder multicore 60/40 5-core 381 flux 0.7mm. Enda anledningen är att jag fick en 500g-rulle av en kompis, som fått en hel bunt av sin far, som plockat hem från jobbet. De hade tydligen legat för länge för deras standard (militär), men det funkar iaf bra för mig. Kommer nog att räcka rätt länge...
Blyfria lodet är ett elände... Dessutom så har komponenterna begränsad flloorlife och går knappt löda efter några dygn ute i fria luften. RoHs är säkert bra, men inte så roligt för hobbyister direkt...
Bly är ju farligt.... Vet att skolorna inte längre får lov att ha blybitar till experiment och identifikation eftersom det kan ge blyförgiftning.. men senså är skolor alltid väldigt smarta
Jag kör med biltemas 1mm och det fungerar utmärkt.. dock så gör jag inget avancerat
Finns ett EU direktiv som träder i kraft Juli 2006. Detta kallas RoHS och står för Restriction of Hazardous Substances. Bly är ett sådant ämne och i de flesta fallen kommer man gå ifrån bly i lödtenn.
RoHS brukar gå hand i hand med ett annat direktiv som heter WEEE. Detta i sin tur står för Waste Electrical and Electronic Equipment.
En just nu populär typ av lod kallas SAC. Det är ett akronym som står för de ingående metallerna Sn Au Cu. D.v.s det är en legering med Tenn, Silver och Koppar. Typisk innehåller den 96+% Tenn och ett par % silver och en gnutta koppar.
Det tragikomiska i det hela är att jag vill minnas att blyet som kommer från industrin är bertydligt mindre än det bly som finns naturligt i kretsloppet. Dessutom är tenn giftigt att bryta (och nu behöver vi dubbelt så mycket), samt silver som urlakas i vatten är väldigt giftigt för vattenlevande organismer.
En del industrier faller dock utanför RoHS och / eller har dispans, och kommer fortsätta använda blyat lod ett bra tag. Till dessa hör bilindustrin, flyg och rymd, samt server tillverkare (!). Detta beroende på att de inte helt litar på lödningarna och tennets egenskaper. Militären står också helt utanför det hela.
I hobby sammanhang kommer du nog att få tag i blyat lod för lång tid framöver. Det står ex specifikt i direktivet att det gäller produkter som marknadsförs. Hobby prylar kan man därför göra som man vill med.