Kontrollera spänning över bilstrålkastare med PWM krets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
petterMAN

Re: Kontrollera spänning över bilstrålkastare med PWM krets

Inlägg av petterMAN »

När det kommer till PWM reglering med mosfetar så är N-kanals mosfetar helt enkelt bättre än p-kanal. De är mindre i fysisk storlek, bättre pris / prestanda förhållande, lägre Rdson. De är även lättare att styra då gatespänningen inte behöver relatera till sourcespänningen på samma sätt som en p-kanal.
spufuz

Inlägg av spufuz »

Långt ner på den här sidan: http://www.pcsilencioso.com/cpemma/pwm.html
Där finns ett exempel som heter Nomad's 555 Circuit, en PWM med en 555 som kontrollerar plussidan.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Därför det är enklare att göra NPN transistorer.

Protte
nicwei01

Inlägg av nicwei01 »

Vad har ni för förslag på hur jag kan komma vidare?
Ska jag försöka mig på att bygga en plusstyrd pwm eller finns det någon som säljer sådana?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det är liksom ingen skillnad på PWM delen om den styr på plussidan eller minussidan, beror liksom vad det är för utdel.
Leta på High Side Driver, kanske VN802 dyker upp.
Farnell tror jag har ett brett sortiment.

Protte
nicwei01

Inlägg av nicwei01 »

Fråga från en newbee inom elektronik... :oops:
Kan någon beskriva för mig varför man inte kan sätta förbrukardelen under effekt-transistorn i en minusstyrd PWM-krets? Vad är det för skillnad, de sitter ju ändå i serie med varandra hur som helst??

Mvh
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Då måste du förstå grunderna i hur en transistor fungerar.
Allt har att göra med hur hög basspänningen är i förhållade till emittern. Det är det som avgör om transistorn är på eller av.

Om du sätter en NPN-transistor "ovanför" en lampa, så kommer transistorn bara att leda delvis när den ska vara på. Och det kommer antagligen att orsaka att transistorn brinner upp.

Bild

Signalen till basen på transistorn på den här bilden kommer från OP-förstärkaren U1D. Spänningen på utgången från den kan bli maximalt 12 volt (antagligen något lägre, kanske 9 -11 volt).

Antag nu att du sätter lampan mellan emitter och jord (och kopplar kollektorn direkt till +12V):

Lägger man 10 volt på basen kommer spänningen på emittern att gå upp till ca 9.4 volt - det är alltså den spänningen lampan får istället för 12 volt. Resten av spänningen. 12-9.4 = 2.6 volt kommer att ligga över transistorn. Det betyder att 22% av effekten kommer att omvandlas till värme i transistorn och 78% till lampan. Antagligen kommer transistorn att brinna upp inom ett par sekunder.

Man löser problemet på olika sätt:

a) high side driver:
betyder att man skickar ut högre spänning än 12 volt till basen. För att höja spänningen över 12V behövs en spänningspump eller liknande.

b) Använd istället en PNP_transistor. Den fungerar som en NPN fast tvärt om - dvs. om man byter ut plus mot minus och kopplar den "upp-och-ner" (emittern mot plus). Då kan du driva på plus-sidan genom att lägga en negativ spänning på basen i förhållade till emitter (som då ligger på +12V).
nicwei01

Inlägg av nicwei01 »

Om man tittar på Nomads postivt styrda PWM-krets. Vilka modifieringar skulle behövas för att få den att hantera en ström på 10-20A vid 12V?

Mvh

Nicklas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

NPN/N-MOSFET kan göras bättre på ett billigare sätt helt enkelt. Men jag ser inte problemet faktisk. Kan du förklara på ett enkelt och tydligt sätt (så att jag förstår det) varför det är så viktigt att styra just på +sidan?

Själva det att styra på +sidan är inget problem alls, det finns P-MOSFET som enkelt klarar det och de är inte sinnessjukt dyra heller men vad är orsaken till att det är tvunget att vara på +sidan?
nicwei01

Inlägg av nicwei01 »

IceCap: Se första inlägget i denna tråd. Om jag skall styra bilens befintliga strålkastare med en minusstyrd PWM-krets blir det svårigheter och kräver således att bilens befintliga elsystem byggs. Använder man en positiv PWM så bara man "hakar" på PWM-kretsen på befintlig plus-ledning till strålkastarna. Förstår du hur jag menar?

Mvh
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är nog DU som inte förstår...

Man kopplar enkelt glödlampan till den inkommande + och reglerar styrkan med en N-MOSFET eller NPN, resultatet blir det samma.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nej du ismössan, ena polen på lampan går till höljet iaf på H3.
high side driver finns det mängder av men att hitta dessa hos Farnell kräver ett stort förstoringsglas.

Titta på en så kanske ni begriper.
http://www.st.com/internet/com/TECHNICA ... 044331.pdf

Det sitter en N-kanal transistor men det sitter också en spänningsomvandlare som höjer spänningen till en bra bit högre än Vcc (kanske ska vara Vdd då det är MOS) för att driva gaten, men det är inget man behöver bekymra sig om. (N-kanal för att den är bättre och enklare än P-kanal)

High side drivers finns för strömmar från ca 0,5 A till 165 A hos Farnell bara man hittar.

Protte

Provar att lägga in en Farnell länk
http://se.farnell.com/jsp/search/browse ... 7%2B203340
Senast redigerad av prototypen 23 januari 2012, 09:50:29, redigerad totalt 1 gång.
nicwei01

Inlägg av nicwei01 »

IceCap: Kolla din PM inbox
nicwei01

Inlägg av nicwei01 »

prototypen skrev:Nej du ismössan, ena polen på lampan går till höljet iaf på H3.
high side driver finns det mängder av men att hitta dessa hos Farnell kräver ett stort förstoringsglas.

Titta på en så kanske ni begriper.
http://www.st.com/internet/com/TECHNICA ... 044331.pdf

Det sitter en N-kanal transistor men det sitter också en spänningsomvandlare som höjer spänningen till en bra bit högre än Vcc (kanske ska vara Vdd då det är MOS) för att driva gaten, men det är inget man behöver bekymra sig om. (N-kanal för att den är bättre och enklare än P-kanal)

High side drivers finns för strömmar från ca 0,5 A till 165 A hos Farnell bara man hittar.

Protte

Provar att lägga in en Farnell länk
http://se.farnell.com/jsp/search/browse ... 7%2B203340
Tack Protte!

Som jag nämnt tidigare så är jag inte erfaren med elektronik och komponenter. Jag har har kollat på Farnell och som du säger är det svårt att hitta. De har väl inga färdiga PWM-kretsar?

Tillbaka till min föregående fråga om Nomads PWM-krets, går denna att modda så den kan hantera större strömmar?

Mvh
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

PM kollat.

Prutte: var framgår det att det rör sig om H3? Jag har letat igenom tråden och ser inget om detta. Men är det H3 är det helt sant och då bör det vara en high-side driver.

En lämplig P-MOSFET kan vara IRF9Z24NPBF (ELFA 71-312-04) till ~12 spänn men definiera först om det är H3 eller H7.
Och enligt de hemliga upplysningar som kommer per PM: hur många glödlampor och allt annat som är viktigt!
Skriv svar