Tekkos nyårsslutsteg (backup av den raderade tråden)
Re: Tekkos nyårsslutsteg (backup av den raderade tråden)
Det enda han gjorde va att tömma inläggen. Radera dom kan han inte då det bara är sista inlägget i tråden som kan tas bort.
Det blir alltid kaos i trådar där någon raderar sitt innehåll och jag tycker att det var bra att tråden försvann. Till administratörerna vill jag säga att det inte är någon katastrof och tycker därmed att de inte skall lägga tid på att läsa tillbaka backuper. När någon ändrar sina inlägg så att innehållet blir något helt annat bör vederbörande som gör detta få en tillsägelse via PM. Återkommer detta beteende med regelbundna mellanrum bör medlemmen fråntas rätten att ändra i sina inlägg. Trådar som med inlägg som ändrats så pass mycket att det inte går att få något sammanhang bör raderas eller flyttas till en arkivarea som bara kan accessas från admin.
Nåväl, jag vill inte försvara varken psynoice eller tekko eftersom jag tycker att bägge bidrar med intressant information emellanåt. Jag vill dock ge psynoice kredit för att han framför sin åsikt om att man bör hålla sig till sanningen. Har man lånat en konstruktion från någon annan skall man inte framställa det som om man konstruerat den själv, det är ojust.
Nåväl, jag vill inte försvara varken psynoice eller tekko eftersom jag tycker att bägge bidrar med intressant information emellanåt. Jag vill dock ge psynoice kredit för att han framför sin åsikt om att man bör hålla sig till sanningen. Har man lånat en konstruktion från någon annan skall man inte framställa det som om man konstruerat den själv, det är ojust.
Jag förstår inte varför man ska kunna få sin tråd raderad genom att uppföra sig så. Det är ju att premiera beteendet. Låt dem vara kvar.
Min åsikt är att trasiga trådar bör försvinna. Jag respekterar naturligtvis andras åsikter i denna fråga och hoppas samtidig att andra skall acceptera min åsikt. Det tycker jag är en bra umgängesregel, eller hur?
- totteflash
Att trådar raderas må vara tråkigt.
Men kanske är det så att "ett raderat inlägg är också ett inlägg", för att göra en parafras på Ulf Lundells "En inställd spelning är också en spelning"
Huvudfrågan är dock intressant.
Är mina ord någon annans när jag väl tryckt på "Skicka"?
Kanske står i avtal, regler eller FAQ...?
Jag väljer att fritt från minnet citera mig själv från tråden "." som försvann.
Men kanske är det så att "ett raderat inlägg är också ett inlägg", för att göra en parafras på Ulf Lundells "En inställd spelning är också en spelning"
Huvudfrågan är dock intressant.
Är mina ord någon annans när jag väl tryckt på "Skicka"?
Kanske står i avtal, regler eller FAQ...?
Jag väljer att fritt från minnet citera mig själv från tråden "." som försvann.
Vem äger mina inlägg?
Forumet, Admin, Jag, GeekJohan, Facebook, Google...?
labmaster: Jo jag har sett tråden. Jag accepterar att du har en annan uppfattning än jag, men jag håller inte med.
Återställa tråden är hur lätt som helst för en moderator, bara kopiera Tekkos inlägg i backupen jag länkar till. Backupen är precis som tråden vad innan Tekko tog bort sitt sista inlägg och editerade bort texten i övriga.
Jag tycker att möjligheten att redigera inlägg borde försvinna så fort det gått en viss tid eller att det kommit inlägg efter.
Vill man ha rubriken ändrad eller något annat angeläget kan man väl be någon moderator göra det.
Vill man ha rubriken ändrad eller något annat angeläget kan man väl be någon moderator göra det.
totteflash, nej dina ord är inte någon annans. Skriver du i forumet är upphovsrätten fortfarande din och du har rätten på din sida ifall du vill radera det du skrivit. Med andra ord, det enda du gör när du blir medlem är att acceptera att din text och dina bilder finns i forumet så länge du själv vill att den skall finnas där.
Yttranderätten är också fri men du har ett ansvar för vad du skriver som innebär att du inte har rätt att kränka andra. Tyvärr är det många som missuppfattat lagen om yttrandefrihet och således tror att man kan skriva vad som helst med hänvisning till yttrandefriheten men så är det inte.
mjv, det finns en nackdel med att ta bort möjligheten att redigera sina inlägg och det är då man upptäcker stavfel eller dålig meningsuppbyggnad. Jag är noga med att stava rätt och jag försöker bygga upp meningarna så bra som möjligt. Ibland misslyckas jag med stavningen och meningsuppbyggnad och upptäcker det kanske inte innan någon annan har hunnit komma med ett nytt inlägg. Jag tycker det är tråkigt att en eller några få medlemmars beteende skall styra alla andras möjligheter att kunna få upprätthålla bra innehåll i sina inlägg. Därför röstar jag emot ditt förslag.
Nåväl, detta är ju helt off topic. Denna tråd skall ju som jag uppfattar det inte varken diskutera yttranderätt eller ge synpunkter på att tekko raderade sina inlägg. Ej heller skall tråden diskutera det som gjorde att tekko raderade innehållet i sina inlägg. Jag tycker det är bättre så så slipper konflikten fortsätta att ryka.
Yttranderätten är också fri men du har ett ansvar för vad du skriver som innebär att du inte har rätt att kränka andra. Tyvärr är det många som missuppfattat lagen om yttrandefrihet och således tror att man kan skriva vad som helst med hänvisning till yttrandefriheten men så är det inte.
mjv, det finns en nackdel med att ta bort möjligheten att redigera sina inlägg och det är då man upptäcker stavfel eller dålig meningsuppbyggnad. Jag är noga med att stava rätt och jag försöker bygga upp meningarna så bra som möjligt. Ibland misslyckas jag med stavningen och meningsuppbyggnad och upptäcker det kanske inte innan någon annan har hunnit komma med ett nytt inlägg. Jag tycker det är tråkigt att en eller några få medlemmars beteende skall styra alla andras möjligheter att kunna få upprätthålla bra innehåll i sina inlägg. Därför röstar jag emot ditt förslag.
Nåväl, detta är ju helt off topic. Denna tråd skall ju som jag uppfattar det inte varken diskutera yttranderätt eller ge synpunkter på att tekko raderade sina inlägg. Ej heller skall tråden diskutera det som gjorde att tekko raderade innehållet i sina inlägg. Jag tycker det är bättre så så slipper konflikten fortsätta att ryka.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Att ha titeln moderator eller admin betyder inte att man har tillgång till den riktiga backupen på servern.
Vad jag vet är det bara två förutom GeekJoan som har access till den.
Det är ju inte alltid som allt råkar finnas hos Google som i detta fall...
Och det är ett jäkla jobb att redigera alla punktade inlägg på det viset.
Vad jag vet är det bara två förutom GeekJoan som har access till den.
Det är ju inte alltid som allt råkar finnas hos Google som i detta fall...
Och det är ett jäkla jobb att redigera alla punktade inlägg på det viset.
Äh 20 sekunder per inlägg kanske, plus lite för de två med bilder eftersom det krävs lite mer än bara markera och kopiera.
Varför skall det vara så svårt att acceptera Tekkos beslut? Han har ju lagen på sin sida.
Rent juridiskt är det inte korrekt att lägga tillbaka Tekkos bilder och text eftersom han enligt upphovsrättslagen själv bestämmer var han vill publicera sina texter och bilder. Han har ju själv raderat texter och bilder så det innebär i praktiken att han beslutat att forumet inte får publicera hans alster. Hur svårt kan det vara?
Rent juridiskt är det inte korrekt att lägga tillbaka Tekkos bilder och text eftersom han enligt upphovsrättslagen själv bestämmer var han vill publicera sina texter och bilder. Han har ju själv raderat texter och bilder så det innebär i praktiken att han beslutat att forumet inte får publicera hans alster. Hur svårt kan det vara?
Så du menar att Google bryter mot lagen?....
Att ta bort redigerings funktionen för att en individ inte sköter sig är ingen bra ide.
EDIT: Att välja var man publicerar är inte samma sak som att ha möjligheten att dra tillbaka en publicering.
Att ta bort redigerings funktionen för att en individ inte sköter sig är ingen bra ide.
EDIT: Att välja var man publicerar är inte samma sak som att ha möjligheten att dra tillbaka en publicering.
kolla reglerna för forumet, svårare än så är det inte
Precis, när man väljer var man publicerar sina alster så väljer man också att följa de regler som gäller där.