7-segment led räknare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
BMI
Gått bort

Re: 7-segment led räknare

Inlägg av BMI »

Skall du bara ha en display så funkar schemat , men hade du tänkt fler så är "puls till nästa" inte korrekt.
Det krävs mer logik , för det ....
labmaster

Inlägg av labmaster »

GrymmeMannen, du skriver att det är en snabb värld vi lever i. Det är visserligen sant men för den skull kan man inte gena när det gäller en del saker. Att du saknar de viktiga grunderna i ellära framgår ganska tydligt. Eftersom världen är snabb som du säger så går livet också fort. Det gäller då att så snabbt och effektivt som möjligt skaffa kunskap och där fungerar inte din metod.

Du nämner också det här med självlärning. Det finns egentligen inget som heter självlärning eftersom allt lärande bygger på att hämta kunskap från andra. Det kan innebära att man löser en bok, hämtar kunskap från Internet eller från personalen i en affär när man handlar varor. Det finns några undantag när man faktiskt inte är sig något från någon annan. Ett av dessa undantag är när man lägger fingrarna på spisplattan. Då lär man sig helt själv att man bör undvika detta igen.

Hur som helst, Jesse ger dig tydliga signaler om att du gör en massa fel redan i detta projekt och det beror helt och hållet på att du startat din inlärningsprocess fel. Om du hade följt mina råd så skulle du veta hur man mäter spänning och ström. Du hade också vetat att det inte finns något som heter matnings källaren enär det heter spänningskälla eller spänningskällan.

Nåväl, Egentligen bryr jag mig inte om ifall du bränner upp både ditt nya instrument och ditt nätaggregat men tycker ändå att det är värt att göra dessa reflektioner så andra nybörjare har möjlighet att välja bättre vägar om de vill bygga kunskap inom elektronik och ellära.

Notera att jag inte ger dig någon vägledning om hur du skall komma vidare i ditt projekt. Det gör jag för att jag inte ser att det skulle hjälpa dig till bättre kunskap eftersom du har genat förbi den grundläggande elläran. Om du emellertid vill starta om från grunden så hjälper jag dig gärna men då måste du naturligtvis lyssna på vad jag har att förtälja. Annars är det ju bortkastad tid för mig.
GrymmeMannen

Inlägg av GrymmeMannen »

Jesse jag mätte i serie koppling och fick ut 4.8v
när jag mätter på en av leden fick jag 0.01ampere vet inte om det stämmer det var också i serie koppling
när det gäller impulsräknandet testa jag från pin 14 74LS90N där använder jag en skruv mejsel mot kablen till input för ge inpuls
då är det ända gången den byter siffra mellan 2 och 3 även i bland visar den 4-5 men inte i tackt till impulserna det är
oregelbundet med slocknande intervaller skulle jag röra mot icke metall föremål typ bordet eller nått annat så reagera den inte.

Jag vill tacka alla som seriöst försöker hjälpa mig ett försök är alltid uppskattat en
att nedvärdera någon som inte kan är det enklaste man kan göra. Men att lära någon som inte kan är kanske ett av dom svåraste momenten är just att lära ut vist forum är kanske inte alltid det lättaste sättet att lära ut vilket jag med respektera
försöka kan man alltid göra. Alla är vi nybörjare i början och givetvis är det ju frivilligt att skriva till mig i denna tråden och det gäller alla jag kanske är komplett idiot som har börjat med ett sånt här lite expriment men anser man det eller jag har så pass bristande kunskaper så det inte finns någon mening att skriva till mig så kan ni vell spara er den tiden att skriva till mig i denna tråden. :doubt:
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Vi har alla(?) någon gång börjat med att experimentera hej vilt. Jag kan inte ens minnas hur mycket rök jag släppt ut ur gamla klockradior, TV-apparater, bilstereor, diverse prylar, transistorer, rör, kretsar m.m. Överhettade lysdioder, små julgranslampor som inte tålde 220V (ja innan vi fick 230V), 110V rakapparater som skulle testas med 220V. Konstruktioner med lösa kablar hängande hur som helst, vilka skulle föreställa nåt larm eller nån AM-mottagare. Och ibland fick man nån elstöt så man blev rädd.

På den tiden fanns det ingen dator att söka kunskap i och Internet var inte ens påtänkt. Man hittade en bok på biblioteket, ibland hade man råd att köpa nån elektroniktidning och nån enstaka gång kunde man rådfråga nån äldre om nån detalj. Tänk vilket lyft när jag köpte min första multimeter från Clas Ohlson och kunde börja mäta. :)

Tänk om någon från början hade sagt till mig att så här skall du inte göra. Ta nu istället två motstånd och ett batteri och mät på dom. :sick:

Nåja, efter ett tag hade man "lekt" av sig fått ett intresse för elektronik och började söka mer kunskap på detaljnivå.

Så min uppmaning till TS är: Fortsätt du och testa och experimentera och lär dig under tiden. Så småningom kommer du, om intresset finns, att vilja lära dig detaljerna. Då kan du senare tänka tillbaka med ett leende hur du brände kretsar. Men lyssna också här och ta till dig råden du får. Från och med nu vet du att 74LS-kretsar skall ha 5V och inte högre.

Lycka till.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Att någon försöker nedvärdera dig här på forumet är ett starkt påstående. Vad man vill, är att försöka informera dig om vilken väg du bör lära dig om elektronik för att inlärningen ska bli någorlunda effektiv och det kan väl bara vara en fördel, om man som du, tycker att livet går fort och man vill hinna med att lära sig så mycket som möjligt?

Om du börjat i rätt ände med inlärningsprocessen så hade du vetat att det du råkar ut för när du försöker räkna upp displayen med hjälp av en kniv. kallas kontaktstuds och även lärt dig hur man kan undvika problemet.

Den lite negativa attityden du visar upp när någon informerar dig om det faktum att du bör lära dig i en viss ordning för att lyckas bra, kommer bara att medföra att man tröttnar på att försöka hjälpa dig. :)

Edit: Förlåt, jag läste fel, det var visst en skruvmejsel du använde som kontakt. :D
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

bit96 skrev:Vi har alla(?) någon gång börjat med att experimentera hej vilt....
Bra att du skrev ett frågetecken efter ditt påstående. Så snart jag lärt mig läsa så fick jag en experimentlåda i grundläggande elektronik i julklapp. Jag kommer än idag ihåg hur spännande det var när man för första gången kunde höra ett knäpp i radion när man gjorde något experiment med järnfilspån. Eller den lycka det var att höra Sveiges radio i den första egenbyggda kristall mottagaren och dessutom visste hur det funkade. Så något experimenterande hej vilt var det inte frågan om i mitt fall. Den här typen av läromedel finns än idag och börja riktigt från grunden med ohm lag osv. :)
Användarvisningsbild
bit96

Inlägg av bit96 »

Jo jag minns Philips EE-lådor. Fick min första i 11-12-årsåldern. De böckerna var faktiskt riktigt bra. Minns att transistorn förklarades som en trevägskorsning med stora och små bommar. Då började man förstå lite mer vad det handlade om. Men både före EE-lådorna och parallellt med dom så kopplades/experimenterades/testades/brändes en hel del.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

GrymmeMannen skrev:att nedvärdera någon som inte kan är det enklaste man kan göra.
Hoppas du inte tänker på mig, för jag försöker verkligen bara att hjälpa dig att förstå hur det fungerar. :)
GrymmeMannen skrev:Jesse jag mätte i serie koppling och fick ut 4.8v
när jag mätter på en av leden fick jag 0.01ampere vet inte om det stämmer det var också i serie koppling
Bra! Strömmen i serie (0.01 A) kan mycket väl stämma om en eller två segment är tända (de drar ju ca 0.013A var och en).... Är alla tända (dvs en "åtta") så borde det bli ca 0.11A.

Strömmen (Ampere) mäts alltså i serie - det är alltid lite bökigt, eftersom man måste bryta kretsen för att sätta dit multimetern där.

Spänningen (Volt) däremot, går mycket bra att mäta direkt över kopplingen, dvs. parallellt. Nä du mäter spänningen i serie så kan mätvärdet bli konstigt.... 4.8 volt är då inte en spänning någonstans i kretsen, utan enbart spänningen över voltmetern, vilket inte säger så mycket om vilken spänning du har över kretsen. När du mätte förra gången (parallellt över spänningskällan antar jag då) så fick du ju 5.4 volt... Det är nog det riktiga värdet, såvida du inte gjorde som jag föreslog och satte en diod i serie med matningen... då sjunker spänningen i kretsen till ca 4,8 volt. Detta kan du räkna ut genom följande beräkningar:

a) spänningfallet (i framriktningen) för en vanlig kiseldiod är oftast ca 0.6-0.7 volt. Vi säger 0.65 så blir det ganska rätt.
b) spänningsaggregatet ger 5.4 volt (har du mätt upp)

c) summan av alla spänningar i en sluten krets är noll. Här måste man tänka som i en cirkel - att mäta runt... då kommer spänningsfallet över dioder och andra komponenter att mätas som negativa.

5.4V -0.65V -U = 0

U är då spänningen över kretsen.

Vänder vi på formeln lite grann får vi ut U:

U = 5.4V - 0.65V, dvs. U = 4.75V

Detta är bra att kunna, och kallas Kirchhoffs spänningslag (läs mer i länken).
GrymmeMannen

Inlägg av GrymmeMannen »

jo jag vet jag visa upp en negativ attityd inget som jag igentligen behöver göra och ska inte definitvt inte behöva göra har suttit många år på sweclockers innan när jag har hållt på med datorer. och under den tiden har jag verken känt mig förolämpad eller kränkt på något sätt jag anser det att skapa man en tråd för att få hjälp jag som fråga inte har kunskapen som behövs så är det ett intresse att jag behöver hjälp och kan man inte hjälpa mig på ett sätt med bilder information eller hänvisa tillbra hemsidor där man kan få reda på informationen jag behöver. Jag är liksom inte intresserad av att höra "du kan inte grunderna i el lära" osv det är att på peka någonting inte att tillföra någon kunskap tilll personen.
Jag vet jag gör fel och jag kommer att säkert bränna en massa kretsar motstånd allt vad det kan tänkas vara XDXD
Det är det som är meningen för att kunna lära sig.

Som sakt Senior som du säkert kan läsa dig till så är det inte jag som bara har dålig attityd här utan det finns andra också
Jag lär mig jätte mycket jag hela tiden nu vet jag med hjälp av bilder och informationen jag har fått att dom kretsarna jag labbar med ska ha 5v det viste jag inte innan då körde på 7,5volt bara en sån grej är väldigt uppskatta

och en annan sak att man mäter inte i på strömkällaren man mäter i seriekoppling till och med visar med en bild hur man ska mäta i seriekoppling allså för mig är det guld värt att veta sånt och väldigt uppskattat nu vet man det att man ska mäta i seriekoppling en sån sak glömmer man inte första taget. jag har säkert läst det i min bok elektronik för alla eller min andra bok supra ellära A
men har inte fattat det förrens nu när jag fick se en bild på hur man ska mäta på ett korrekt sätt :tumupp:

vi kan alla läsa en bok men vi tar alla hos till informationen olika en del är det sämsta sättet andra behöver en lärare som kan lärare ut informationen pedagogiskt en del lär sig inte förrens den dagen dom själv har satts sig i den situtationenm.m

Bit96 värkligen kul att läsa om det du har varit med om när du har jobbat med elektronik hehehe
110v raka apparat till 220v utag det låter en aning "spännade" hahaha XDXD
Vad är det man säger man vet j u inte förrens man har prövat inte för att jag har tänkt att göra det för min nivå så håller jag mig nog under 9v
"Konstruktioner med lösa kablar hängande hur som helst, vilka skulle föreställa nåt larm eller nån AM-mottagare. Och ibland fick man nån elstöt så man blev rädd."
haha :lol: inte varje dag jag läser något sånt på sef forumet har bara läst jätte stora projekten sällan man får höra om saker som man har kopplat fel och bränt ihop o.s.v riktigt kul tack bit 96 för att du delar med dig av dina labb försök som du har gjort under tiden jag är ganska så säker på att det var väldigt lärorikt fast du också gjorde lite fel i början av din elektronik karrier
Fel kommer jag med att göra i massor och ser positivt på det då vet man att man inte kan göra så även om det kändes logiskt
mjv

Inlägg av mjv »

GrymmeMannen: I all välmening, källare är det man förvarar potatis och vin i (eller barn, om man heter Josef Fritzl). Det heter källa när man syftar på någots ursprung. Elekronikforumet är en kunskapskälla, och ditt labbaggregat är en spänningskälla. :)
En källare, flera källare, de källarna.
En källa, flera källor, de källorna.

För övrigt är det bra att du ställer frågor. Frågar man inte får man inget veta! Lycka till! :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag är liksom inte intresserad av att höra "du kan inte grunderna i el lära"
Nä, det är klart, det låter inte så kul att få höra.

Men å andra sidan, så är det grunderna som är det viktigaste att lära sig först. Jag jobbar med väldigt avancerade kretsar, men måste tänka på de allra enklaste grunderna i ellära varje gång jag gör en koppling (t.ex. Kirchhoffs lagar, Ohms lag mm). Glömmer jag detta så funkar det inte. Så rådet att lära sig grunderna först är bara välmenande: Du kan bränna tusentals avancerade kretsar utan att förstå varför så länge du inte har den där grunden.

(Det rådet gäller alla nybörjare - inget illa menat mot just dig!)

Men du är ju på bra väg att lära dig nu, så det är bara att fortsätta som du gör , - koppla - mät - bränn - ställ frågor och lär - så kommer du snart bli bra på elektronik. :tumupp:

(Men vänta helst med allt som är över 100 volt innan du är helt säker på vad du gör :shock: )

(OT: mjv: källare är väl den plats man befinner sig på när man utför sina elektronikexperiment.... såvida man inte heter Josef Fritzl :mrgreen: )
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Det finns många sätt att lära sig på,
När jag var precis i början med att experimentera 14-15 år så visste jag att
lcd displayer bestod av flytande kristaller. :humm: Om jag tar farsans saltsyra som han
hade för hårdlödning och lägger på lite ström på den kanske det lyser....
Jag häller upp en kork med sådant och testar.... :humm: ser inget.. kanske
om jag släcker ljuset... hmm.. fummel fummel.. och vips hade man en burk med
saltsyra över benet.

Därefter gick jag till biblioteket och skaffade bra böcker om elektronik istället.

Först och främst, har du vänt + och - på den stackars kretsen så brukar den dö
nr 2. har du kört den på 7V så dör den också, inte lika fort....
nr 3 om du kopplar hej vilt så blir det knepiga resultat.

Så utan att på något sätt försöka nedvärdera. Sök efter information om t.ex. TTL kretsar.
Läs lite grand, och du kommer säkert att hitta kopplingsexempel som du kan följa.

Swech
GrymmeMannen

Inlägg av GrymmeMannen »

J o jag förstå det med att man måste lära sig olika lösningar :)
Jesse jag provade koppla in en diod fick då ut 4.5volt :shock:
vilket vad jag fatta som inte stämmer riktigt med dom siffrona jag har angivit innan eller dom värden du räknade med
Vet inte om det nått fel

Den ända förklaringen jag kan hitta till den har tappat från 5.4v till 4.8v är innan jag mätte på fel sättet
mätte jag spänningen direkt på plus och minus på banankontakterna på labbplattan kablarna frånströmkällarn är grövre
till labb plattan dom kablarna är anpassade för 220v vilket kan vara en orsak till 5,4volt
när jag mätte på pluskablen på labbplatans plus banankontakt till den pinnen som ska vara plus på labbplattan allså var jag fatta det som serie så får jag 4,8volt men labbplattans kablar är mycket mycket mindre än vad strömkällans kablar är till labbplattan.
om vi räkna med dom "nya" uppgifter här så som du har visat

så bli strömkällaren 4,8v-0,65 (kiseldioden) U= 4,1v bara för att prova se om det kanske stämmer så mäter jag på 74LS90N plus kabel och får 4,0till 4,1v stämmer det??
Borre

Inlägg av Borre »

Du mäter ström i serie och spänning parallellt. Så om du mätt spänningen i serie har du gjort fel.

Mät spänningen genom att sätta multimeterns plus till pluspolen batteriet (eller banankontakt/labbplatta) och minus till minuspolen.

Koppla in dioden i serie med plusmatningen och mät spänningen igen, men denna gången efter dioden.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Vad har du för strömkälla ? Hur ser den ut? Namn/beteckning? Bild? Hur justerar du spänningen?

Om du lyckats sänka spänningen på strömkällan till ca 4.8-5.2 volt så ska det ju funka utan diod.

Prova att mäta spänningen över dioden när den är inkopplad i kretsen och kolla hur mycket det blir. (Alltså voltmeterns +kabel på ena sidan om dioden och -kabel på andra sidan.) Gör också så som Borre skriver - då får du fram tre spänningar. Summan av de två "små" spänningarna ska bli detsamma som den "stora".
Skriv svar