Laga micro, bränd resistor, hur avgöra värde?
Re: Laga micro, bränd resistor, hur avgöra värde?
Nja oavsett, eftersom du inte känner till bakgrunden, så.....
Vilket jag inte heller gör, så därför dömer jag ingen.
Dessutom skrev du "Dessa Elektriker" vilket i alla fall jag tolkar som ett ospecificerat antal elektriker, dvs alla.
Vilket jag inte heller gör, så därför dömer jag ingen.
Dessutom skrev du "Dessa Elektriker" vilket i alla fall jag tolkar som ett ospecificerat antal elektriker, dvs alla.
Senast redigerad av TomasL 5 januari 2012, 22:34:36, redigerad totalt 1 gång.
-
SultanenNx
Där har vi någon som varit inne och röjt i en micro. Som sagt, man behöver inte röra magnetronen eller dess "bur" för att komma åt styrkretsen, och att det utrymmet där den sitter skulle vara avskärmat är för mig rent skitsnack, styrkretsen sitter monterad bakom knappsatsen, direkt där bakom sitter magnetronen, på stora delar av denna ytan är det endast plasten på "knappsatsen" som skyddar ditt ansikte mot strålarna.. Säger i alla fall mig att det inte är ett avskärmat urtymme där.Borre skrev:Äh man behöver inte riva hela mikron, alltså själva "buren" där magnetronen strålar, för att få fram kretskorten. Själva höljet har inget med att skärma av strålningen, så att ta av och sätta dit det igen är inget som riskerar att någon strålning börjar läcka.
Med tanke på hur höljet ofta ser ut, halvkass passform, ofta stora fläkthål, stora kabelgenomföringar och allt sånt som skulle kunna läcka i så fall.
Har jag sett mätningar på en mikro med och utan hölje och då var det ingen skillnad i strålning.
Men visst, jag kan inte garantera det, så vi säger väl att det läcker då för att vara på den säkra sidan.
Har jag sett mätningar på en mikro med och utan hölje och då var det ingen skillnad i strålning.
Men visst, jag kan inte garantera det, så vi säger väl att det läcker då för att vara på den säkra sidan.
Om man koppat in 400 V till ugnen under några minuter, så är det nog inte bara ett styrkort som är trasigt. Där finns en biffig transformator, en magnetron, en diod och en kondensator också som kan ha blivit överlastade. Även om jag anser mig kunnig inom området, så skulle jag inte rota i den för det här felet.
Fullständigt ointressant om det finns ventilationshål mm, eftersom det ingår i designen, och är medräknat, dvs tillverkaren gör noggranna studier var man kan placera dessa utan risk för läckage.Borre skrev:Med tanke på hur höljet ofta ser ut, halvkass passform, ofta stora fläkthål, stora kabelgenomföringar och allt sånt som skulle kunna läcka i så fall.
Så nej, även om jag i princip reparerar allt som går sönder, oavsett om det är elektriskt, elektroniskt eller mekaniskt, så tillhör microugnar en av de mycket få saker jag inte rör, trots att jag har kunskap och instrument.
Så Gustav, Fortran, mfl håller med er, Micros är inget man skruvar med.
Ta bild på kortet, så ska vi se om vi kan hjälpa dig
Ni har redan varnat honom om riskerna. Nu är det upp till TS om han vill fortsätta.
Därmed inte sagt att vi skall fortsätta, och med tanke på riskerna......
-
SultanenNx
Jag är inte nämnvärt orolig för att jag inte skulle få höljet återmotnerat på ett korrekt sätt, det är ett svart pulverlackat plåthölje som satt med ett gäng skruvar, inte nämnvärt många i framkant där det bör vara värst om det läcker ut, om det skulle vara så svårt att skruva en micro tät är jag förvånad över att det inte ligger någon form av kopparmixad skumtape runt alla skarvar.. Men för att fortsätta diskussionen om risker, säg att jag inte hittar rätt resistor och istället köper ett nytt kretskort ifrån Siemens. Återmonterar allt och startar den, vad är risken med det förutom att den är fortsatt död? Brändes något i transformatordelen eller magnetronen ger jag mig givetvis inte på att laga det.
Risken är att du inte får den tät, oavsett hur den är konstruerad, avsaknad av skruv, glipor osv, så har faktiskt tillverkaren tagit detta i beaktning vid konstruktionen, och de har också detaljerade instruktioner om hu man skall få ihop det HF-Tätt, samt att man skall mäta efteråt, detta är orsaken till att det repareras så få micros, för dyrt helt enkelt.
Problemet är att, om du saknar instrument, att du märker inte en felaktig iohsättning föränn det är för sent, och då är det totalt kört, dvs antingen är du eller nån annan blind eller steril.
Problemet är att, om du saknar instrument, att du märker inte en felaktig iohsättning föränn det är för sent, och då är det totalt kört, dvs antingen är du eller nån annan blind eller steril.
Senast redigerad av TomasL 5 januari 2012, 23:50:56, redigerad totalt 1 gång.
Eftersom ugnen sannolikt var frånslagen har antagligen delarna i mikrovågsgeneratorn klarat sig, Är de brunna motstånden runda skivor som kanske fortfarande luktar urk? I så fall är det varistorer som skall skydda mot transienter. Vid en "hård" överspänning är där möjligen en säkrng som gått och brutit strömmen snabbt. Med lite tur har elektroniken klarat sig.
Läs här http://www.repairfaq.org/sam/micfaq.htm om lagning av ugnar. Bl.a. säkerhetsaspekterna avhandlas utförligt.
Läs här http://www.repairfaq.org/sam/micfaq.htm om lagning av ugnar. Bl.a. säkerhetsaspekterna avhandlas utförligt.
Lyd ett gott råd, skippa den där mikrovågsugnen.
Monterar du ur transformatorn kanske du kan få några hundralappar för den på tradera eller blocket. Vi köpte en ny mikro för ett antal år sedan. Den var lite dyrare eftersom den designmässigt matchade övriga vitvaror som spisen samt kyl och frys. Vi använder den flitigt varje dag och gjorde så även med den gamla. Funktionsmässigt märker vi ingen skillnad. Maten eller annat tilltugg blev exakt lika bra i den gamla som i den nya. Med andra ord, kör den trasiga mikron till återvinningen och köp en billig på Ö&B. Den funkar precis lika bra som en dyr.
Men jag förstår, visst är det en utmaning att laga den trasiga mikron men vad f-n, det finns andra utmaningar att ta sig an. Blårök ur staken kommer det så småningom ändå men varför skynda på processen?
Edit: Ibland stavar man som en kråka
Monterar du ur transformatorn kanske du kan få några hundralappar för den på tradera eller blocket. Vi köpte en ny mikro för ett antal år sedan. Den var lite dyrare eftersom den designmässigt matchade övriga vitvaror som spisen samt kyl och frys. Vi använder den flitigt varje dag och gjorde så även med den gamla. Funktionsmässigt märker vi ingen skillnad. Maten eller annat tilltugg blev exakt lika bra i den gamla som i den nya. Med andra ord, kör den trasiga mikron till återvinningen och köp en billig på Ö&B. Den funkar precis lika bra som en dyr.
Men jag förstår, visst är det en utmaning att laga den trasiga mikron men vad f-n, det finns andra utmaningar att ta sig an. Blårök ur staken kommer det så småningom ändå men varför skynda på processen?
Edit: Ibland stavar man som en kråka
Senast redigerad av labmaster 6 januari 2012, 00:04:33, redigerad totalt 2 gånger.
Blårök ur staken kommer det så småningom ändå men varför skynda på processen?
-
rikkitikkitavi
ingen ursäkt. de får se till att mäta upp isåfall. desto viktigare.TomasL skrev:Tja, är det en gammal installation där allt är enfärgat, så....
jag hade inte gett mig på mikron, kunskap eller ej.
Det är svårt att säga om den varit på eller av.
400V kommer steka det mesta i den. Glödtråden till magnetronen har fått för hög spänning och det bränner av den, eller ialla fall förkortar livslängden. likriktardelen (diod, kondensator) har utsatts för för höga spänningar.
HS trafon i en mikro är lite halvt om halvt på väg mot mättnad som det redan är vid 230V AC av kostnadskäl. Risken är att vid 400 V har den gått rätt in i mättnad => överström => brända lindningar ? Skadad isolering?
Att bara ett litet motstånd och två kondingar är trasiga tror jag inte. Ovanstående delar i kraftförsörjningen är nästan omöjliga att få tag på.
Detta om det är en gammal mikro med järntrafo. Är det en modernare med switchteknik, är den garanterat död.
Summa av ovanstående:
Mikron har varit rejält överbelastad en gång. Troligen är flera komponenter skadade, och svåra att byta.
Om de inte är skadade är de ialla fall slitna och har fått en förkortat livslängd.
Konsekvenserna av ett haveri kan leda till brand. Din hemförsäkring kommer INTE täcka det.
Jag hade ALDRIG litat på elektrisk utrustning som varit överspänd en gång. Viss utrustning fungerar det för, men inte mikros.
Slutsats: skicka till återvinningen, eller plocka ut delar att leka med.