Inkoppling av Demag telfer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Greener

Re: Inkoppling av Demag telfer

Inlägg av Greener »

:) :) :) , tack för svaren. Nu börjar det klarna lite. Är lite småsjuk, så jag orkar inte hasa mig upp till verkstaden, men i morgon så blir det lite fixande (om nu inget annat kommer ivägen). Jag ska fixa lite flera bilder samtidigt.

M.v.h
Greener
mjv

Inlägg av mjv »

Bortsett från hur det är nästlat nu.
Faserna in på 1U1, 1V1 och 1W1 vid en fart, och 2U1 2V1 2W1 för en annan fart. Släng om ett par faser i båda fallen för motsatt riktning, den tredje fasen kan ligga kvar konstant.

Frågan är hur du ska sköta styrningen. Med kontaktorer är ju att föredra. Hur tror du det såg ut innan?
Annars får du skaffa dig ett par kontaktorer och bygga en liten styrningslåda. :)
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag antar att reglaget sitter kvar på telfern.
Då behövs inga kontaktorer.
mjv

Inlägg av mjv »

Jaha, men dåså.
Man ser ju inte överdrivet mycket av hur tåtarna är kopplade, men jag gissar att de två lösa med tejp kommer från plint 1 och 2. Dessa går sedan vidare till reglagelådan (blundar man med ena ögat ser man att det sitter två tåtar per kabelsko i den i sammanhanget onödiga plinten, jag menar, vafan tränger man ner två tåtar i en kabelsko för när man har en plint att tillgå? Orgelbyggare?).
Två faser in på de lösa tåtarna.
Tredje fasen monteras i plinten märkt 1U1.
Vad ska du med nollan till?
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Ett litet tips: om/när du får igång lyften så se till att ner verkligen är ner, dvs. när knapplådan hänger i kabeln ska nerknappen vara neråt.
Anledningen är att om lyften har gränsläge som känner av när kroken är längst uppe (kommer inte ihåg om din typ har gränsläge eller om den bara slirar i slirkopplingen) och lyften är fasväxlad kommer den ev. inte att bryta uppåtgående rörelse eftersom man egentligen kör neråt.

Om nu slirkopplingen är felande/fastnat kan det gå riktigt på tok med knäckt växellåda mm.
Greener

Inlägg av Greener »

Nu har jag fotat lite och även mätt och rotat lite. Först kommer lite foton som kanske skulle varit lite tidigare :oops: .
HPIM3103.JPG
HPIM3105.JPG
Sedan skruvad jag isär handkontrollen och då klarnade lite frågetecken :)
HPIM3106.JPG
Dom två "tåtarna" som var lösa är troligtvis till någon funktion som jag inte har = dom är inte inkopplade i handkontrollen.
Därimot kunde jag konstatera att det två ledningarna som sitter i två separata plintar ( 1 & 2) går ned till handkontrollen (dom två i mitten) och då jag trycker på "knapparna" fördelas strömen åt var sin sida ( parvis 1v1 - 1W1 respektive 2V1 - 2W1). Av dessa upptäckter drar jag slutledning att jag bör koppla in två faser på plint 1&2 ( som då leds ned till handkontrollen och vidare). Den tredje fasen kopplas sedan in till 1U1 (som i sin tur är bryggad till 2U1).
Vad tror ni? Har jag fått koll på det hela? Räcker det med att dra jord till chassit eller vart ska nollan?

M.v.h
Greener
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nollan behövs nog inte, jord fästs i chassiet (även till handkontrollen) Sedan var ditt förslag till inkoppling väldigt likt mitt så det kan ju provas.

Protte
Greener

Inlägg av Greener »

Ok, tack för upplysningen. Jo, det stämmer med din beskrivning, men jag ville bara vara säker på att jag fattat rätt. Skönt att få bekräftelse :wink: :D .
Samtidigt tackar jag alla som hjälpt mig.

M.v.h
Greener
Skriv svar