Behöver 12VDC input till GPS-tracker, men feedback är 230VAC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Re: Behöver 12VDC input till GPS-tracker, men feedback är 23

Inlägg av Nerre »

Kapacitiv spänningsdelare och optokopplare skulle jag nog köra med.

Det finns väl ett helt gäng andra trådar i forumet där folk på nåt sätt velat få in en 230 V-signal i en uC eller likande (detektera tänd lampa etc).
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

En AC-optokopplare per insignal. De är avsedda för just detta.
Möjligen kompletterat med någon "hållkrets" efter optokopplaren,
beroende på om ingången accepterar ett pulståg eller inte.

Sen så beror ju mycket på miljö som det hela ska sitta i.
Det kanske finns speciella krav på miljökappsling o.s.v.
För att inte tala om elsäkerhet.
darsan

Inlägg av darsan »

Herregud, det händer ju grejer på detta forum. Superkul!

"Supporten" är i detta fall en halvtomhalvt-kunnig säljare av GPS-enheter, och han säljer just gps-enheter. Alternativet är att ta in en elfirma, och även om det sätter snurr på världsekonomin så tänker jag inte ge mig i första taget :)

Tackar så mycket för hjälpen hittills, ska begrunda detta lite och ta tag i det på söndag, när festligheterna avtagit. En grundlig koll av forumet blir det då också, finns mycket matnyttigt här. Som Nerre sa, har säkerligen avhandlats förr. Den som söker han letar.

OT: Har en oinredd vindsvåning och nyinflyttad som jag är har jag väl snart för lite att göra. Dags att bygga "elektroniklabb" där uppe kanske?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vem kommer få ansvaret för om det sker en elolycka med bygget? Vem kommer få ansvaret om en brand orsakas av bygget?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Det är som sagt tidigare i många trådar detta avhandlats och det finns ingen anledning för oss att leka poliser. Det är ju upp till TS att avgöra om denne vill ta risken att något händer, och i detta fall tillsammans med sin uppdragsgivare. Det vi kan göra är att hjälpa till så gott det går för att allt skall bli rätt och så säkert som möjligt. Det har tagits upp många gånger förut men det är nog stor risk att TS kör vidare oavsett, och då är det väl bättre att vi hjälper till att få det så säkert som möjligt? Det enda vi kan göra, och som vi gör, är att upplysa våra nya medlemmar om farorna. Vill man inte bidra till att TS skall göra arbetet själv kan man antigen låta bli att svara i tråden eller rekomendera färdiga lösningar som finns på marknaden.

Angående TS frågor tycker jag inte att det verkar vara så stora problem, det är ju 230-sidan som man skulle vilja veta lite mer om. Om det går att få en elektriker att montera exempelvis fasta uttag märkta med respektive utgång och sedan använda väggvårtor enligt prottes förslag så är det ju bara lågspänning som TS behöver jobba med...

darsan: kan du beskriva lite mer hur utgångarna ser ut, hur kommer du åt dom, är allt inbyggt i ett skåp, finns möjlighet att sätta dit tre stycken enkla uttag för att kunna använda väggvårtor (trafos av typen som brukar förlja med olika elprylar)? Kan du visa några bilder på typen av anläggning?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Visst är det upp till TS att ta risken, men det skadar ju inte att göra honom medveten om vilka risker som finns.

Även om han gör konstruktionen i tjänsten så kan han bli personligen ansvarig för den.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Om det finns ett elskåp med din-skena skulle jag monterat plintrelän i stil med 37-215-88 (elfa) dock betalar vi HELT andra priser på jobbet...
grottan

Inlägg av grottan »

Vad trist attityd en del på forumet har....

Denna typ av "I/O" enheter brukar vanligen vilja ha ingångar jordade till 0V för "aktivering" och utgången kopplas via en last mot 0V. Då de flesta kontaktorer har minst tre poler och ofta möjlighet till extra hjälpkontakter så skulle jag primärt försöka hitta lediga kontakter på kontaktorerna alternativt komplettera med hjälpkontakter - detta ger dels en sann indikering på huruvida kontaktorn verkligen är dragen och med minimal påverkan på konstruktionen.

1. På kontaktor K1 och K5 bör det finnas ledig plats för en indikering - dessa två förefaller vara dragna hela tiden maskinen är drift (styr pump 1 och 2), verkar dock som pumparna går hela tiden maskinen är i gång?

2. På kontaktor K3 bör du kunna hitta en ledig indikering för aktiv brännare - den verkar styra dels stroblampan och dels någon pumpgrupp.

3. Fjärrstopp löser man enklast genom att sätta ett enpoligt relä på utgången och låta det bryta spolspänningen till K11.

Elverket, är det något externt eller var finns det med i bilden?

Vad är det för maskin? Tjältining?
darsan

Inlägg av darsan »

Elsäkerheten fixar jag, det stod bombardier på min tröja på förra jobbet. "Lite" ringrostig bara... :)

Det lutar åt en lösning med montering på din-skena. G2R-2-SN 12DC(S), frågan är om denna passar i en sockel för G2R-1?.
12V-matning har jag tillgång till (då jag måste dra upp det för att driva GPSen).
Sidospår: Vad är fördelarna med en optokopplare jämfört med denna?

Styrströmmen till dessa relän kommer då direkt från pump- respektive brännarkontaktorerna (som grottan sa). Hur gör jag med "nollan", efter relät? Direkt på respektive nolla? Last?

På pump-sidan använder jag mig enbart av "feedback" från pump 1 (pump 2 går aldrig ensam, utan enbart när pump 1 också går. Ej elektriskt styrt, utan man får själv se till att man gör rätt vid användande.)

Elverket, av modell Cummins Onan, är lite utav en joker i denna maskin. Den lever sitt eget liv, och från denna kommer det tre separata matningar i vad som närmast kan liknas skarvsladdar. Det hänger sen två av dessa 230V-honor ut bredvid "elskåpet" (där alla kontaktorer och styrning sitter), och från skåpet hänger det två hanar. Vill man använda elverket kopplar man in hanarna i honorna från elverket, annars drar man in extern matning i egna skarvsladdar och kopplar in dessa till elskåpet. Jävligt beige lösning om du frågar mig...
Till denna indikering är jag lite osäker på lösning. "Elskåpet" vet ju inte var strömmen kommer ifrån, utan det beror på hur man har kopplat innan. Så jag måste gå direkt på elverket, funkar det att ta en fas (t.ex. på kopplingsplinten där "skarvsladdarna" mynnar ifrån) därifrån och in på styrström?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Sidospår: Vad är fördelarna med en optokopplare jämfört med denna?

Ingen alls, om det är en professionell industrilösning du behöver. I så fall
ska du nog inte hålla på med lösa komponenter utan kör med riktiga prylar.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

darsan skrev:Elsäkerheten fixar jag, det stod bombardier på min tröja på förra jobbet. "Lite" ringrostig bara... :)

Det lutar åt en lösning med montering på din-skena. G2R-2-SN 12DC(S), frågan är om denna passar i en sockel för G2R-1?.
Ta inte det reläet, du behöver ett relä som har 230VAC som spolspänning (ucoil), typ som 36-187-33
Skriv svar