AT kommando (GSM) för tid o datum?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ristomemo

Re: AT kommando (GSM) för tid o datum?

Inlägg av ristomemo »

Har nu fått svar av Telia, och som väntat så var det inte det svar jag önskade. Mitt GSM modem accepterar inte text där telefonnr ska stå.
Hej!
Tack för din förfrågan.

Det stämmer att du kan skicka sms från mobiltelefonen till en e-postadress. När du skickar meddelandet skriver du in e-postadressen istället för mobilnumret och väljer sedan att skicka.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och välkommen åter om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning

XXXX YYYY
Telia Kundservice
Jag svarade då att mitt GSM-modem inte stödjer det och fick då svaret av Telia att jag måste skaffa en ny telefon som stödjer det. :(
Nerre

Inlägg av Nerre »

Är du säker på att du bara inte hittat rätt kommando? Att skicka som e-mail, fax och lite annat ingår såvitt jag förstått i SMS-standarden, men man kanske måste välja rätt "typ" av SMS först för att den skall acceptera e-mail?
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Nä, säker är jag inte. Siemens pdf om AT kommandon är på 444sidor så har inte lusläst allt. Men har inte hittat något om det via sökning eller skumläsning.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag är ganska säker på att det inte skickas som SMS! Jag känner mig ganska säker på att telefonen "ser" att det inte är ett nummer i "Till"-fältet och då skickar det som e-mail via GPRS eller liknande.

Att göra detta själv borde vara möjligt om operatören medger att modemet kopplar upp ett datasamtal, detta beror ju på abonnemang osv.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag googlade lite och det verkar bero på hur SMS-centralen fungerar. Jag undrar om det inte kan funka att skicka till SMS-centralens nummer och skriva adressen först i SMS:et?
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Icecap: Ja om man gör som telia svarade så tror jag också det är på det viset. Tror det går iväg som ett mms via gprs istället. Blir nog onödigt avancerat att få till det från en klen PIC.

Nerre: Har försökt med det, gick inte.

Får nog hitta på något annat sätt att indikera icke kritiska larm. Just i detta fall är det inga större problem, larmsändaren ska sitta i bostaden. Men hade man haft larmsändaren på en icke tillgänglig plats hade man väll fått leva med att bli väckt.
Pajn
Kontakt:

Inlägg av Pajn »

Om du har en Androidtelefon finns det antagligen appar som kan känna av X antal tecken ur SMSet och då meddela dig på olika sätt.
Så om SMSet tex. börjar med "Icke Kritiskt" så ska det bara komma en notifikation, inget ljud eller vibration ska köras.

Vet att Tasker iaf. kan läsa hela SMS och att det kan styra mobilen på väldigt många sätt så det borde klara uppgiften.

EDIT: Jag tänker alltså att du ska läsa problemet i andra ändan och inte i GSM modulen om det var otydligt.
Skriv svar