Hjälp med Y-D start!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MiaM

Re: Hjälp med y-d start!

Inlägg av MiaM »

Just ja, jag är blind. Sorry.
axenona

Inlägg av axenona »

här kommer lite mer bilder

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

MiaM skrev: Det som inte stämmer mellan ritningen och verkligheten är bygeln längst till vänster på den numrerade plinten mellan 31-37, som kortsluter vad som schemat kallar fas och nolla.
Om den bygeln inte funnits så skulle jag gissat på att nollan ska anslutas till 37.
Finns schemats två säkringshållare i verkligheten? Sitter det (hela) säkringar i båda säkringshållarna?

Jag undrar vad den där e2 95-96-98 är?
Jag vet inte om jag ser dåligt men jag får det till att det är en symbol för växelström ritad mellan 31 och 37. Dom är inte hopkopplade. Mät där först. Där ska finnas 230 Volt mellan 31 och 37 om nollan är rätt inkopplad. Mät sedan mellan 37och 33 där ska finnas 230 volt om inte det termiska motorskyddet har löst ut (ligger mellan 95-96). Följ sedan schemat och mät dig vidare mellan 37 och 35 osv.

Det är ett mycket vanligt fel att man inte får med nollan och då funkar ingenting. Att du som du tidigare skrev, har 230 volt mellan fas och jord har ingenting med nollan att göra. :)

EDIT: OK. jag såg nu att det på fotot fanns en bygling mellan 31 och 37. (Jag kollade bara ritningen först) Sorry. Skulle man gå efter schemat då, så ska det bara inte funka, eftersom manöverspänningen ligger mellan 35 och 37 enl. schemat och där kan man ju aldrig få någon spänning om den är byglad? Kan det ha varit någon som gjort ett tappert försök att koppla om när den inte gick på förra stället?
axenona

Inlägg av axenona »

den blåa som borde va nollan ingående är inte kopplad till något? vart ska den sitta? det är ju 2 st grön/gula kablar från plattan som allt sitter på som är avklippta så känns som det har suttit nåt mer där en gång i tiden så det är mkt möjligt nån har försökt koppla om det. ska ja testa o koppla allt enligt schemat? men isåfall får ni hjälpa mig med att säga vilka som sitter fel hehe :)
axenona

Inlägg av axenona »

ska nollan kopplas in på 37an? har gjort ett litet elschema som det verkar va kopplat nu. vet inte rikgti om det skiljer något från orginal schemat har lite svårt o läsa ut orginal schemat

http://i266.photobucket.com/albums/ii27 ... 101091.jpg
axenona

Inlägg av axenona »

har suttit och mätt o försökt förstå scheamt lite.. har fått lite mer förståelse för det nu! och som det är nu är det inte lustigt att de inte funkar! då det vare sig är nån nolla eller fas kopplad till själva styrningen. allt under till verkar va rätt kopplat som g bilden alltså bland alla kontaktorer. men sen undrar ja vad a1 och a2 betyder på bild g? och likadant tryckventilen verkar va korrekt kopplad som på ritning d. sen är det då dom grejer ja hittat. den blåa som är kopplad till 37 utgående är kopplad till avlstningsventilen som har 3 kablar till sig den blåa som går till 37 och en gul/grön som är kopplad till jorden och så en svart som är kopplad till en fas på c3 uttag 4? det anser jag som rätt? då aktiveras ju ventilen när motorn går i Y läge? men sen är då frågan ingående nollan måste ju då kopplas in på 37 också för att det ens ska funka? så sätter ja dit ingående nolla på 37an ihop med den kablen som går ut till avl.ventilen så borde det va som de ska va sen? för nollan används bara till själva styrningen? den ska inte vara kopplad till motorn? sen är ju nästa problem det finns ingen fas till 31? ska ja dra en kabel från L1 på c2 då bara till den? skulle verkligen behöva lite hjälp nu så ja inte bränner upp den gammle kompressorn måste börja lacka bilen till helgen :)
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

har suttit och mätt o försökt förstå scheamt lite.. har fått lite mer förståelse för det nu! och som det är nu är det inte lustigt att de inte funkar! då det vare sig är nån nolla eller fas kopplad till själva styrningen. allt under till verkar va rätt kopplat som g bilden alltså bland alla kontaktorer. men sen undrar ja vad a1 och a2 betyder på bild g?
A1-A2 är benämningen på anslutningarna på kontaktorspolar.
och likadant tryckventilen verkar va korrekt kopplad som på ritning d. sen är det då dom grejer ja hittat. den blåa som är kopplad till 37 utgående är kopplad till avlstningsventilen som har 3 kablar till sig den blåa som går till 37 och en gul/grön som är kopplad till jorden och så en svart som är kopplad till en fas på c3 uttag 4? det anser jag som rätt?
då aktiveras ju ventilen när motorn går i Y läge?
Det beror lite på om magnetventilen är öppen när den är spänningssatt eller om den är öppen när den är spänningslös men enligt ritningen ska den egentligen ligga på en öppen kontakt som sitter på D-kontaktorn, dvs, magnetventilen är normalt öppen och när automatiken växlar till D drar ventilen och slutar avlufta.
men sen är då frågan ingående nollan måste ju då kopplas in på 37 också för att det ens ska funka?
Om schemat stämmer så ja.
så sätter ja dit ingående nolla på 37an ihop med den kablen som går ut till avl.ventilen så borde det va som de ska va sen? för nollan används bara till själva styrningen? den ska inte vara kopplad till motorn?
Ja, nollan ska bara vara anluten till styrningen.
sen är ju nästa problem det finns ingen fas till 31? ska ja dra en kabel från L1 på c2 då bara till den? skulle verkligen behöva lite hjälp nu så ja inte bränner upp den gammle kompressorn måste börja lacka bilen till helgen
Fasen kan du ta från vilken som helst av L1, L2 eller L3, bör säkras ner om matningen är 16A eller mer. Det finns inritade säkringar på schemat men dom är ritad streckade så det är nog inte säkert det sitter några säkringar i skåpet. Streckade detaljer brukar vara tillval.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag tror fortfarande att det funnits en till inkommande matning i det tomma hålet upptill på Y/D-lådan, där det matats in enfas (vanlig "vägguttagsström" på t.ex. 10A).

I en verkstad eller ett garage kan det antagligen vara rätt smidigt att mata manöverströmmen till Y/D-styrningen från t.ex. belysningen, så är kompressorn garanterat avstängd när ingen jobbar i garaget utan att behöva ta till ytterligaren en fet kontaktor enbart för detta. Likaså kan man använda vanliga smidiga lampströmbrytare om man istället vill ha en separat brytare för att slå av diverse maskiner. Med tanke på att det är grövre kablar till motorströmnen än resten så håller jag med CPMS om att du bör avsäkra max 10A ifall du använder samma matning både till motorström och styr/manöverström.

Ta bort bygeln mellan 31 och 37, och prova att mata in 230V nätström (fas+nolla) där.

Om du vill så skulle du kunna tillverka en labbkabel med en stickpropp och en vanlig glödlampa eller halogenlampa (ej lågenergi, led, lysrör eller liknande) i serie med ena ledaren, och ansluta till 31 och 37. Om det skulle bli någon kortslutning så kommer lampan att lysa istället för att något tar skada av rejäl överström. Jag vet inte hur mycket ström de där kontaktorerna drar men gissar att de drar såpass lite att de inte "tänder" en vanlig lampa.

Det borde gå bra att provköra hela Y/D-starten utan att ha själva motorströmmen påslagen. Provkör alltså gärna med att bara mata in ström på 31 och 37 (OBS, ifall motorströmmen är ansluten med trefashandske så tänk på att få med den gulgröna skyddsjorden även på provkopplingen - den bryts ju om du drar ur trefashandsken). Då borde kontaktorerna slå till och från i den ordning det är tänkt.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Om du ska prova enl. MiaM:s förslag med att bara mata automatiken så kommer inte avluftningsventilen att fungera, har ingen större betydelse eftersom inte motorn ska snurra men tänkte bara nämna det.
axenona

Inlägg av axenona »

testade koppla som ja förklarade innan där o den funkar precis som den ska. förutom! att det inte går att stänga av den den går hela tiden så fort man sätter i sladden. håller ja inne röda knappen så slutar den men så fort ja släpper den så börjar den gå. stängs av när trycket är rätt så allt funkar som de ska förutom det. vad kan det va? den kontaktorn eller kontakten som sitter på on knappen är inte lika dan som dom andra den gröna pluppen imitten sticker ut längre och finns inget läge ller nåt när man trycker på den kan den va sönder eller är det något annat?
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

Troligtvis pga. den där YD-starten är inte anpassad för kompressor. Det är en YD-start för ex. en motor med manuell start och stopp men man använder tryckvakten som extern start.

Enklast om allt fungerar som det ska förutom stopp är nog att skaffa en vrid/vipp-brytare och stänga av manövern.
axenona

Re: Hjälp med Y-D start!

Inlägg av axenona »

Så nu har ja problem igen! den har funkat kanon ja satte dit en strömbrytare utanpå skåpet till matningen av yd starten. men nu helt plötsligt så över natten så började propparna gå så fort ja skulle sätta igång den o kollade då i skåpet o den drar i gång delta läget direkt och har även nu slutat funka via min strömbrytare men slår man på konaktorn den översta så drar den i delta läget direkt.
kan det va den grejen som styr kontaktorn eller va de nu heter som sitter längst till höger på c1 som är sönder?
Skriv svar