fundering på skalskydd, tjuvlarm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

Re: fundering på skalskydd, tjuvlarm

Inlägg av blueint »

Nät på insidan, RF-källa och mottagare där man mäter avvikelser?, eller ultraljud på samma sätt.

Kanoner och rörelsedetektor på utsidan?, "du kan nå väggen, i flera delar" :badgrin:

Elstängsel innanför panelen?
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Det finns ju väv för motorsågsskydd. Det går inte sönder för sågkedjan men trasslar in den så att sågen stannar. Finns i kläder för skogshuggare. Det blir ganska jobbigt att ta sig igenom när kedjan bara trasslar in sig. Men en liten fundering, är ytterväggen enbart av dubbla gipsskivor?

Jag ser till till att de får "mycket bra arbetsljus" som en första varning. Nästa steg är ca 120 dB oljud från ett par meters håll. Har fungerat bra hittills. Det går att fixa med några IR-sensorer som avkännare och lite reläer. Men det beror ju också lite på var objektet finns och om det finns energi att tillgå.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Spraya med capsaicin vid inbrott ..?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Svårigheten är att åstadkomma en motåtgärd som inte exponerar innehavaren för rättsligt efterspel. Och det med något som ger effekt till en rimlig kostnad.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

om jag uttrycker mig klart, vad som händer efter att det larmar är för mig inga problem :eh: :tyst:

inte heller är jag ute efter oigenomträngerligt ytskikt, då kan man annvända betong och hardox

utan när man ändå sätter gips, läs brandsäkra med två lager, så vore det bra med något som larmar när någon tar sig in
det bör vara billigt, och enkelt men samtidigt svårt at oskadliggöra genom att koppla ihop ex trådar

att sätta det mellan två gipsskikt är för att göra det svårt att komma igenom utan att larma

se det som en jultankenöt

alla kan vålda sig in, men det skall detekteras, även om det är en mycket försiktig intrång, läs tyst och litet
sorry

Inlägg av sorry »

Ett sånt finmaskigt metallnät borde ju då ge ett ganska heltäckande skikt , dessutom blir det ju en liten armering mellan gipsskikten som förstärkning .

Men elstängselband på 40 mm placerade med jämna mellanrum ?
Går ju att lägga en låg ström genom på några trådar i banden och lägga jord i övriga så om nån försöker ta sig genom och då kortsluter banden så ger det en signal ?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Chansen att kortsluta är mindre än den för avbrott.
Skriv svar