Batterifråga, ladda eller inte

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danielr112

Re: Batterifråga, ladda eller inte

Inlägg av danielr112 »

bearing :tumupp: 8)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En viss ämnesglidning: Jag skulle vilja att laddaren för bärbara datorer kunde ställas att ladda till 60%, eftersom "lagring" sägs vara bäst att göra vid 40-60% laddning. När man är hemma och bara kör korta stunder utan laddaren så borde det vara bäst att börja på 60% för varje sådan kortare stund. Nån slags knapptryckning före man verkligen ska köra längre stunder på batteri skulle då ställa om till laddning upp till 100%.

Apropå trådlösa telefoner så verkar min gamla Siemens Gigaset-nånting (enkel modell, mörkblå plast, tror den heter nåt med "100") i stort sett bara köra seriemotståndsladdning, telefonen blir rejält varm när den suttit i laddaren ett tag. Den verkar dock överleva misshandeln, jag fick den begagnad av en släkting som loppisfyndad och inte lyckades para lur och bas, och det var för över 5 år sen...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

För länge sedan när jag hade PSTN-abonnemang så var det en Siemens Gigaset som användes. Den hade avancerad laddning av 2xNiMH med ett litet seriemotstånd där strömmen mättes och förbrukad elmängd registrerades. Det fungerade mycket väl. De AA-celler den levererades med höll tills att jag skrotade PSTN efter att ha haft den i nästan 5 år.

Är det NiMH så mår de bra av att utnyttja kapaciteten, annars blir där kristalltillväxt med tiden,

Är det LiPo så skall man i en sådan applikation inte ladda dem mera än till max 80%. Sådana är lättare att ladda än NiMH eftersom spänningen anger laddnivå. Laddas de till full spänning så uppstår där reaktioner som snabbt binder lithium och batteriet förlorar kapacitet. Ett fulladdat LiPo i rumstemperatur tappar ungefär 20% per år. Vid 80% mer än halveras förlusten. Laddas det till 40% och läggs i kylskåpet är tappet mindre än 2% per år. Det här är min ungefärliga uppfattning av medianvärdet av de ungefärliga uppgifter som finns här och var på nätet.
Skriv svar